ENYORT MONTSEQUI: PELADET I PAS DE LA LLOBA

El Montsec és la meva muntanya. Cada racó és un record amb els meus amics/gues. Pujades, baixades, emmerdades...
Avui he anat amb el Ramon Pach doncs en Joaquim de la Sènia va trobar una fita que podia indicar l'inici d'una canal. Au, nosaltres ha veure si havia una canal que anés des del cim del Peladet a la base del pas de la Lloba. En el mapa de l?ICC posa Pas de la Feixa Llarga i això per al Ramon i jo era una provocació que al menjador de casa hagués una cosa així. Hem anat i no ens ha semblat viable o no interessant per a excursionistes. Així que hem acabat fent el pas de la Lloba, recordant d'altres ocasions.
Valoració: Itinerari que ens permet racons "selvàtics" del nostre estimat Montsec. Primer pugem la Portella Blanca, el pas més important de la carena del Montsec de Rúbies. Després pugem al Peladet, anem per la carena, aèria i entretinguda, i finalment baixem pel Pas de la Lloba que és prou exigent.
Dificultat: Entre mitja i alta.
Desnivell: 800 m.

Temps: 4 hores 27 minuts
La pista de Rúbies està força bé i podem pujar amb un cotxe normal alt fins al coll de la Creu que està situat davant mateix de Rúbies. Un toll profund de fang ens impedeix arribar fins al poble.
12 min. Rúbies. Només queda en peu la casa de cal Batlle on havíem dormit i menjat i l'esglesiola encara que està amenaçada per una esquerda que fa anys que juga a veure qui pot més.
Pugem pel GR-1 cap a la Portella Blanca. Hi ha poques marques de pintura. Ara el camí està pitjor ja que la repoblació forestal es va carregar el camí primitiu i ara pugem els primers metres molt drets amb terreny inestable fins arribar al camí antic. Quina diferència.
43 min. Arribem a la Portella Blanca (1419 m.). El Gr tira amunt i nosaltres decidim pujar al Roc del Migjorn per veure si tenim alguna visió diferent del Peladet i podem intuir una feixa interessant. Hi ha una feixa que puja als Puntals però no sembla gaire interessant. Trobem parapets i restes de trinxeres de la Guerra Civil en aquest estratègic emplaçament.
Retornem avall.
48 min. Portella Blanca. Anem cap a ponent. Aviat trobem més restes de les forces feixistes que es van establir aquí dalt mentre que els republicans estaven uns centenars de metres més enllà. En l'ofensiva final de Catalunya (23 de desembre de 1938) un dels punts d'avançament era precisament aquest punt com el coll de la Creu on hem aparcat.
Pugem per la carena.
1 h Cim del Peladet (1469 m.). Espectacular visió sobre el Montsec de Rúbies i el seu contorn. Malgrat que el Pirineu roman nevat i sempre ens esplaiem mirant-lo avui ni ho hem comentat ja que estàvem cercant un pas per la cinglera.
1 h 08 min. Trobem les fites que ens ha indicat el Joaquim de la Sènia. La veritat és que no es veu un baixador humà. Després de donar-li moltes voltes penso que algú va seguir la Feixa Llarga i no va trobar sortida per dalt i va optar per sortir " a la valenta" i va deixar aquí les fites de la seva heroïcitat però no crec que passes res més... Ens vam mirar la Feixa Llarga des de baix del Pas de la Lloba i no ens va sembla gaire interessant. Potser algú qualsevol dia ens dirà que estàvem confosos.
Seguim la carena que poc a poc es va estretant, té algun punt que cal anar amb cura encara que no són passos difícils. Mal si val per la carena i mal si vas pel vessant nord. Així que a triar.
2 h 08 min. Pas de la Lloba (1096 m.) Molt evident. Davant tenim la Torreta. Fa un temps vaig venir per aquí procedent del pas de l'Osca en sentit invers. Vaig baixar pel vessant de Cellers, encara que no per la primera canal sinó per la segona. Ara baixarem pel pas més tradicional que és pel vessant sud.
Fa anys havia una tartera que s'esmicolava cap avall. Ara trobo que la primera part està desproveïda de pedruscall que sembla haver caigut avall.
2 h 18 min. La canal s'estreny i es posa vertical. No es pot baixar al recte. Cal arribar fins al punt més baix i llavors apareix una feixeta a mà esquerra (fletxa posada fa anys per en Pau Salla i un servidor) per endinsar-nos en la canal paral·lela però als pocs metres cal retornar a la canal inicial. Si es mira bé hi ha un bloc encastat a la canal que és la que dificulta la baixada.
Encara ens queda alguns passos però són més portadors.
Anem baixant per la tartera de la canal de la Lloba. No es un terreny gaire agradable.
3 h 04 min. Enllacem amb el camí que puja de la font de les Bagasses. Anem a l'esquerra i amunt.
3 h 20 min. Sortim a una pista que anirem adreçant pel camí vell.
3 h 53 min. Per la dreta s'uneix el camí de Rúbies a la Pedrera pel GR-1.
Quan veiem el llogarret de Rúbies decidim abandonar el GR-1 i anar per una pista que volta el poble per la dreta.
4 h 05 min. Arribem a la font de Rúbies on enllacem ama el camí d'anada.
4 h 27 min. Fem cap al coll de la Creu on hem aparcat el vehicle.

1. Hola, les fites que vau trobar a la carena deuen ser les que senyalen l'accés a unes cavitats que s'estan explorant; és un itinerari per a col·leccionistes, amb un passamà de corda instal·lat en un pas exposat, ... i de fet, es pot arribar fins a la base de la canal de la Lloba.

1. Aquesta canal ja la vaig intuir però com veia que el pas per dalt estava tallat ja no vaig voler continuar explorant la feixa lateral. Si voleu un dia- quan no faci calor - poden posar el nas conjuntament. A la cova no que no sóc "pocero".