GR-3 DE TARREGA A VALLBONA DE LES MONGES: PELS POBLES DEL RIU CORB

Avui m'he decidit reòrrer el GR-3 des de Tarrega fins a Vallbona de les Monges. La veritat és que m'he quedat gratament sorprès en passar per uns pobles tan encisadors com Verdú, Guimerà, Ciutadilla, Nalec, Rocafort i Vallbona de les Monges... No es pot demanar més.
Sortim de Tarrega pel passeig del Pati en direcció a Verdú (sud). Paasem el riu Ondara.
7 min (0,5 km.) Deixem la carretera i agafem el carrer Maria Mercè Marçal, a l'esquerra. Al cap del carrer trobem un cartell que ens encara cap al camí de Verdú que comença aquí. A l'esquerra hi ha un cartell d'un sender que dóna la Volta a les Garrigues.
13 min. (0,9 km.): Bifurcació a la dreta, continuem per l'esquerra.
23 min. (1,6 km.): Travessem el canal Segarra-Garrigues.
35 min. (2,4 km.): Cartell del camí de la Volta a les Garrigues que marxa per l'esquerra. Ja veiem davant de Verdú.
51 min. (3,5 km.): Travessem el rierol del Cercavins que és un afluent de l'Ondara i pugem cap al poble.
58 min. (3,9 km.) Arribem al peu de la muralla que defensava la vila. En el seu interior encara podem veure el seu castell amb la seva destacada torre, però el GR
va per fora.Sortim a una carretera local i anem a l'esquerra. En acabar el poble pugem pel darrer carrer (carrer Bonaire) cap a la residència d'avis. En l'extrem superior trobem el camí cap a Ciutadilla. Anem deixant trencalls a la dreta menys fressats.
1 h 12 min. (5,4 km.): Bifurcació de camins. Anem a la dreta. Cartell indicatiu.
1 h 22 min.(6,2 km.): Trencall. Anem a l'esquerra.
1 h 38 min. (7,3 km.): Trencall. Anem a l'esquerra. No hi ha cap marca.
2 h 05 min. (9,2 km.): Per l'esquerra s'incorporem dos camins carreters. Sortim a un coll (541 m.). Anem recte. el nostre camí és carener i enlairat i ens permet fruir d'unes excepcionals visions de la serra del Montsec i el Pirineus.
2 h 39 min. (11,5 km.): A la dreta del camí hi ha una creu. Davallem cap al poble medieval de Guimerà. Destaca la torre altiva del castell.
2 h 46 min. (12 km.) Arribem a la part alta de Guimera. A la dreta tenim el castell i a l'esquerra l'església. Passem per la porta d'entrada a la vila. Baixem per la vila antiga, per carrerons, porxos, túnels amb molt d'encant. No hi ha marques de GR per no malmetre l'entorn. Anem baixant cap al riu.
2 h 52 min.(12,4 km.). Arribem al riu Corb. Anem a l'esquerra a cercar el pont.
Agafem el camí carreter que voreja el riu pel marge esquerre. Cartell.
3 h 10 min. (13,7 km.): Una pista tira amunt però nosaltres anem per la riba. Una mica més enllà trobem una nova creu de terme.
Hi ha altres camins que pugen per la dreta però nosaltres anem paral·lels al riu.
3 h 17 min. (14,4 km.). A l'altre marge podem veure les restes del monestir de Vallsanta, i dalt d'un turó l'ermita de la Mare de Déu de Bovera.
3 h 30 min. (15,3 km.): Deixem un camí a mà dreta que va a la carretera i comencem a pujar per l'esquerra.
3 h 40 min. (15,9 km.): Nou trencall. Anem a l'esquerra. Cartell. Ja estem a les envistes del castell de Ciutadilla.
3 h 50 min. (16,5 km.): Entrem a la vila de Ciutadilla passant per la vora del molí de la cooperativa.
3 h 53 min. (16,7 km.): Arribem a la plaça del Marqués i anem a la dreta baixant de nou al riu Corb.
4 h 01 min (17,3 km.): Hem travessat tot el poble. Sortim a la carretera. Anem a la dreta cap al fons del vall.
4 h 09 min. (17,9 km.): Travessem el pont sobre el riu Corb i prenem un camí carreter a mà esquerra. No hi ha cap marca.
Anem entre horts i canyissars paral·lels al Corb. Passem per sota de la carretera C-14.
4 h 32 min. (19,5 km.): Passem per sota del llogarret de Nalec. Sortim a la carretera i girem a l'esquerra cap al poble.

Abans d'arribar al poble, en un revolt,  prenem un camí carreter a la dreta. Cartell.
5 h (24,2 km.): Arribem al poble de Rocafort que voregem per sota.
5 h 03 min. (24,4 km.): Sortim a l'altre extrem del poble. Davant tenim la bàscula. Creuem la carretera i prenem un camí carreter. Passem unes granges i anem a l'esquerra.
5 h 12 min. (25 km.): Bifurcació. Anem a l'esquerra entre camps d'oliveres.
5 h 44 min. (27,2 km.): El nostre camí va fent "sifonades". Ara estem en una fondalada i poc després ens tocarà pujar. Poc després arribem a una cruïlla. A la dreta marxa el camí de Sant Jaume cap a Vilanova de Bellpuig. Anem a l'esquerra, tot baixant.
5 h 51 min.(27,7 km.): S'incorpora per l'esquerra el GR núm.. 175 de la Ruta del Cister. Anem a la dreta. Tenim una visió a vol d'ocell del monestir cistercenc de Vallbona de les Monges.
5 h 55 min. (30 km.) Arribem a Vallbona. Agafem un carreró a l'esquerra, l'Esportill, per on baixen unes escales. Anem baixant pels carrers de la vila en direcció al centre de la vila.
5 h 57 min.(30,2 km.). Arribem a l'entrada del monestir.