MONUMENT DE LA BRIGADA INTERNACIONAL A LA BATALLA DE L'EBRE

La batalla de l'Ebre amaga molts secrets que ja mai es podran descobrir però l'històriador Àngel Archilla es va entestar en buscar un monòlit que els voluntaris de les Brigades Internacionals havien aixecat en un barranc perdut per recordar els seus companys morts. Van calgué molts dies de recerca per localitzar aquest monument que no van destruir els feixistes per estar en un indret feréstec i salvatge.
Ara hi puja un modest camí però sense cap indicació especial però que els amants de la Memòria Històrica no ens l'hauríem de perdre.
Excursió organitzada pel Grup de Recuperació de la Memòria Històrica del Centre Excursionista de Lleida.
Valoració: La importància sentimental del racó comporta fer aquesta visita tan emotiva.
Dificultat: Baixa. Per sender però no senyalitzat. La pujada a la cova és dreta.
Desnivell:  160 metres..
Distància: 2,5 quilòmetres.

Temps: 1 hora 15 minuts
En el km. 8 de la carretera de Gandesa a El Pinell de Brai hi ha a l'esquerra un ramal de la carretera vella on cal aparcar. Si baixeu de Gandesa no podeu entrar doncs hi ha una doble línia continuar. La solució es baixar fins a El Pinell de Brai i en la primera rotonda girar i tirar amunt.
Aparquem en la carretera vella.
4 min. Agafem un corriol que surt a la dreta per baixar al barranc i travessar la carretera vella per un túnel. Sortim al barranc de Gandesa i tirem barranc amunt, dreta.
8 min. Travessem la carretera nova per un altre túnel. Si voleu, també es pot anar per la carretera des de l'aparcament però es més exposat pel trànsit.
Ara ja trobem el sender ben marcat i hem d'anar seguint unes marques vermelles (velles). Hem de saltar un parell de marges de pedra.
15 min. Deixem a la dreta el camí a la cova del Comandament militar. L'inici no era gaire evident i vam posar una fita. Seguim per camí principal.
21 min. A l'esquerra queda l'antic hospital de sang que es va instal·lar en una petita balma parapetada. Més amunt hi ha també una entrada a un refugi. Travessem el centre del barranc.
24 min. Contrafort de la muntanya on podem fruit d'una espectacular visió del barranc de Vall Closa de verano amb el tossal de l'Àliga al fons ens podrem fer una imatge del complex que és la serra de Pàndols i la de Cavalls que tenim davant.
27 min. A la paret hi ha excavats uns refugis. Més endavant fem cap a un antic camp conreat. Anem passant entre marges. El camí no està gaire definit però unes fites ens ajuden a anar per l'indret apropiat.
33 min. Apareixem al monument de la Brigada Internacional. Tots els companys/es callem i guardem el degut respecte a l'emplaçament on hi ha els noms dels voluntaris que havien vingut a defensar al República Espanyola i havien mort. En un tub metàl·lic hi ha informació sobre aquestes heroiques víctimes del feixisme. Dalt hi ha un pou i una pleta però desconeixem si són coetanis al monument.
Coordenades UTM 31T  x=288490  y=4545927.
Descendim pel camí per on hem pujat.
51 min. Per la dreta surt el sender que duu a la cova del comandament que seguim de pujada. El corriol no és tan evident.
54 min. A l'esquerra hi ha un refugi excavat al peu del cingle. Girem a la dreta. Pujada ferma. Seguim la paret.
1 h Arribem a la balma del Comandament amb curioses formacions rocoses i una taula. Des d'aquí dalt podem veure la carretera. Coordenades UTM: 31T  x=288726  y=4546029
1 h 15 min. Tornem a estar a l'aparcament.
Després vam anar a la tomba del darrer mort de la Batalla de l'Ebre de la Fatarella.
Aquí teniu el track de la sortida, encara que hi ha molts rebots pels cingles propers: