CALIEN LES PASSAREL·LES DEL MONTSEC: EL CAMÍ ALTERNATIU PER QUAN ES FACIN MALBÉ

Molts sabeu la meva opinió sobre les passarel·les del Congost. Ho diré en poques paraules i clares: Una merda. Perdoneu la paraula però era la més expressiva. Crec que la despesa de 800.000 euros quan s'estaven desnonant gent de casa seva és una vergonya. I crec que d'aquí 15 anys hauran de tancar la empalillada perquè no haurà forma de conservar-ho. El dia que arribi el tancament penseu que hi ha un camí alternatiu que permet arribar a l'Estall sense passar per Montfalcó . Era el camí dels treballadors que anaven a fer els baixadors.
Vaig anar des de la Pertusa uns dies abans de la inauguració i ja vaig veure que havia aquest corriol. Em vaig proposar un dia anar-hi i fer el tomb per informar d'una bona travessa menys agressiva amb l'entorn. La penjo perquè d'aquí 15 anys pugueu encara visitar aquests bells rodals.
Valoració: Una de les formes més fàcils de visitar les passarel·les i el pont del Seguer sense passar pel Congost (ves quina tonteria, et deixes el plat fort). Imprescindible quan es malmeti les fustes.
Dificultat: Baixa. Sempre per sender traçat.
Desnivell:  500 metres..
Distància: 8,8 quilòmetres.

Temps: 2 hores 44 minuts
Surto de Montfalcó (775 m.) a la vora de l'alberg de Cal Batlle per un camí descendent perfectament senyalitzat. Pel camí trobo cartells informatius medioambientals, com si els destructors de l'entorn tinguessin afany de rentar les seves consciències.
8 min. Travesso una pista. Poc després passo per la vora de la font.
34 min. Primera passarel·la.
55 min. Segona passarel.la. Quan estic dalt, camino uns 10 metres i ja trobo una fita que m'indica un corriol que surt a l'esquerra.  Si voleu baixar a la passarel·la del riu caldrà afegir uns 20 minuts entre pujar i baixar.
El camí de pujada està fitat i prou transitat. Vaig pujant pel vessant dret hidrogràfic (esquerre en el sentit de la marxa) del barranc del congost del Seguer. A l'esquerra tinc els bells cingles de la paret de l'Aragó i una mica més enllà la paret de Catalunya que s'agermanen en el congost de Montrebei.
La pujada s'acaba fent un xic monòtona, el terreny és pedregós.. Anem entre ginebrons i savines. El camí dels treballadors es veu que és un sender nou doncs va evitant les mates altes.
1 h 46 min. Surto a un camí carreter.
1 h 51 min. Arribo al Montalt, el punt més alt de l'excursió (974 m.) i començo la baixada. M'encaro vers uns camps i passo a tocar d'una pleta abandonada.
2 h 04 min. Per l'esquerra surt un corriol que agafen els escaladors per anar a les parets, també pot ésser una drecera de pujada si en arribar a un camp seguim per la dreta a buscar la pista però cal conèixer la contrada. Continuem per la pista.
2 h 07 min. Surto a la pista principal. Si torno a fer el circuit crec que sortiré d'aquest punt doncs hi ha un aparcament a la dreta, hi ha un cartell informant de la restricció de l'escalada els mesos entre gener i juliol, i un barranc proper. Segueixo per la pista que a partir d'aquí està una mica precària.
2 h 44 min. Arribo a Montfalcó.
En el poble de Viacamp, en la carretera N-230, a la Vall d'Aran km. 79 , agafo una pista que hi ha a l'entrada i que volta el poble per sota. Cartell indicatiu.
1,1 km. Em trobo a l'altre extrem del llogarret, presidit per l'altiva torre de guiata, interessant de visitar. Agafo una pista de terra.
5,9 km. Per l'esquerra arriba la pista que baixa del Montsec d'Estall.
6,9 km. A la dreta trobem el mas de Quintilla. La pista fa un tomb a l'esquerra.
7,3 km. Davant del mas del Chiquet surt la pista cap a Estall i Montfalcó a mà esquerra.
11 km. Llogarret d'Estall, actualment abandonat. En Santiado Domigo havia estat el darrer habitant del poble. La seva forma de viure recordava molt a la dels homes medievals que em parlava de l'amo de la finca com el senyor que de tant en tant li portava alguna cosa de menjar mentre ell li guardava nit i dia el seu ramat i li vigilava les terres. El senyor de Sabadell havia comprat la terra per caçar.
13 km. Indret on arribo caminant de la palanca del riu. Indret ideal per iniciar la caminada.