DE LA TERRA AL CEL: DE SANT LLORENÇ DE MONTGAI AL MONT-ROIG

El dia comença a allargar i he sortit de casa després de dinar i he pogut pujar a la Pala Alta i baixar a l'aparcament de la Formiguera quan ja estava fosquejant, he tingut la sensació de la feina ben feta. Ara, portava el frontal a la motxilla amb piles ben carregades.

Excursió que ens permet sortir de prop de l'aigua de l'embassament de Sant Llorenç i enfilar-nos fins al cimal més enlairat de la serra de Mont-roig. Passem per l'encisadora ermita de Montalegre. La pujada la fem pel camí tradicional mentre que la baixada la fem per l'anomenada drecera del Mont-roig molt més directa.

Valoració: Excursió molt interessant per descobrir la serra del Mont-roig.
Dificultat: Entre mitja i alta. La única dificultat és el desnivell doncs els camins estan ben fressats.
Desnivell: 730 metres

Temps: 4 hores 34 minuts
Descripció de l’itinerari:
Deixem el vehicle en l'aparcament de la Formiguera (245 m.). Agafem un sender que segueix el barranc del Mas del Cinto
2 min. A l'esquerra surt el sender del barranc Fondo on hi ha la paret de la Formiguera i una popular via ferrada. Anem per la dreta
Aviat creuem el torrent i pugem per l'altre costats.
El rierol surt d'un túnel i nosaltres hem de pujar un bon tirapits.
10 min. Sortim a la via del tren que travessem. Al fons atalaiem els estimballs del Mont-roig. Ens dirigim cap a una ampla collada que s’obra en l’extrem oest de la serra de Mont-roig.
Anem vorejant una barrancada. Dalt albirem l'ermita de Montalegre que esdevé pràcticament un far durant la nostra ascensió.
23 min. Sortim a la pista que puja des de l’embassament de Sant Llorenç a Vilanova de la Sal; però nosaltres la seguirem uns pocs metres, per la dreta, ja que als cinquanta metres la deixarem per un sender que s’endinsa, per l’esquerra vers la muntanya.
27 min. Ens incorporem a un camí carreter que seguim a la dreta. Davant nostre hi ha una pleta per guardar el bestiar. Poc després, per la dreta se'n va un sender que va a la drecera per on baixarem en acabar l'excursió.
Pugem paral·lels al fondal del torrent del Clot del Roure.
37 min. Sortim a un camp que voltem pel costat.
50 min. Nou camp que creuem. Al fons hi surt un camí carreter. Agafem un drecera a mà dreta.

56 min. Collada de Llorenç (619 m.) on travessem la pista que puja de Vilanova de la Sal i va a Montalegre.
1 h. Sortim a un camí més fressat que puja de la font de Fontanelles (10 min.) on hi trobaríem un monumental roure. Anem per la dreta.
1 h. 38 min. Creuem la pista que ascendeix fins a l’ermita. El camí hi puja paral·lel.
1h. 47 min. Sortim de nou a la pista. Anem a la dreta.
1 h 50 min. Arribem a l’ermita de Montalegre (866 m.). Constitueix un esplèndid mirador sobre tota la comarca. En aquest punt comença la cinglera del Mont-roig que s'estén cap a l’est. S’hi celebren dos aplecs: el primer de maig on puja preferentment els habitants de Vilanova mentre que el tercer diumenge de setembre el protagonisme el prenen els balaguerins.
Coordenades UTM: 31T  x=318481  y=4639479
El nostre objectiu és continuar cap a l’est per recórrer la carena de la serra de Mont-roig. A la nostra dreta (sud) tenim l’estimball dels cingles. Per l’esquerra la muntanya forma un pendent allomat. Prenem un camí que surt de l'extrem de l'edificació.
2 h. 05 min. Pala dels Pelats (926 m.), segona elevació de la muntanya, des d’on descendim a un collet per continuar ascendir ben aviat.
2 h. 20 min. Pala Alta (951 m.) punt més elevat de la serra. Amb una magnífica panoràmica sobre els contorns. Al sud destaquen el llac de Sant Llorenç, a llevant, la continuació del carenam del Mont-roig, el tossal de Sant Jordi. El nord és presidit per la serralada els tres Montsecs (el d'Estall, el d'Ares i el de Rúbies), en el pas de Terradets podem albirar el Pirineu i al fons les aigües de l’embassament de Camarasa. Cap a ponent uns turons poc destacats que van perdent alçària. Continuem cap a llevant ara descendint.
2 h. 47 min. Coll de Porta (811 m.). En la barrera de cingles del Mont-roig hi ha un punt central que s’abaixa i permet un pas ample que forma el coll de Porta. En aquest punt cola una pista cap al vessant nord de la serra vers el refugi del Pletiu de l’Extrem (2,8 km.). Anem pel vessant meridional (dreta). Caminem per sota dels impressionants penya-segats del Mont-roig. Hi ha trams que arriben a ser extraplomats. La roca té un to rogenc que acabà per donar nom a la muntanya. Fàcilment podrem trobar escaladors grimpant per aquestes parets.
3 h. 05 min. Abandonem la pista principal per prendre un corriol que surt a l'esquerra.
3 h. 09 min. Sortim a un revolt de la pista. La seguim avall.
3 h 22 min. A la dreta s'enfila la pista a l'ermita de Montalegre. Nosaltres abandonem la pista per l'esquerra prenen un corriol costerut a l'esquerra.
3 h 27 min. Sortim a un camí carreter que segueix un esquenall de la muntanya. Es dirigeix vers una cabana que veiem des de dalt. Només travessem el camí carreter doncs agafem una drecera, poc evident, que ens evita fer el revolt que passa per davant de la cabana.
Aviat sortim de nou al camí carreter que seguim a la dreta.
3 h 44 min. En un revolt a l'esquerra abandonem la pista i agafem un sender que surt recte. Anem envoltats de pins i alzines que ens impedeixen veure els contorns. Descendim per l’anomenada Socarrada.
3 h 49 min. Passem a tocar d'una curiosa tanca on antigament es devien guardar el bestiar que sorpren en estar envoltada d'arbres.
3 h. 54 min. Arribem a una mena de colletó (523 m.) on en les èpoques plujoses es forma un toll. En el fang podrem veure tot de petjades de porcs senglars. Seguim cap a l’esquerra.
4 h. 04 min. Travessem el barranc del Clot del Roure (425 m.) i remuntem per l’altre vessant.
4 h. 09 min. Ens incorporem al camí de pujada que seguim en sentit invers completant el circuit.
4 h 34 min. Aparcament de la Formiguera.