ELS COLORS DEL CASTILLO DE ACHER

Estem preparant el bivac amb el Marcos al costat del refugi forestal de la Selva d'Oza i la mirada se'ns escapa tossudament cap a ponent. Els colors del Castillo de Acher ens magnetitzen. El verd del bosc, el roig intens de terra, el gris clar dels faigs, el blanc de la roca calcari ... el blau del cel. Poc a poc el negre de la nit que cau sobre nosaltres. Demà serà un ball de colors. Ara ens toca descansar després de l'excursió de la Peña Forca. Volem pujar al pic més emblemàtic de la Selva d'Oza: el Castillo d'Acher. Tot serà per bon terreny, una excursió 100 per 100 recomanable.Com ja us podeu imaginar el Castillo ve a ser un flam monumental encimbellat per tots costats. Ha calgut fer-hi un parell de cullerades gegantines per poder fer-hi pas en el seus merlets rocallosos.
Dificultat: Moderada. Sender trillat. Cartells a l'inici del recorregut.
Desnivell:  1275 metres.
Distància:  12,3 km.
Inici i acabament: Casa forestal de la Selva d'Oza.
Temps total:   4  hores  30 minuts.
Passem el pont sobre el riu Aragon Subordan a l'esplanada de la Selva d'Oza. Allí mateix hi ha un cartell que ens indica que primer hem d'anar a la dreta per arribar a una esplanada i girar a l'esquerra, tot seguint els cartells.
Arribem a una primera pista què ve del Campament. Anem a la dreta.
12 min Deixem la pista i prenem un trencall a l'esquerra. Pujada ferma en mig d'un bell bosc de faigs.
18 min. Travessem una altra pista. Pujada ferma, sembla que anem per un antic rossec de baixar llenya.
38 min. El pendent es suavitza i anem cap a la dreta tot planejant. Travessem el barranc d'Espada i poc després continua la pujada. Aviat sortim de la fageda i entrem en el prat alpí. Tram amb força corriols costeruts amb terra.
1 h 38 min. El viarany no acaba d'arribar a la carena. Al fons atalaiem els contraforts del Bisaurin i del pic Secus.  A la dreta hem deixat un petit refugi forestal que pujant costa de veure. Les muralles que protegeixen el Castillo estan davant nostre. Entre els merlets caldrà cercar el pas.
Remuntem amunt cap al cingle. Es puja fent bones marrades i no es tan difícil com sembla a primer cop de vista.
2 h 40 min Assolim el pas d'entrada al Castillo (2231 m.) sense cap altra dificultat que el desnivell. Sembla que l'enemic ens ha deixat entrar amb facilitat. A l'altre costat ens reben uns isards que corren fugissers. El paisatge canvia totalment. Ara anem per una vall suspesa, envoltada de cingles, però ara es mostra arrodonida. Passem per sota del que en alguns mapa anomena Punta Sur del Castillo de Acher i continuem vorejant el flam.
3 h Torre d'homenatge del Castillo d'Acher, o punta Nord (2390 m.). La vista cap al sud ens queda en part tapada per la punta sud, però alataliem el Bisaurin, el pic de l'infierno, Balaitous, Frondelles, Midi d'Ouseau - alguns desconeguts en el vessant francés - Ansabere, Acherito, rincón d'Alano, Penya Forca ...
Porteu paper i llapis doncs en el cim encara hi ha un llibre de registre guardat en una bonica ermita metàl·lica.
Baixem pel mateix camí. A la base de la punta sud el mapa em marca un altre baixador.  Vaig a posar el nas, però no ho veig clar i baixo pel mateix camí que a la pujada.
5 h 08 min. Selva d'Oza on acabem l'excursió i l'estada a la vall d'Hecho.