MATINAL A MONTDERES

Embasament de Santa Anna
Hi ha dies que la vista es perd mirant mapes, i de sobte, s'atura en una muntanya que abans no recordes haver llegit mai. Això és el que em va passar amb la muntanya de Montderes. Està sobre l'embassament de Santa Anna.
Avui tenia dinar de família i he pensat perquè no vas a posar-hi el nas? Hi he anat i m'ha sortit una excursió divertida que puc explicar en el meu blog.
Característiques:
Dificultat: Baixa. Sempre per camí.
Desnivell:   340  m.

Distància: 4,8  km.
Temps: 1 hora 29 minuts.
Ideal per fer una matinal.
Descripció de l'itinerari:

Montpedrós de sant Salvador
Deixo el cotxe (321 m.) una mica abans de la presa de Santa Anna. A tocar d'una roca foradada per un antic túnel. Veig que per la dreta surt un corriol amb escales. Pugem pel Clot de l'Areny.
 4 min. Veig un filat que limita tota una finca particular - que deu de servir per caçar - . Només ho havia vist a Andalusia. Aquí no hi ha "zenyoritoo" que tanquin els seus cotos. Com tanca el camí els excursionistes han enfonsat la balla i passen. El corriol està marcat amb alguna marca de color verd.
20 min. Sortim a una mena de collet (490 m.) i anem a la dreta.
Passem per un portell entre roques i fem cap a l'Obaga de Pinyana. Davallem uns metres. Aviat el sender esdevé un camí carreter.
29 min. Arribem a un coll que ens dona visió sobre la vall de la Ribagorça amb els pobles d'Algerri, Alfarràs, Almenar, Alguaire, els plans de la Cerdera amb l'aeroport d'Alguaire. També veig les sitges d'Almacelles. La calitja m'empedeix veure més contrada. Hi ha una pista que baixa al sud, una altra al nord cap a l'embassament i jo prenc la de la dreta que s'enfila amunt. Hi ha un contenidor que podria servir de refugi.
41 min. Arribem a una mena de replà. La pista gira a la dreta. Per l'esquerra surt un corriol que ens indica una fita. El carrerany no és evident però pugem evitant la vegetació.
48 min. Arribem al cim de Montderes (626 m.). No és un gran cim però tampoc cal ser molt exigent en aquesta vida. La panoràmica ara es veu ampliada cap al vessant de l'ermita de Sant Salvador de Castellonroi, al nord es veu les Maladetes presidides per l'Aneto, el Turbó, les muntanyes de Cerler, Pena Roja, Montdevi, muntanya de Cervoles ...
Faig la tornada pel camí d'anada.
1 h 29 min.  Ja estic al cotxe. Estic maquinant una idea per fer el tomb pel sud però el riu em tanca el pas.
Aproximació:
Prenem la carretera N-230. En el km. 30,5 prenem el trencall a la dreta cap a la presa de Santa Anna. Aviat hi ha una bifurcació anem per sota (dreta) uns 4 km.

Comentaris