TRESCANT PER LA MOLA DE GENESSIES

La Mola de Genessies és un tro formidable embolcallat de cingleres en una de les contrades – les muntanyes de Vandellós – verament feréstegues amb una munió de parets i d'agulles que atreuen la mirada dels aventurers més asselvatjats. Fa por perdre's per aquest rodals. La vegetació és pútida, selvàtica en els vessants obacs i en les fondalades.
Aproximació:
En el km. 13,5 de la carretera C-44 de l'Hospitalet de l'Infant a Tivissa prenem una carretera vella que surt a ponent cap a Gavadà.
2,4 Km Arribem a la masia de Genessies (495 m.) d'unes grans dimensions. Antigament devia ser una casa forta de la contrada però ara roman abandonada i oblidada. Si les pedres parlessin...
Prenem una pista que s'endinsa a la muntanya enllà amb algun tram encimentat.
9 min. Cruïlla de camins on hi ha un pal informatiu. Anem per la dreta cap a la Jovera. Tornarem del Coll de Rourar que ve per l'esquerra.
12 min. Passem per la vora d'un maset envoltat per un camp d'avellaners que queda a la nostra dreta entre marges de pedra i encara ben cuidat.
16 min. El camí carreter poc a poc va convertint-se en un sender que puja pel fons de la barrancada.
22 min. Caminem per una mena de portell, tot revoltant una agulla.
26 min. Una fita ens marca un corriol que marxa per l'esquerra cap a la Mola de Genessies.
37 min. Assolim el Portell d'en Gardell (635 m.) a la dreta de l'esperó de la Mola de Genessies. Iniciem una forta baixada que no ve dibuixada al mapa de l'editorial Piolet.
44 min. Cruïlla. Per la dreta surt un carrerany poc evident que va a la Moleta d'en Gardell (603 m.) i va cap a la pujada al coll de Rourar. Continuem baixant pel barranc i poc després remuntem amunt per la dreta. Cal anar amb compte amb els nombrosos corriols oberts pel bestiar que ens faran confondre amb facilitat.
55 min. Nova collada. El camí comença a descendir. Anem en diagonal.
1 h 09 min. Pleta i font de Jovara (580 m.) que formen una petita esplanada d'on surt un camí carreter al Portell de Jovara i a la carretera.
Anem a l'esquerra, oest, i baixem pel barranc dels Ullals de Jovara.
1 h 26 min. Confluim amb el barranc de les Miloques i continuem avall.
1 h 35 min Nova Cruïlla de barrancades. Anem a l'esquerra, ara pujant seguint unes marques blanques i grogues.
2 h 02 min. Després d'unes fortes pendents arribem al primer coll de Rourar. Baixem uns metres que tot seguit recuperem.
2 h 08 min. Coll de Rourar (619 m.) Per l'esquerra surt un senderó que puja a la Mola. Anem fent un llarg flanqueig cap a l'esquerra.
2 h 21 min. Grau d'accés a la Mola, constituït per un estret pas sense cap mena de dificultat. El capdamunt de la Mola de Genessies és una gran esplanada envoltada per cingles, Anem a la dreta.
2 h 31 min. Vèrtex geodèsic de la Genessies (711 m.). Espectacular visió dels voltants.
En la direcció oposada de la plana hi ha les construccions d'un poblat ibèric que cal si més no visitar, tot i que només veurem uns murs de pedres de forma rectangular. Mentre anem cap al poblat ja trobem restes de cabanes de modestes dimensions.
2 h 43 min. Poblat Ibèric en l'altre extrem de la Mola. Tornem al grau d'accés per on hem pujat. Hi ha un altre baixador en l'altre extrem de la Mola.
3 h 03 min. Tornem al coll de Rourar (619 m.). Emprenem el sender oposat a l'esquerra.
3 h 13 min. Arribem a la cruïlla del minut 9 de l'itinerari. Tornem pel camí per on hem vingut.
3 h 28 min. Masia de Genessies (495 m.) completant la ruta.