MONTSEC INESPERAT: EL PAS DE L'OSCA AL PELADET

El Peladet des de la Torreta de damunt del pas de la Lloba
Al matí li poso una nota a la dona: - "Si no arribo al vespre truca al Ramon Pach que sabrà on sóc del Montsec". La veritat és que quan marxo no li faig mai la nota perquè de vegades estant al cotxe canvio d'objectiu.
Feia anys que el Ramon em parlava que havia forçat un pas a l'extrem ponentí del Montsec de Rúbies. Em comentava que calia grimpar i no era fàcil El Ramon és un escalador molt fi. L'altre dia vaig arribar-me al pas de la Lloba pel vessant nord amb relativa facilitat i vaig pensar... ondia si aquest pas fos factible quedaria un itinerari molt interessant, també molt salvatge, no ens enganyem. Divendres passat li vaig comentar i avui he tingut ocasió d'anar-lo a fer. No m'ha semblant tan difícil encara que portava material bàsic d'escalada que no he arribat a fer anar.
Una visió diferent de la paret de Terradets.
O sigui, estem davant d'una excursió d'aventura total, inèdita, i prou interessant. Anem doncs a descriure-la.

Dificultat: Alta. Molt trams sense senders i cal anar amb intuició india. Grimpada per pujar a la carena al pas de l'Osca.
Desnivell:   620 m.

Distància: 11,4  km.
Itinerari circular
Inici i final: Pont medieval de Terradets.
Temps: 5 hores 38 minuts.
Proposta molt interessant en ésser inèdita, selvàtica i feréstega. Reservada a reencarnacions de porcs senglars.

Deixo el cotxe en l'aparcament que hi ha davant del pont medieval de Terradets. Davant tinc el Forat de l'Or. Segueixo la carretera cap al Congost.
3 min. Veig un cartell d'entrada a la comarca del Pallars Jussà. A la dreta hi ha una corda per pujar per damunt d'uns blocs. Als 50 metres s'acaba la corda que ens deixa a tocar de cingle.
Anem seguim la cinglera. Primer hi ha un corriol amb fites prou evident que s'apropa, o s'allunya de la paret. És un viarany obert pels escaladors. Hi ha algun tram amb tartera però mentre hi ha corriol anem pujant drets però bé.
A la dreta tenim un visió diferent de la paret de Terradets que es mostra imponent com els panys de paret que tenim a l'esquerra. Hi ha algun moment que anem per un tram abalmat amb una profunditat d'uns 4 metres.
Feixes superiors de Terradets
Però a mesura que els escaladors s'escapen per la paret de l'esquerra, el carrerany queda menys marcat i cal recórrer al sentit "indi" que consisteix a passar per un terreny feréstec amb una vegetació selvàtica, amb una fort pendent i a trams amb una tartera inestable.
Em permetria donar un consell ben senzill: Calma, cal trepitjar el pitjor terreny per saber que els propers 4 metres seran millors. La veritat és que moltes vegades la teva fita es superar els dos metres que tens davant per plantejar-te un nou repte físic i d'orientació. No puc comprendre com hi ha gent que va a un gimnàs quan aquí treballem tota la musculatura, menys les orelles, tot el cos treballa amb intensitat.
Feixa que s'incopora al pas de l'Osca.
1 h 34 min. Passem propers a unes agulles laterals. Anava empegat a la paret i el pas se complicava i he preferit anar a la dreta a buscar una canal-tartera per on es pujava "millor" per la típica tartera montsequina que és molt desagradable.
2 h. Arribo a un collet (932 m.). El terreny s'obre una mica doncs ara pujàvem embolcallats de bosc.
Ara hem de buscar el pas. Si mireu el track he fet un parell d'intents que ara us voldria evitar.
Es puja per una marcada osca (tall) que hi ha a la paret. Del coll, està a l'esquerra. Arriba a formar una mena d'agulla a l'esquerra (que en realitat no és tal) i es per on pujarem sense gaire dificultats.
El que costa més és arribar al peu de la canal. Una savina ens dificulta arribar a una placa per on anem sense problemes uns 4 metres i arribem a la canal. El primer pas no és difícil, sinó una mica exposat. Cal confiar en un parell de bones pedres que ens permeten superar-lo.
Ara ja estem, cal anar pujant per uns replans amb arbusts fins sortir a la carena.
Arribant al pas de la Lloba
2 h 10 min. Sortim a la carena pel pas de l'Osca (975 m.)
Coordenades: 31T  x=325626  y=4655813
La visió des d'aquí dalt és impressionant - encara que al Pirineu Central està nevant - El Montsec d'Ares continuant la nostra línia, el Castellot al barranc del Bosc, Moror, l'Alzina, el castell de Mur, el Turbó, la roca Regina, Cellers amb el seu embassament, Tremp, Talarn, la serra de Sant Gervàs, Pui de Lleràs, la Vall Fosca amb les muntanyes de Filià, Peguera, el Montsent de Pallars, el pic de l'Orri... qui pot demanar més ... i això que al Pirineu està nevant.
Pugem per la carena que s'esbalça perillosament cap al migdia. És molt agradable anar a frec de precipici doncs es puja bé. Hi ha algun corriol que deuen fer les cabres que va per l'esquerra. Més amunt hi ha algunes plaques llises que ens obliguen a grimpar.
2 h 50 min. Arribem a la Torreta (1138 m.). Pensava trobar-me la base d'una torre de guiata però no hi és pas. Encara que la vista des d'aquest niu d'aligues és impressionant. Cal destacar el llogarret de Rúbies.
Ara baixem cap al pas de la Lloba que tenim davant (a llevant) cercant sempre el millor pas.
3 h 6 min. Arribem al pas de la Lloba (1092 m.). La baixada cap al migdia ja està prou divulgada amb el llibre Excursions al Montsec  així que ara descriurem la baixada cap al nord.
Roca Regina amb l'embassament de Cellers
Primer de tot no hem de baixar per la canal on estem situats sinó que anirem a buscar la canal que està situada a la dreta (est) per aquest motiu no hem de baixar sinó anar planejant sense un corriol evident.
3 h 18 min. Arribem a un marcat contrafort (1103 m.). Veurem davant una tartera que s'enfila cap al Peladet. Estem en la posició correcta. Coordenades: 31T  x=326176  y=4655788.
I ara a baixar per una canal dreta.
3 h 28 min. Inici d'una pendent tartera que baixem segons la tècnica que tinguem en descendir per aquest terreny.
3 h 35 min. Fi de la primera tartera. Trobem una fita que ens indica que hem d'anar baixant la canal-torrentera.
3 h 39 min. Passem pel costat d'una antiga carbonera. A mesura que anem baixant hi ha més vegetació i la tartera és menys agressiva.
3 h 57 min. Abandonem la canal. Hi ha una fita però la millor referència és que a la dreta hi ha una roca. Els primers metres del sender no són gaire evidents.
Pujant a la Torreta
4 h 10 min. Collet al peu de Roques Blanques.
4 h 20 min. Barranc. Ara el camí tira amunt.
4 h 23 min. Sortim a una pista.
4 h 25 min. Per l'esquerra surt el camí a Roques Blanques. Seguim la pista.
4 h 47 min. Fem cap a la carretera a Llimiana. Anem a l'esquerra vorejant l'embassament de Cellers.
5 h. Sortim a la carretera vella. Anem a l'esquerra deixant a la dreta el camí de Monares que ens duria a Cellers.
Passem per uns túnels amb unes curioses obertures laterals.
5 h 13 min. Travessem la presa de Cellers i al final sortim a la dreta per agafar la carretera nova. Passem per un túnel.
Sortim al barranc del bosc i seguim la carretera.
5 h 27 min. Aparcament del pont medieval.
El Pont medieval està situat una mica abans dels km. 71 de la carretera C-13.

Per si voleu obtenir el track encara que hi ha molts rebots deguts a anar pels cingles: