PEL BOSC DE RIBERA: LA PRESA DE BUTSÈNIT

No sóc un amant de bosc de ribera perquè és molt compacte i no em deixa veure l'entorn. Avui, que el dia és curt i no tenia gaire temps he decidit aprofitar la tarda i fer una caminada per descobrir una presa que hi ha aigües avall de Butsenit. Ara baixava molta aigua, però estic segur que quan el Segre baixa menys cabalós podré travessar per dalt el riu i fer un tomb.
A mesura que caminava veia que la meva percepció del bosc de ribera no era del tot correcta doncs ara a l'hivern amb els xops sense fulla em permeten entreveure el paisatge i molt especialment el riu. Un recorregut senzill i molt agradable. Molt recomanable.
Dificultat:  Moderada.
Desnivell: Excursió plana.
Distància:  7,4 km.
Inici  i final: Carretera de Montoliu a Albatàrrec.
Temps total: 1 hores 25 minuts.
Prenem una carretera asfaltada que davalla cap al riu. Anem pel camí del Riu, Poc després deixem a l'esquerra un senzilla casa de camp.
9 min.: Bifurcació de camins. Val la pena anar un moment a la dreta per veure la passarel·la de Butsenit feta amb uns senzills tubs de formigó. Quan el riu baixa ple no es pot travessar. Tornem a la cruilla i anem a l'esquerra.
Anem per un camí paral·lel al riu envoltats de xops i canyars. A l'estiu ens taparien el riu però ara podem aguaitar-lo amb facilitat.Anem per camí de la Forestal. A l'esquerra, dalt d'un tossal el poble de Montoliu.
13 min. A l'esquerra hi ha un cartell que ens informa que entrem als Patamolls de Montoliu. Un ecosistema de ribera amb característiques pròpies. Sembla que surti un senderó. Poc més enllà dos cartell més on sembla que hagi un altre sender.
15 min. A la llera del riu hi ha el búnquer dels Patimolls mig descalçat. Cal pensar que en els mesos del  front del Segre (abril de 1938 a gener del 39) aquesta construcció estaria en la riba republicana però el riu ha canviat el seu llit. Fa uns anys per poder veure'l tenia que saltar per les branques selvàtiques... ara hi ha un corriol, a 50 metres del camí.
15 min.Per la dreta s'incorpora una sèquia. Són les escorrialles de l'important canal d'Urgell que amb les seves aigües ha regat bona part de la Catalunya Interior i ara retorna al riu un regalim d'aigua.
18 min. Surtim dels Patimolls. Per l'esquerra surt una carretera asfaltada que puja a Montoliu pel camí de la Presa.
27 min. Fa estona que sentim el brogit de l'aigua que salta per la resclosa. Hem arribar a la presa de Butsenit que queda a la dreta del nostre camí. Baixa molta aigua que salta pel nivell superior. Caldrà espera que baixa el cabal per veure si podem travessar.
Segueixo el camí que va per la vora del riu.
36 min. Bifurcació de camins. Per l'esquerra, allunyant-nos del riu travessem una sèquia que ve del riu Set i fem cap a un pedregam on cal buscar el camí que continua seguint la direcció que duiem. Si anem per la dreta, fidels al riu, El camí queda tallat en la sèquia i el pas està tallat per la vegetació. Podem vorejar per la dreta a tocar del riu Segre i gràcies a unes pedres passar a l'altre costat. Pas d'aventura. Si no voleu problemes aneu per l'esquerra. Ara agafem  un camí carreter que surt a l'esquerra i deixem el riu. Ens encarem cap a Sudanell i sortim al pedruscall anterior on cal estar amatents per trobar la continuació del nostre sender (uns 100 metres de dubte, curiosament hi ha una fita al terra).
45 min. Bifurcació de camins amb un xop solitari que ens pot servir de referència. Per la dreta aniríem a la desembocadura del riu Set (que deixo per una altra tarda) i anem a la dreta.  Anem pel camí de la Devesa.
48 min. Caminem pel costat del riu Set. Poc després surto a una carretera asfaltada que puja de la presa de Butsènit. Anem a la dreta.
56 min. Bifurcació de camins. Deixem el camí que puja a Sudanell i baixem a l'esquerra a buscar la sèquia de Torres que no creuem sinó que anem per un camí carreter que va a la dreta. Aviat passem per davant d'una torre particular. Travessem per la vora d'un camp, ara sense camí, i poc després ja retrobem un camí carreter a l'altra mà per on marxem propers a la sèquia coberta de canyes.
1 h. 02 min. Surtim a una pista principal anomenada camí Fondo, que baixa de Sudanell. Anem a l'esquerra i aviat travessem el riu Set. Pujada per l'altre costat.
1 h 07 min. Fem cap de nou a la sèquia de Torres que seguirem. Per l'esquerra arriba el Gr núm. 3 procedent d'Aspa i Borges Blanques.
1 h 14 min. Tram asfaltat de la sèquia de Torres. Estan encimentant la conducció de l'aigua eliminant la biodiversitat que ofereixen aquests canals d'aigua.
Uns metres enllà a la nostra dreta hi ha el mur del canal de Seròs on hi ha la petjada dels 6 dits, una mica més amunt podem veure també dues espitlleres d'un altre búnquer de la Guerra Civil que protegia el canal de Serós.
Passem per la vora d'una esvelta xemeneia d'una antiga bovila.
1 h 21 min. Travessem la carretera que davalla de Montoliu, creuant el minso cabal del canal d'Urgell que desembocarà més avall al riu Segre (veure minut 15).
1 h 25 min. Arribem a l'indret on hem començat l'excursió.