FRUINT PEL RIU SET: DEL PONT D'ALFÉS A ASPA

Primera peixera
Quin nom més pobre per una riu!!! Tinc un matí atretat però decideixo fer un tomb pel riu, a tocar de casa, i m'ho passo pipa. Primer vaig el més a prop de la llera del riu i després torno pel GR 3. Quan acabo l'excursió penso: - Què bé que m'ho he passat i sense despesa de benzina. A tot arreu hi ha racons ben bells, sols és qüestió d'anar amb el cor obert per descobrir-los. Com he dit la primera part té un xic de component d'aventura, sense sender, però la tornada és molt humana.

Dificultat:Baixa, encara que anem sense sender a l'anada.
Desnivell:  135 metres
Inici i final:  Pont d'Alfès.
Temps : 2 hores 38  minuts.

Anem cap a l'est seguint les aigües amunt del riu Set. A la dreta deixem l'antic pont d'Alfès.
4 min. Primera peixera d'Alfés. Les peixeres eren basses que es feia al riu per contenir l'aigua. Cal observar les colossals pedres que la formen. Algú ha volgut creure que eren construccions romanes. N'hi força pel Segrià. Actualment no hi ha bassa darrera (que està colmatada). Davant hi ha un toll.
Després passem arran d'un camp (dreta), per l'esquerra tornarem del nostre itinerari. Uns pals indiquen el sender. Anem pel GR 3.
10 min. Passem per la vora d'uns blocs.
14 min.. Travessem per un pont el riu Set.
Segona peixera d'Alfès
20 min. Arribem a la segona Peixera d'Alfés que passem per damunt de la resclosa. Ocasionalment pot vessa d'aigua. El GR s'enfila per l'esquerra, però no trobo cap marca i vaig prop de la llera del riu sense camí.
23 min. Travesso una pista. Continuo per la llera.
29 min. Surto a una altra pista, per on tornaré després. Veig en un mur abalmat una marca de GR.
32 min. El GR marxa per la dreta i travessa el riu Set. De fet seran els únics metres que faré d'anada i tornada.
Vaig seguint l'estrany sentit de l'home indi que sap orientar-se (expressió presa de l'escalador Joan Prunera). No és fa de mal passar. Prop hi ha les canyes que marquen el límit cap al riu.
Balma
39 min. S'incorpora per l'esquerra una barrancada i apareix un camp per on marxarem. A l'esquerra hi ha una caseta petita. Tapava les pintures rupestres d'Àlfés. No cal que pugeu ja que el precari refugi no van poder salvar les pintures malmeses per les condicions climatològiques.
Travessem el camp i trobem uns blocs caiguts al riu. Ens enfilem per la dreta.
43 min. Balma. Busquem pintures rupestres. En aquesta vall hi ha nombroses mostres començar per les famoses pintures de Cogul o les de l'Albi (Vall de la Coma i balma dels Punts). Ara heu de continuar el vostre sentit d'indi i cercar el millor pas entre el riu, la cinglera i camps d'antigues oliveres.
47 min. A l'esquerra ens queda una cabana de volta mig enrunada. Dalt veiem algunes cases. Anem per antics camps abandonats.
57 min. Pista.
1 h Cases properes al riu.
1 h 12 min. Sortim a la carretera vella. Anem pel GR ·3, tot seguint les marques blanques i vermelles.
 Sota del poble d'Aspa que resta damunt nostre. Anem a la dreta. Passem al peu del palau del Bisbe. És un edifici imponent  bastit com una nau sobre la vall del riu Set. Diuen que el bisbe venia a passar aquí els estius ja que Lleida era molt calorosa, mentre que Aspa té un clima més agradable.
1 h 19 min. Deixem la carretera i baixem uns metres vers una granja però aviat agafem un corriol que va paral·lel a la carretera.
1 h 22 min. Abandonem l'asfalt i agafem un sender que va a mitja alçada de la vall.
1 h 42 min. Sortim a una pista. Hi ha un revolt que gira a l'esquerra. Alerta el GR no surt per la dreta sinó que continua per la pista. Sortim a una pista de principal.
1 h 51 min. Abandonem la pista per un camí carreter que davalla a la dreta.
1 h 55 min. Deixem també el camí carreter per agafar un sender a mà esquerra que va a mitja alçada de la vall.
2 h 04 min. El sender davalla decididament al fons de la vall i travessa el riu Set.
2 h 06 min. Ens incorporem a la pista d'anada que seguirem a l'esquerra. Ens anem enfilant amunt. Travessem una pista. El nostre corriol va a mitja alçada de la serra i ha estat obert per les motos. Hi ha algun pas estret,. Deixem a l'esquerra un corriol que davalla cap a la peixera.
2 h 26 min. Passem per damunt d'unes cases i sortim a una pista. Seguim el carrerany obert per les motos. Travessem una pista.
2 h 33 min.Sortim al camp per on hem anat a l'anada. Arribem a la peixera i al pont d'Alfés (2 h 38 min.)