MARXA MASCANÇA: FRUIR PEL PLA D'URGELL

Els companys del Club Excursionista de Linyola organitzaven la II marxa Mascançà. Erem 150 caminadors/es. Es palpava les ganes de fer la feina ben feta. Enhorabona.
Des de la VIII Vegueria es va decidir que aquesta seria la sortida de Vegueria. Ens aplegat la gent de Balaguer, de Borges Blanques, d'Almatret i del CELLeida (6). En acabar la caminada hem anat a fer una cassola de tros. Linyola, quan encara no estava tan de moda, fou els primers en fer-hi renom. Avui no ens han defraudat. Havia dues modalitats: curta 15 km. i llarga de 23 km.
Descripció de l'itinerari:( a grans trets ja que anàvem amb colla).
Sortim de la plaça de l'església per anar a buscar el camí vell de Tarrega.
15 min. Deixem el camí a Vallverd, per on tornarà la curta, i anem a la dreta cap a la Cendrosa.
24 min Passem per davant del mas de la Cendrosa.
33 min. Sortim al canal auxiliar d'Urgell que seguim.
44 min. Deixem la banqueta del canal i prenem una pista a l'esquerra (camí del cap del terme).
54 min. Sortim a la carretera a Vilasana (m'agradava més el nom d'Utxafava) i aviat arribem a l'aparcament de l'estany d'Ivars que aviat trobem. Recordo que no fa gaires anys amb l'amic Jaume Suau vam córrer entre mig de fruites i m'explicava que allí havia hagut l'estany assecat d'Ivars que fa uns anys van recuperar.
Anem per la riba de l'Estany plena d'observatoris d'ocells i de barques. Camí senyalitzat.
1 h 30 min. Arribem a l'extrem de la bassa i hi ha un senderó que gira a l'esquerra. Al recte aniríem al poble d'Ivars, recordo que al Molí de l'Estany havia hagut una petita central elèctrica que em va ensenyar el bon amic Peirau.
Travessem la vora de l'aigua. A la dreta hi ha una mena d'aiguamoll.
1 h 43 min. Sortim a la carretera procedent d'Ivars. Anem a l'esquerra i als cinc-cents metres prenem el trencall a la dreta a Vallverd.
1 h 58 min. Arribem a Vallverd on l'organització ens ha preparat un fantàstic esmorzar. A la sortida del poble hi ha bifurcació d'itineraris. Per la dreta, pel camí de Linyola va la curta, mentre que la llarga marxa cap al castell del Remei.
2 h 12 min. Passem pels masos d'Almassor, ja veieu una joliva forma de conèixer les singularitats del Pla d'Urgell que caldria haver posar Mascança que fou la primitiva denominació d'aquesta contrada. Mentre caminem atalaiem en la llunyania el pilar d'Almenarà que ve a ser el far de l'Urgell, amb la seva característica torre de guaita.
2 h 44 min. Arribem al Castell del Remei, lloc d'aplec de la contrada, on hi ha les bodegues dels Cusiné, tota una institució a la plana. Prenem el camí de Bellmunt - que atalaiem dalt d'un turó. A l'esquerra ja veiem Linyola que anirem llargament revoltant per la dreta.
2 h 56 min Ens trobem amb la Sèquia segona del Canal d'Urgell que seguirem una bona estona, cap a ponent.
3 h 16 min. Abandonem momentàniament la banqueta del canal, per passar davant de cal Pubill i poc després retornar a la banqueta.
3 h 30 min. Travessem la carretera de Linyola a Bellcaire i seguim pel canal.
3 h 40 min. Abandonem definitivament el canal i ens dirigim vers Linyola que hem estat revolant.
4 h 06 min. Arribem a la plaça de l'Esglèsia de Linyola i completem el circuit.
Ara bé el millor... anem al pavelló i envoltats de bon rotllo mengem una suculenta cassola de tros que ens recupera - o no - de l'esforç que hem fet durant la caminada ...
Gràcies amics de Linyola i companys de la Vegueria....

Dificultat: Mitjana. Cal tenir una bona orientació/track per seguir l'itinerari.
Itinerari d'anada i tornada.
Desnivell:  +82 - 82
Distància: 23 km.
Inici: Plaça de l'Església de Linyola.
Itinerari ideal per descobrir Mascançà ... la comarca del Pla d'Urgell.
Temps total: 4 h 06  h encara que la gana potser em feia anar una mica més ràpid del normal.