PELS VELLS CAMINS DEL MONTSEC

Avui la colla del centre ens hem animat a la inauguració del camí de Sant Esteve de la Sarga a la Clua que organitzava IPCENA que ha estat treballant en aquest projecte. M'assabento per un cartell que vaig trobar la setmana passada a Sant Esteve i enganyo a uns quants amics/gues dels CEL. A la caminada erem 20, 10 d'Ipcena i 10 del Centre, per no barallar-nos. Ha estat una excursió que catalogaria de feliç i amb sorpresa:
A la Clua ens espera un pica-pica suculent a casa Blasi que ens ha deixat ben tips. El problema l'hem tingut els del CEL  que després hem hagut de tornar pel pas del Grauet a Alsamora i d'allí a l'ermita de la Fabregada on hem dinat i finalment hem baixat a Sant Esteve. Un tomb circular de 10 punts.

Dificultat:  Baixa.
Desnivell:  + 510  metres - 510 metres.
Distància:  10,44  km.
Inici i acabament: Sant Esteve de la Sarga.
Itinerari circular que ens permet enllaçar els pobles de Sant Esteve, La Clua i Alsamora tot passant per la bella ermita de la Fabregada.
Temps total:   2 hores  25 minuts.

Sortim del poble de Sant Esteve de la Sarga (896 m.) per la carretera a Alsamora (est).
Als 6 min (350 m.) deixem la carretera principal i agafem un trencall a la dreta cap a Castellnou de Montsec.
9 min. (575 m.). Abandonem la pista i prenem un sender que puja per l'esquerra. L'antic camí fou fa molts anys llaurat i conreat i no es moment de exigir el dret de pas. Guanyem alçada amb una marcada tendència a l'esquerra. Anem per una bella roureda esclarisssada. Hi ha trams on el vell camí conserva els marges de pedra i s'intueix algun tram empedrat. Anem seguint marques vermelles.
25 min. Arribem al coll de Fua (1057 m.). En els mapes oficials hi posa collada de Vilabella. S'eixampla la visió cap al Pirineu amb el Turbó, el Posets, l'Aneto, Corrunco de Durro, pica Cervi, Montsent de Pallars, el Cadí, Port del Comte ...
Ara el camí ha esdevingut una carrerada que davallava cap al barranc de la Clua.
47 min. Arribem a les primeres cases de la Clua (714 m.). A la dreta hi ha el camí a Alsamora - que surt de la casa més enlairada. Cartell indicatiu i pel camí trobarem marques verdes i blanques molt gastades i força fites.
Però abans hem d'anar a Casa Blasi a refer forces.
Ferma pujada amunt.
1 h 15 min. Assolim el pas del Grauet (963 m.)en l'extrem ponentí de la serra d'Alsamora. Al sud albirem els costers del nostre estimat Montsec i el joli poble d'Alsamora amb la seva característica torre de guaita als nostres peus. Ara ens toca davalla decididament.
1 h 22 min. Fem cap a uan pista que seguim a l'esquerra. A l'alçada del cementiri hem de prendre prenem un corriol avall però nosaltres seguim per la pista. Sortim a al carretera i pugem al llogarret d'Alsamora.
1 h 33 min. Arribem a Alsamora (879 m.). Com fa calor anem a la font que hi ha entrant al poble amb un curiós monument a la mosca cogonera (que sembla un mòsquit) i tornem a la part superior del poble. En un marcat revolt surt l'antic camí - cartell mig tapat - i passem per davant d'una ermita nova i sense gaire interès. Anem seguint el camí.
1 h. 38 min. Sortim a la carretera i l'anem seguint amunt pel barranc de la Maçana.
1 h 42 min. Abandonem l'asfalt i prenem un corriol a la dreta, tot travessant el barranc de la Maçana.
1 h 55 min. Travessem la pista asfaltada que puja al coll d'Ares.
2 h Arribem a la bella ermita romànica de la Fabregada que és el lloc que hem triat per dinar. A la vora hi ha una font.
Sortim propers a la carretera i ens dirigim vers un dipòsit metàl·lic. Abandonem una pista i anem a l'esquerra. El pas del bestiar fa que hagi molts corriols i cal anar alerta.
2 h 19 min. Per la dreta, procedent de la carena del Montsec, baixa el GR. núm. 3 que s'incorpora a la nostra ruta.
Poc després passem a tocar de la Font de Sant Esteve i pugem cap al poble passant pel costat de la seva església.
2 h 25 min. Travessem el llogarret de Sant Esteve de la Sarga, tot arribar a l'indret on hem iniciat l'excursió.