PEL PEU DE LA PALA SARRAERA

Sortint de Viella damunt del túnel de Viella, a l'esquerra, hi ha una pala immensa d'uns 450 metres. És la Pala Sarraera. Sempre m'ha atret amb força. No confondre amb el tuc de Sarraera que cau damunt mateix del túnel.
Amb el Ramon Pach vam intentar escalar-la però la paret estava tota molla i vam decidir tirar-nos endarrera  i deixar-la per un altre dia. Per aproximar-nos a la via vam ver una travessa circular molt interessant i inèdita que crec prou interessant per explicar-vos-la. No fem un cim, no fem res, però descobrim un racó perdut. Ànims i a fruir.

Dificultat: Mitja. Reservada per caminaires sense camí.
Desnivell:  750 metres.
Distància
Inici i final: Cruïlla pista procedent del túnel de Viella i el sender al port.
Temps total: 3 hora 27 minuts
Valoració: Curiosa travessa per uns paratges desconeguts.

De la pista prenem el sender costerut (1430 m.) cap al port de Viella. Perfectament indicat amb cartells i pintura blanca i vermella. GR. núm. 211-5
20 min. Arribem a la cabana deth Pontet. Continuem les marques de GR. seguint la barrancada cap al nord.
30 min. Palanca deth Pontet que creua el torrent. Nosaltres decidim abandonar el sender i tirem amunt entre l'herbei i el bosc, cercant el millor pas. Pujada pesada (especialment amb la motxilla carregada del material d'escalada). Ens encarem cap al tuc des Hemnes que veiem al fons.
1 h 45 min.Passem per un coll (2148 m.) entre una esvelta agulla, el tuc des Hemnes i la Pala. Paratge molt bell. Atenció en els mapes de ICC els noms estan mal posats.
Ara toca baixar fins al peu de la via. L'herba està molla i rellisca. Forta pendent.
2 h. Inici de l'escala a la Pala Sarraera. Fem el primer llarg però decidim abandonar doncs tot està moll i relliscòs. Un altre dia serà.
Decidim baixar per la vall que dóna a la Pala. Avall, sense sender i amb cura.
2 h 50 min. Cabana de Sarrahera de Baix (1642 m.). Una mica abans, per l'esquerra surt un sender que seguim.
3 h 20 min. Cabana deth Pontet (1590 m.). Seguim el sender de pujada.
3 h 27 min. Pista on hem iniciat l'excursió.
A la sortida del túnel de Viella en la Vall d'Aran a uns 400 metres hi ha l'entrada a la planta de reciclatge que prenem. Girem a l'esquerra i seguim una pista que a partir d'aquí està prou bé.
Uns 1,5 km enllà trobem el cartell del camí al port de Vielha on comencem la travessa.