PELS CAMINS DE CONTRABAN: ESTANYS DE LA PERA

Els camins d'Aransa i de Lles cap a Andorra ens parlem de paquetaires que creuaven la frontera amb pesats fardos amb Andorra, de Guràrdia Civils andalusos i amb mala llet que els putejaven.
Avui hem pujat al refugi dels Estanys de la Pera per fer els pics que hi ha a la dreta (est). La darrera vegada vaig estar amb el Juanjo Garra - ja fa un bon grapat d'anys - anàvem de parella en una Raly d'Alta  muntanya que organitzava el CEL. Vam quedar medalla d'argent. Vam córrer com els contrabandistes d'abns.
L'excursió que aquí us presenta ha estat molt tranquil·la. L'nomenaria la CARENA DELS NOMS LLETJOS: el pic Sirvent, el pic de la Colilla i el tossal Bovinar... amb perdó però l'etimologia no ha fet cap favor a aquests modests cimals. Els noms seran lletjos però avui anava acompanyat per due belles senyoretes: la Rosàlia i la Maria José amb que hi pogut passar una feliç jornada de muntanya.
El dia abans vam pujar des de la font de Pollineres al refugi dels Estanys de la Pera (2335 m.). Són 35 minuts per una camí directe evitant els revolts de la pista. Abans del primer estany cal prendre un sender, poc evident, que surt a la dreta per evitar donar volta.
Dificultat: Moderada.  Fàcil orientació encara que anem molts trams sense sender.
Desnivell:  910  metres (des de l'aparcament)
Distància:  12,2 km.
Inici i acabament: aparacament de la Font de les Pollineres
Temps total: 3 hores  30 minuts. (del refugi als pics) + 55 min de la font de les Pollineres al refugi (anada i tornada)
Descripció de la via:
Del costat del refugi dels Estanys de la Pera surt un sender que remunta cap a la Port de Perafita (etimològicament= pedra ficada) que està a la frontera entre Andorra i Catalunya. El camí està molt marcat, amb marques blanques i vermelles, i puja prou suau.
34 min. Port de Perafita (2587 m.). Pugem per la dreta (est) per un llom herbós cap al pic Sirvent. Primer pugem un avantcim, baixem uns metres i coronem el primer cim.
1 h. Assolim el pic Sirvent (2722 m.), Continuem per la carena, evitant els trams més rocosos, tot anant pel vessant cerdà. En algun indret s'intuieix un viarany però no hi ha cap fita. Davallem uns metres i albirem la petita vall que forma el rierol que davalla del pic de la Colilla que tenim davant, per on davallarem després de fer el tomb fronterer.
Des d'aquest indret se'ns planteja anar vorejant l'aresta i travessant tarteres, o bé, anar planejant i fer cap a la valleta i fer una pujada final. Aquesta segona opció és més còmoda, segurament també més llarga i és la que vam seguir.
1 h 55 min. Arribem al modest cim de la Colilla o dels Estanyons (2836 m.) amb una dilatada cap al sud amb el Cadi, el Pedraforca, Port del Comte, Montseny. A ponent, cal destacar entre una munió de cims les Maladetes amb l'Aneto. al nord, els cims andorrans amb el Saloria, El Monteixo, Comapedrosa, pic Sarraera, Cassamanya, i la bella vall del Madriu als nostres peus.
Seguim la carena cap a llevant. Passem un coll i coronem el Tossal Bovinar (2 h 16 min - 2842 m.). Cal destacar que el cim no està en la línia fronterera sinó uns metres dins de Catalunya. És més interessant anar a l'extrem nord-oest amb millor panoràmica encara que potser 5 metres més baix. A llevant destaca el pic de Setut i l'omnipresent Tossa Plana de Lles.
Retornem al collet (2 h 28 min.) i ara no cal pujar de nou al pic de la Colilla sinó flanquejar a l'esquerra per anar a buscar les anomenades Roques Blanques (2779 m.) molt evidents i d'aquí davallem per una vall herbosa cap al refugi (sud-oest).
Pel camí anem trobant cavalls que esperem de nosaltres sal i venen a saludar-nos.
3 h 30 min Arribem de nou al cofoi refugi dels Estanys de la Pera (2335 m.) on dinem . Encara ens queda 25 min. per baixar a l'aparcament de les Pollineres.
Accés: Del poble d'Aransa prenem la carretera a l'estació d'esquí de fons d'Aransa on agafem una pista - acceptable amb cura - fins a l'aparcament de la font de les Pollineres (2018 m.).

Per si voleu veure el track: