LA TERRETA: EL PAS DEL PORTÚS

En el carnet de cap excursionista català havia de faltar l'excursió al pas del Portús. És una meravella geològica digna de ser admirada. Enmig d'una impressionant cinglera la natura ha dibuixat un tall... un tall d'un metre d'ample i una fondària d'una trentena de metres que permet superar la muralla sense esforç.
Ara el camí és més evident ja que en Caseret d'Alfaràs, una colla de nois/a en practiques de senders i jo hem senyalitzat el sender amb marques blanques i vermelles, corresponents al GR-3 que travessa des de la Torre de Tamúrcia al poble d'Adons en l'altre vessant de la muntanya.

Avui no us descriure els temps ja que properament sortirà publicat el llibre LA SERRA DE SANT GERVÀS I MUNTANYES VEÏNES amb una descripció acurada.
De la Torre de Tamúrcia preneu la carretera a Espluga de la Serra i aviat trobeu el trencall cap a l'ermita de Sant Gervàs si teniu un vehicle tot terreny podeu tirar per la pista avall.
Travesseu el barranc de Miralles. Hi ha una font amb una àrea de pic-nic a la vora. Aneu pujant per la pista pel vessant oposat.
Abandoneu la pista i agafeu un sender en un revolt. Sortiu propers a la pista d'accés a l'ermita. Aneu a l'esquerra.
Arribeu a l'ermita de Sant Gervàs amb gran devoció entre els habitants de la Terreta que celebren un popular aplec al voltant de la segona quinzena de juny.
Seguiu un camí ascendent que supera dues barrancades. S'enfila decididament vers la cinglera de la muntanya. Ja en la part superior gira a la dreta fins arribar a l'entrada de l'impactant pas del Portús. No cal dur frontal. En sortir en l'altre vessant, el sender davalla cap al llogarret d'Adons però nosaltres vam preferir pujar a la Pala del Teller (1889 m.). Cim més alt de la serra de Sant Gervàs.

L'excursió es pot fer una unes tres hores de pujada i dos hores i mitja de baixada (des de la cruïlla de la carretera. Amb un desnivell proper als 1000 metres.
A destacar el bon rotllo que va haver tot el dia... els becaris tenien por que els suspengués... que poc em coneixen. Gràcies Joan, Marc, Oscar, Joel, Jordi, Robert, Ernest, Sònia, Arnua i César per ajudar-nos en la tasca de fer avançar el GR-3.