TRAVESSA PER LA SERRA DE MONTDERES

Una de les muntanyes més properes de casa és la de Montderes, ja hi vaig pujar al marc 2015, però vaig barrinar que es podria fer un recorregut circular que hauria d'acabar amb un tram de ferrata. He deixat passar els mesos de mes calor i al setembre em va sembla un temps ideal. Problema era una tarda de molta calor però com la travessa era curta es podia fer prou bé malgrat arribar al cotxe amb 32º, ara que acaba l'estiu ja estem acostumats a la xafogó.
Valoració: Recorregut curt però interessant encara que hi ha un tram salvatge..

Dificultat: Mitja. Tram sense camí i la ferrata ben protegida.
Desnivell: 360 m
Temps: 2 hora 20 minuts
Itinerari circular

Deixo el cotxe (321 m.) una mica abans de la presa de Santa Anna. A tocar d'una roca foradada per un antic túnel. Veig que per la dreta surt un corriol amb escales. Pugem pel Clot de l'Areny.
4 min. Veig un filat que limita tota una finca particular - que deu de servir per caçar - . Només ho havia vist a Andalusia. Aquí no hi ha "zenyoritoo" que tanquin els seus cotos. Com tanca el camí els excursionistes han enfonsat la balla i passen. El corriol està marcat amb alguna marca de color verd.
20 min. Sortim a una mena de collet (490 m.) i anem a la dreta.
Passem per un portell entre roques i fem cap a l'Obaga de Pinyana. Davallem uns metres. Aviat el sender esdevé un camí carreter.
29 min. Arribem a un coll que ens dona visió sobre la vall de la Ribagorça amb els pobles d'Algerri, Alfarràs, Almenar, Alguaire, els plans de la Cerdera amb l'aeroport d'Alguaire. També veig les sitges d'Almacelles. La calitja m'empedeix veure més contrada. Hi ha una pista que baixa al sud, una altra al nord cap a l'embassament i jo prenc la de la dreta que s'enfila amunt. Hi ha un contenidor que podria servir de refugi.

41 min. Arribem a una mena de replà. La pista gira a la dreta. Per l'esquerra surt un corriol que ens indica una fita. El carrerany no és evident però pugem evitant la vegetació.
48 min. Arribem al cim de Montderes (626 m.). No és un gran cim però tampoc cal ser molt exigent en aquesta vida. La panoràmica ara es veu ampliada cap al vessant de l'ermita de Sant Salvador de Castellonroi, al nord es veu les Maladetes presidides per l'Aneto, el Turbó, les muntanyes de Cerler, Pena Roja, Montdevi, muntanya de Cervoles, serra de les Guineus..

Baixo per mateix camí.
1 h 03 min. Torno a estar al collet 508 m. (punt min. 29 de la pujada). Ara baixo per barranc situat al sud per fer la travessa al Montderes. Baixo per una pista a la vora d'un barranc sense vegetació.
1 h 13 min. Enllaço amb una pista que recorre el barranc del Quelo. Aviat passo per la vora d'una planta immensa d'oliveres que estan tancades per un reixat.
1 h 26 min. Arribem a una altra pista i una casa (torre de la Roca) i anem a la dreta per la vora de la tanca. Finalment la saltarem per la porta d'entrada.
Anem per la pista.
1 h 33 min. Anem per la vora d'una sèquia fins arribar a la pressa de Pinyana. Ara cal estar alerta. De fet es pot arribar a saltar i travessar per la resclosa quan el riu de la Noguera Ribagorçana porta poca aigua però cal ser una mica equilibrista. És millor cercar uns agafadors de ferro que hi ha a l'altre costat i enfilar-nos muntanya amunt, miro girar a la dreta i pujar per un esperó rocós. El principal problema és la vegetació.
1 h 40 min. Finalment sortim a un corriol que passa per dalt. Deu d'anar a alguna via d'escalada. Uns metres més a la dreta ara queda tallat per una esllavissada. Anem a l'esquerra.
La ferrata puja per la canal de la dreta.
1 h 46 min. En una barrancada el corriol queda perdut. Ara teniu dues opcions. Anar amunt a buscar la cova de Montderes o baixar al riu. No crec que cap sigui bona. Jo vaig agafar la que anava a la cova. Em va tocar recordar la meva reencarncació de porc senglar. De fet a la ferrata vaig veure que venia un camí per vaig que venia vorejant el riu, per això us dic que no sé quina opció és millor. Ara us toca esgarrinxar-vos de valent. Terreny d'aventura pura i dura.
1 h 54 min. Arribem a la cova de Montderes. De grans proporcions. No veig parabolts. Sembla que els escaladors encara no s'hi han posat. Més a les dreta veig una corda. Algú està equipant.
La ferrata des de dalt.
2 h 05 min. He pujat per la ferrata. Es dreta però està perfectament equipada amb una dotzena de ferroa en forma de T. A més a més hi ha una corda al costat. Sempre em fan respecte aquestes cordes deixades a la muntanya doncs mai podem saber el seu estat de conservació.
El corriol que ens duu a la carretera és un chic perdedor. Passa per la vora d'una balma. A la baixada hi ha una bifurcació. Cal anar a la dreta. El darrer tram és prou dret.
2 h 10 min. Carretera a la presa de Santa Anna. Anem a la dreta.
2 h 20 min. Arribo a l'aparcament.
En el km. 30,3 de la carretera d'Alfarràs a la Vall d'Aran agafem el trencall a la dreta. Més enllà hi ha un trancall a l'esquerra però nosaltres anem per la dreta. Passem uns túnels.
2,6 km. Aparquem prop de la presa de sant Anna. A la dreta es veu unes escales que seguirem en començar l'excursió.