LA SERRA DE TURP. PER QUÈ NO?

Sempre va bé tenir un pla B i quan les coses no surten com volem. Un pla b que ens va anar molt BÉ (senzill però elemental).
La serra de Turp s'alça imponent des de la plana lleidatana encara que no és tan coneguda com altres muntanyes del prepirineu que atalaiem des del pla com
el Montsec, la serra d'Aubens, Port del Comte o el mateix Cadí. Té una silueta cònica i esvelta. El mateix nom del seu cim Cogulló ens recorda etimològicament a la caputxa que duien els monjos. Hi ha altres cims amb l'apelatiu Cogulló/Cogulla (a Meià, a Castellfollit de Baix, a Rasos de Peguera. el de Sant Quiri...) fins hi tot he llegit algú que creu trobar les arrels d'una antiga divinitat preromana Ugull... i aquestes muntanyes serien els seus altars.
La pujada al cim es veu compensada per una excepcional visió panoràmica que nosaltres no vam poder fruir ja que era un dia tèrbol.

Dificultat: Baixa.
Desnivell:  + 230  metres.
Inici i acabament: Coll de la Travessa, encara que es pot deixar el cotxe abans i fer la pista a peu.
Itinerari lineal. Es pot combinar amb la carena de la serra de Turp, Grau de Turp i Sant Joan de les Anoves.
Temps total:   1 hores  10 minuts.
Seguim la pista, ara no apta per vehicles, vorejant per la dreta els estimballs del Cogulló de Turp. A la dreta hi ha un fondal frondós (barranc de l'Ós).
20 min. Coma de Turp que ens permet assolir el vessant nord de la muntanya menys tallat. Per l'esquerra surt un corriol ben fressat que seguim.
40 min. Assolim el cim del Cogulló de Turp (1620 m.). Ens ofereix una panoràmica ben extensa amb les muntanyes del Montsec, d'Aubens, de Sant Honorat, Boumort, Carreu, Carranima, Sant Joan, Santa Fé, el Cogulló de Sant Quiri, el Salòria, el Cadí, Port del Comte, Montserrat, Sant Llorenç del Munt, Montseny. Tan i per tan poc.
Seria interessant prosseguir per la carena fins al Grau de Turp i baixar al nucli de Sant Joan de les Anoves ... però avui no toca i tornem pel mateix camí d'anada (Veure llibre Del Segre a la Ribera Salada de Joan Tort i i Ventura Roca col. Llibres de Motxilla ed. Publicacions de l'Abadia de Montserrat).

Aproximació:
Prenem la carretera (L-401) que uneix Coll de Nargó (pont de l'Espia) amb Sant Llorenç de Morunys (Coll de Jou). En el km. 16,5 hi ha el coll de Boix (1256 m.) que marca la línia divisòria entre el Solsonès i l'Alt Urgell. Prenem una pista encimentada a la dreta.Aviat agafem un trencall a l'esquerra. Deixem a sota el llogarret de Llinars.
0,9 km. Passem pel costat d'un dipòsit.
1,3 km. Fi del tram encimentat. Anem a la dreta.
1,6 km. Trencall, anem a la dreta.
1,9 km. Deixem a la dreta el trencall cap a la font de Trilló (cartell). Anem amunt per una pista menys ferma. Fins aquí s'arriba amb cotxe normal sense cap problema.
2,8 km. Collet (on també hem vist un vehicle normal). La pista davalla.
3 km. Coll de la Travessa (1394 m.). Poden aparcat tot just dos cotxes. Davant tenim el cingle imponent del Cogulló de Turp. Per la dreta arriba un senderó (estaca de fusta). Per l'altre vessant sembla baixar un altre corriol que va a al font de la Pinyassa (10 min.) i a Sant Joan de les Anoves.