ENGANAYAR ELS GENDRES: COLL DE PORT - COLL DE LA MOIXA - CAMÍ DE LES ESTELADES - TUIXENT

La tropa a la font de l'Os
Sortir amb les meves filles comporta de tant en tant anar d'excursió amb el sogre (jo). Ho sento però es així. L'altre dia vaig enganyar als gendres i els vaig portar a caminar per Tuixent. Va ser una sortida prou interessant i em va semblar que estaria bé posar-la al blog.
És un itinerari variat i bonic pels voltants de Tuixent encara que la baixada es fa per bosc i no podem gaudir de bones vistes. En canvi a l'inici anem per un camí més obert encarat cap al Solsonès. Atenció aquells dies vaig marcar el camí de les Estenalles que és inèdit i ideal per baixar.
Dificultat: Mitja. El sender de les Estelades està marcat amb cinta, es evident però cal estar atent. Especialment en iniciar-lo.
Desnivell:   420 metres - 860 metres (descens)
Distància: 10,6  km.
Itinerari circular
Inici: Coll de Port
Final: Tuixent.
Si es vol pujar a buscar el cotxe a Coll de Port caldrà afegir 1h 15 min. de pujada pel GR- 7.
Temps: 3 hores 30  minuts.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Arribem amb cotxe al Coll de Port (1668 m.) on hi ha un albert de muntanya. Podríem pujar de Tuixent per la Gr 7 (1h 15 min.). En el vessant del Solsonès trobem un cartell que indica el camí fins al Cap del Verd. L'anem seguint però aviat el deixem per agafar un senderó a la dreta. Passem a tocar d'unes curioses roques. En aquest indret he trobat emplaçaments de la Guàrdia Civil que vigilava el pas de maquis molt nombrosos en la zona.
4 min. Arribem a un altre coll. De fet pròpiament Coll de Port estava aquí. El camí vell a Solsona baixava per la dreta. Nosaltres agafem un camí recte entre el bosc que va planejant.
20 min. Arribem a una pista que seguim.
25 min. Sortim a un camp de patates (prat de Parcerises) proper a la masia de Planers que queda a la nostra esquerra, avall.
35 min. La pista fa un revolt a la dreta i a uns 50 metres més avall hi ha una altra pista a mà esquerra que seguim . L'altra baixa a Planers.
1 h Arribem a una cruïlla de camins. Agafem el trencall de l'esquerra que puja al Coll de la Moixa. Hi ha un cartell que marca el camí a la Coma (dreta) i la serra del Verd (recte).
1 h 06 min Coll de la Moixa (1727 m.). Cal saber que el primer vehicle (un camió) que va arribar a Tuixent ho va fer per aquest sender. Va baixar a Tuixent per treballar en la serradora del poble. Anem per l'obac de la muntanya envoltats de bosc de pins i d'avets.
1 h 36 min. Arribem a la pista que va de la Plana a Coll de Port. Per anar directes baixaríem a la Plana per la dreta però volem estrenar el camí de les Estelades o de l'Esmorriador que va per l'esquerra.
1 h 38 mn Arribem a la font de l'Os sota de la pista. Segons la tradició en aquest indret un caçador va matar un cadell d'os que s'havia quedat orfe i s'havia mig domesticat als humans. Diuen que va ser el darrer os que va viure a la vall. Anem per la pista.
2 h 06 min. Esplanada que baixa del coll de la Moixa. Seguim per la pista.
2 h 20 min. En un marcat revolt a l'esquerra de la pista surt a la dreta el camí de les Estelades o de l'Esmorriador. A falta de confirmació sembla ser que aquí havia un cable que transportava la fusta de la serradora de Tuixent a la Coma. És un camí inèdit i prou evident. Ahir el vaig marcar amb cintes i poso els dos neofits a seguir les marques per veure si es perdent.
2 h 50 min. Sortim a una pista que forma una mena de placeta. Anem a l'esquerra.
Passem el barranc de la Font de la Morella.
2 h 56 min. Agafem per l'esquerra un baixador cap al barranc de la Font. Deixem a la dreta la Font de la Morella que abans abastia al poble. Més avall hi ha una caseta i uns coms. Fem cap a un camí carreter que passa pels prats i pinedes.
3 h 14 min. Sortim a la carretera. Per l'esquerra s'incorpora el GR 7 procedent de Coll de Port i seguirem fins a Tuixent. Creuem la carretera.
3 h 17 min. Deixem la pista principal i agafem un trencall a mà esquerra. Aviat el deixem per agafar un sender a mà dreta. Pas estret. Sortim de nou a la pista.
3 h 22 min. Travessem pel riu de la Mola. Passem pel costat del Molí Vell.
3 h 30 min. Entrem al poble de Tuixent (1192 m.) on acabem la travessa.