SERRA DEL VERD: AMB ELS PEUS A L'ALT URGELL AL SOLSONÈS I AL BERGADÀ

Sortint de Coll de Port la pujada a la serra del Verd constitueix una de les excursions més agradables que es pot fer per les valls de Tuixent. La vaig fer fa anys amb el Nico i com pensàvem que era molt llarga ens vam endur la tenda i vam dormir a les Collades. Ara que ja sé els corriols hem baixat a dinar a Tuixent sense anar pas corrent.
El camí ofereix vistes molt agradables vers el Solsonès (Port del Comte, serra de Busa, la depressió central si no fa boira..). En arribar al cim impressiona la panoràmica sobre el Pedraforca i el poble de Gòsol i l'allargadassada serralada del Cadí.
Sortim de coll de Port (1665 m.) per una pista que s'inicia abans d'arribar al refugi (venint de Solsona).
Anem per un corriol on encara es pot veure algun clot on s'instal·lava la Guàrdia Civil quan controlava el pas del maquis.
4 min. Arribem a un collet. Per aquí baixava l'antic camí ral a Solsona. No baixem sinó que anem recte.
Caminem flanquejant la muntanya vers a llevant. La ruta ens la indica unes marques grogues.
10 min. Fem cap a una pista que seguim.
16 min. Arribem a un camp de patates que contornegem. Anem pel Prat Parcerís.
21 min. Abandonem la pista i agafem un sender que surt a l'esquerra. Cartell. La pista va a la casa dels Planers. Aviat ens incorporem a una pista que seguim per l'esquerra.
24 min. Barrera per la circulació de vehicles.
Arribem a un coll (1562 m.) on hi ha una important cruïlla de camins. Per l'esquerra puja el sender al coll de la Moixa, per la dreta puja el sender de la Coma. Anem recte.
45 min. Sortim a una nova pista que seguim per l'esquerra. Hi ha trams amb una forta pujada.
1 h 02 min. Sortim a un contrafort i girem a l'esquerra. Davant tenim ja la visió de la serra del Verd amb la tartera que hem d'ascendir.
Anem per un corriol traçat pels animals tot girant a l'esquerra.
1 h 13 min. Les Collades (1853 m.) per l'altre vessant puja la pista a la Plana que un altre dia seguirem.
1 h 23 min. La collada de Veís (1908 m.). Per l'esquerra surt el sender que va al coll dels Bulls. Ens anem enfilant cap a la canal coberta de pedruscall que ens dificultarà la pujada. Anem seguint un viarany esborradís i pendent amb marques de pintura blava.
2 h 08 min. Assolim el cim del cap de la serra del Verd (2282 m.) en el punt on s'uneixen les comarques de l'Alt Urgell, el Solsonès i el Bergada. La visió és dilatada vers el sud amb la serra de Busa al sud, el Port del Comte a ponent, el Cadí al nord, el Pedraforca al nord-est i la serra d'Ensija a l'est. Al fons les muntanyes de Núria i les andorranes.
Descendim pel vessant septentrional. Aviat veiem rodades que anem seguint mentre baixem.
2 h 26 min. Arribem a la fondalada de la collada de Belitres (2174 m.) trobem ja les traces d'una pista que seguim inicialment.
2 h 31 min. Deixem la pista per fer drecera per la dreta.
2 h 43 min. Collada de la Font del Verd /que queda a la dreta). Davant tenim el Planell de la Font. Anem a l'esquerra agafant un camí carreter que baixa decididament mentre que la pista gira per l'esquerra.
2 h 48 min. Ens incororem a la pista principal.
2 h 52 min. A l'esquerra s'obre una petita vallada. Un camí forestal surt per l'esquerra.
Lleu pujada.
3 h. Portell de l'Ós on hi ha una barrera i un petit aparcament que dóna damunt dels cingles del Portell que són veritablement impressionants.
3 h 12 min. Per l'esquerra surt una pista que prenem,
3 h 17 min. Sortim al coll de Mola (1817 m.) que separa la vall de Tuixent (esquerra) i la vall de Gòsol (dreta). Per aquí passa el GR que seguim per l'esquerra i per sota de la pista.
Per aquí havia unes antigues mines de carbó que donaven molt poc rendiment però els tuixents explotaven doncs sembla ser que mentre era activa els joves s'estalviaven d'anar a fer el servei militar fora i treballaven a la mina. Ara només en queda la ganga ja que l'entrada va ser volada per evitar accidents.
3 h 35 min. Passem per la vora d'un curiós pou. Aviat sortim a la pista que seguim per l'esquerra.
3 h 41 min. Abandonen la pista i agafem un corriol a l'esquerra. Uns minuts més endavant, per la pista, hi ha la font del Fugató.
3 h 48 min. Passem a tocar del cortal del Fugató. Continuem baixant.
3 h 55 min. Sortim a la pista i anem a l'esquerra.
3 h 57 min. Revolt. Dalt hi ha la caseta de la font de l'Aigüeta d'on agafa l'aigua el poble de Tuixent. Pel costat surt el corriol que ens duu a les Feus de Mola que són una surgència d'on surt molta aigua després de ploure encara que la gent afirma que també surt aigua encara que en aquest vessant de la muntanya no hagi plogut.
4 h 03 min. Per l'esquerra baixa la pista procedent de la Plana.
4 h 10 min.Pont que no arribem a creuar ja que preferim baixar per camí de l'arborètum amb nombrosos cartells explicatius de les plantes locals. Aviat creuem el riu de Mola.
4 h 15 min. Font dels Planells amb taules i bancs. Agafem el camí carreter que surt de davant de la font.
4 h 20 min. Creuem el riu deixant a l'esquerra les restes del molí del Ciment.
4 h 37 min. Sortim a la carretera a Tuixent. Agafem el camí vell que surt a mà dreta.
4 h 45 min. Fem cap a la pista d'accés a una granja. Anem a l'esquerra i sortim a la carretera. Anem a la dreta.
4 h 55 min. Arribem a Tuixent (1193 m.).
Si voleu descarregar-vos el track: