EL SERRAT DE LA CREU

Fa un temps que he voltat insistentment per la Planella de Sòbol a la vallada de Vilamala. Volia pujar al Serrat de la Creu que cau vertical sobre l'embassament de la Llosa del Cavall però la veritat no gosava anar-hi sol. He convençut al Charli. Finalment també han vingut el Miquel Àngel i la seva filla l'Ariadna. No ha resultat tan difícil com em pensava, encara que millor pecar de prudent. Com és una excursió "inèdita" penso que pot ser interessant per si algú vol anar-hi.
Prenem la carretera LV-4141b que va de Solsona a Sant Llorenç de Morunys per Coll de Jou. 800 metres abans d'arribar a coll de Jou trobem un revolt molt tancat, el revolt de Fenerals on aparquem i comença l'excursió.
Descripció de l'excursió:
Prenem la pista que davalla. Deixem a l'esquerra el GR-7 que baixa a Sant Llorenç procedent de Solsona. La vista sobre el Clot de Vilamala es superba, tot són esbalç i cingles. Recordar la llegenda que diu que antigament Vilamala era un jardí  amb fèrtils terres de conreu i masies molt riques. Només Sòbol era pobra. Una nit un pobre pidolaire passa per les cases demanant un mos de pa i una pallera on dormir. Tots li van negar menys la masia de Sòbol que l'acullí. Aquell pobre era Jesucrist i manar que aquella propera nit no sortissin per res de casa. Va començar a ploure i la tempesta es va endur les cases, totes menys la de Sòbol. Aquell be de Deu es va convertir en un infern de cingleres que fou conegut com Vilamala per ser poc misericordiosos. Si la llegenda fos veritat no quedaria cap banc en peu ni cap polític.
8 min. Abandonem la pista i prenem un sender a mà dreta que fa drecera.
13 min.Sortim de nou a la pista i anem per una carena. Per la dreta surt el caminoi al fons del barranc de Vilamala, continuem per la pista d'on surt un ramal del camí a Sant Llorenç (GR-7).
30 min. Arribem al capdamunt d ela serra de Sòbol (1280 m.)
37 min. Passem a tocar de la bassa de Sòbol i entrem a la Planella de Sòbol.
40 min. Arribem a les restes de la casa de Sòbol per on sembla que va passar el mateix Jesucrist a demanar aixopluc. La casa, malgrat la seva solidaritat, de poc li va servir ja que ara està ben enrunada.
55 min. Anem cap a l'extrem de la Planella passant un bosc. En arribar-hi veiem un parell de fites que ens indiquen el baixador del grau de Sòbol. Anem amb cura a descendir aquest pas.
58 min. Bretxa entre la Planella de Sòbol i el serrat de la Creu. Cal grimpar pel costat oposat uns dos metres i pujar per un replà. Arribem a un contrafort per on pujar amb compte. Algun còdol trencat.
1 h 12 min. Assolim el serrat de la Creu (1141 m). La visió queda tallada per una carena on destaca una agulla cònica cap a la que ens dirigim.
Passem per la dreta, sobre la barrancada de la Vilamala, per un corriol que han fet les cabres. Abans de l'agulla trobem una nova bretxa on cal descendir amb compte i pujar per una canal estreta. Ara només ens separa un mur d'unes quatre metres tombat.
1 h 24 min. Arribem al cap de l'agulla (1121 m.). Estem suspesos damunt de la confluència de les barrancades de Torruella (nord) i de Vilamala (sud) en l'embassament de la Llosa del Cavall. Destaca al nord el santuari del Lord., a llevant la serra de Busa i al sud la serra de la Ventolana.
Retornem pel mateix camí.

Dificultat: Alta. Hi ha alguna grimpada final de II grau i marxem per terreny descompost.
Temps: 1 h 24 min d'anada.
Desnivell: 200 metres. Primera part del recorregut és descendent.
Tornem pel mateix camí.
En el Wikiloc podreu trobar el track per si us interessa (clicar sobre el mapa)