TRAVESSA INEDITA PER LA ROCA DELS ARCS

Roca dels Arcs amb la feixa que seguirem. A l'esquerra el pas del Nerill.
(Abans de res reconeguem la veritat ... anava a escalar amb el Mamerto Montañès y el Joan Escuer la via Navarro a la paret dels Arcs però en trobar-me al peu de la via em va agafar "miedo escènico" doncs sabia que patiria penjat per la paret i em vaig buscar un pla B que va resultar molt a
Inici via Navarro
gradable i que ara us explico ja que és altament recomanable).
La Roca dels Arcs de Vilanova de Meià s'alça imponent a un costat de l'Estret de Pas Nou. Els escaladors aviat es van fixar en aquesta meravella i la van solcar de vies d'escalada - anar al bar Cirera de Vilanova per veure un preciós mural -) Crec que a més de ser un paradís pels escaladors també pot ser una paradís pels excursionistes.
Anirem pel peu de la paret, pel sender dels escaladors fins arribar al pas del Nerill on prendrem el corriol carener fins que en dos indrets es quedarà tallat ... ho comentarem detingudament.
Dificultat: Alta. Hi ha algun pas a la baixa que exigeix desgrimpar. Es pot tornar des del cim de la Roca dels Arcs baixar pel mateix camí, o també pujar a la roca Alta.

Desnivell:   370 metres.
Distància
Itinerari circular
Inici i final: Estret del Pas Nou
Temps : 2 hores 14  minuts.
Valoració:  Itinerari circular improvisat que és prou interessant per descobrir racons del nostre Montsec.
En el km 6 de la carretera de Vilanova de Meià a Hostal Roig prenem un corriol que baixa cap al rierol. Anem seguint un sender prou traçat. A la nostra dreta tindrem els cingles de la roca dels Arcs. A l'esquerra hi ha també un sòcol rocós però el pas no és mai estret. Anem mirant per la paret doncs fàcilment podrem veure cordades d'escaladors reptant pels sostres i canals.
Quan més anem cap a ponent menys evident esdevé el corriol fins que per l'esquerra puja el carrerany procedent de la font de la Figuera (35 min.)
Ara el sender va girant cap a la dreta fins que abandona la cinglera i veiem els camps de la Font de Paúls sota. Anem pujant seguint una línia de fites que ens encara perfectament cap al pas de Nerill . Pas clau en aquest sector de la muntanya situat entre la roca dels Arcs a la dreta i roca Alta
a l'esquerra.
55 min. Pas de Nerill (1186 m.). A la dreta marxa un corriol que va a buscar el cimadalt de la roca Alta (veure Guia Excursions pel Montsec ) però avui toca anar a l'esquerra. També hi va un corriol prou fressat. Quan hi vaig pujar aquí fa 10 anys no era tot tan evident.
1 h 08 min. Cim de la roca dels Arcs (1242 m.) indicat per una modesta fita. La vista expandeix com una taca d'oli un en paper... vull mirar arreu. Allí el Montseny, allà Montserrat, les muntanyes de Prades, Montsant ja més proper la serra de Sant Mamet, a sota del Conca de Meià, al nord la serra de la Campaneta, Sant Corneli, els cingles de Pessonada,  la serra de Boumort, el pic de l'Orri, Comiols, el Port del Comte però on més s'atura la mirada és a les neus de l'Aneto, la pica Cervi que mig s'entretapen per uns núvols llunyants.
Seguixo per la carena prou oberta. Vaig millor arran de cingles perquè la visió és més agradable i hi ha menys vegetació.
Feixa de la roca dels Arcs
1 h 18 min. La carena s'estreny però amb cura puc continuar fins que veig que hi ha un esglaó que m'impedeix continuar i amb compte vaig tirant a l'esquerra contornejant el relleu fins que perd alçada i puc baixar amb comoditat i tornar a la carena per un corriol abalmat(1 h 34 min.).
A ran de cingle veig que surt una feixa que exploro. Durant uns 400 metres anem per un corriol penjat a la paret de només un metre d'ample, i no sempre tant. Impressionant.  No té sortida per l'altre costat i queda tallat, així que mitja volta sinó sabem volar. Son 8 minuts d'anada i 8 de tornada sorprenents. (1 h 50 min.)
En tornar a la carena veig un sender que baixa decidit per l'esquerra. Error. És una baixada molt salvatge, i poc interessant, continuem per la carena amb relativa facilitat entre blocs que grimpem fins que l'aresta no esdevé més ampla.
1 h 55 min. Dues fites ens indiquen que hem d'abandonar la carena i prendre un carrerany que ressegueix el contrafort nord-est de la paret de l'Arcs. Anem seguint nombroses fites.
2 h 14 min. El nostre sender, un xic perdedor, es troba barrat per un mur que cal desgrimpar amb cura.
Finalment arribem al torrent que travessem i sortim a la carretera que seguim a la dreta fins enllaçar amb l'aparcament on hem començat la travessa.