CABANERA DE TAUS A SANT JOAN DE L'ERM

Estem fent la cabanera que pujava d'Alfarràs a Andorra gràcies al record del Tonet que encara la va fer farà prop d'una trentena d'anys però té una memòria exquisida.
Aquesta és la continuació d'etapes anteriors com són:
D'Alfarràs al Port d'Àger
Del Port d'Àger a Sant Esteve de la Sarga (travessa del Montsec)
De Sant Esteve de la Sarga a Vilamolat
De Vilamolat a Orcau
D'Orcau a Carreu (no vaig poder anar-hi)
De Carreu a Taús )no vaig poder anar
-hi)
Avui a Taús ens trobem 11 excursionistes. Uns aniran a marcar un tram que falta del Boumort a Taús mentre que la resta anirem de Taús a Sant Joan de l'Erm passant per la serra de Taús, Les Picones, el llogarret de Freixa, Port del Cantó i, finalment, el Refugi de la Basseta de Sant Joan de l'Erm.
Valoració: Itinerari molt interessant que ens ensenya la intel·ligència que utilitzaven els pastors ramaders per recórrer el territori amb el mínim desnivell (carenejant).
Dificultat: Itinerari llarg. Nosaltres el feiem amb un cotxe de suport que evitava els trams de pista.

Desnivell: 1300 metres - 1050 metres.
Temps: 6 hores 42 minuts.
Sortim de Taús (1433 m. ) per la part alta del poble.
11 min.  Ens encarem vers el dipòsit. Abans deixem una pista que també ens duria al collet però avui anem seguint la cabanera i anem seguint un corriol entre marges de pedra que puja decidit amunt.
19 min. Creuem una altra pista (que també podríem seguir) però ens enfilem amunt.
21 min. Passem un contrafot (l'Olivida -  1611 m.). Sota tenim la pista però el nostre corriol i puja paral·lel. Pugem entre prats on encara s'observar algun corriol.
29 min. Sortim a un coll (1653 m.). La pista continua per l'esquerra entre prats de bon pujar. Anem trobant marques del pas del ramat. Atenció el track tira més amunt.
Anem per la vall pujant desnivell entre camps. Al fons ja veiem la roca punxeguda de les Piques amb el coll que hi ha al seu costat.
Pujada ferma que ens duu al Plan de l'Illa.
1 h 19 min. Coll de les Piques o de Mesons (1858 m.). Aquí tradicional la cabanera es separava en dos trams. La que baixava per Mesons i anava a Junyent i la que anava per Freixa que és la que seguirem. Fins aquí arriba una pista pel vessant nord.
Ens encarem vers Les Piques.
1 h 27 min. Vèrtex geodèsic de les Piques (1969 m.) situat damunt d'una curiosa formació rocosa que sobresurt entre l'herbei. Ofereix una privilegiada visió sobre el Boumort i les valls septentrionals que haurem de recórrer properament.
Baixem vers una pista que tenim sota nostre que seguirem a l'esquerra.
1 h 42 min. En un revolt molt pronunciat de la pista, la deixem i prenem un camí carreter que segueix una carena. Error. Calia seguir la pista doncs era l'altra vallada.

Anem pel camí còmode però en entrar en un segon prat decideixo abandonar-lo per l'esquerra seguint les indicacions del Tonet.
1 h 48 min. Baixo pel vessant de ponent. Hi ha algun tram que és molt costerut, cal baixar amb cura.
Vaig pel bosc de Feixa.
2 h. Arribo a la Llau de Mollet que travesso. Porta força aigua doncs aquests darrers dies ha plogut força. Hi ha molt rasque d'ovelles (cagades i llana als arbust). De vegades tendeixo a anar amunt quan el millor camí va per la vora del rierol.
2 h 21 min. Travesso la Llau de Barruera. Poc després trobo el camí de Sebastia que abandona la llera del barranc.
2 h 39 min. Surto a una pista que s'enfila amunt. Després uns habitants de Feixa em diuen que era per aquí per on anava la Cabanera.
2 h 42 min. Entro al llogarret de Feixa (1525 m.) i pregunto i parlo amb gent del poble que són molt receptius. El Marc, el pastor amics del Tonet, està peixant el ramat.
En lloc d'anar a cercar la cabanera decideixo agafar l'antic camí de Llacunes (2 h 46 min.) que surt de la part alta. El camí va entre marges de pedres i algun tram empedrat però hi ha algun tram que ha caigut i, sobretot, arbres que s'han esbalçat sobre el sender.
3 h. Surto a la carena (1657 m.). El camí de Llacunes continua per l'altre vessant. Vaig per la carena vers l'est. El sender està marcat amb senyals grogues.
3 h 16 min. A l'esquerra hi ha un senzill refugi de pastor ( Coordenades UTM: 351159 - 4891103) a 1706 m.. Vaig per la carena de la Serra de Feixa.
3 h 27 min. Surto a una pista que seguim.
3 h 52 min. Per l'esquerra s'incorpora la pista que puja de Junyent per on anava la cabanera que trencava per la casa de Mesons.
4 h 13 min. Ens incorporem a la pista que puja de Biscarbó. Anem a l'esquerra.
4 h 18 min. Sortim al Port del Cantó (1718 m.) en la carretera en la carretera de l'Eix Pirinenc N-260 en el km. 260,3. Es tracta d'un important indret en les comunicacions comarcals doncs enllaça les capitals del Pallars Sobirà (Sort) amb la capital de l'Alt Urgell (Seu d'Urgell). A més a més, és partió d'aigües doncs a ponent davallen cap a la Noguera Pallaresa mentre que a llevant van al Segre. Al fons veiem el poble de Rubió que amb els seus 1660 metres és el poble de Catalunya. Encara que algú ens van dir que Tort només està un metre per sota.
Travessem el Port i agafem una pista que tira amunt. Aviat trobem un cartell indicador que ens senyala el camí vers el Prat Muntaner (no confondre amb Prat Muntaner en el Boumort). El camí en començar ofereix algun dubte però després es segueix amb facilitat.
4 h 53 min. Prat Muntaner (2044 m.), aquí s'inicia una pista que seguim. Va un xic a la dreta.
Anem per la Serra Seca. és un sorprenent pla carener.
5 h 34 min. Per l'esquerra surt una pista que baixa al refugi de la Coma de Rubió (tel. 677 065 773 - 073 107 475 - info@refugicomesderubio.com).
Per aquestes planes he passat força vegades esquiant però ara cobertes d'herba em són totalment desconegudes.
5 h 41 min. Per l'esquerra surt un trencall que puja al pic de l'Orri de Portaine. Seguim la pista principal.
5 h 47 min. Passem per la vora de la roca Senyada.
6 h 01 min. A l'esquerra deixem una llarga pista que va a les pistes d'esquí alpí de Portaine.
6 h 05 min. Arribem al coll de la Culla per on passen unes antiestètiques torres de la llum. Ara ens decantem vers el nord. Estem en el cor de les pistes d'esquí de fons de Sant Joan de l'Erm i hi ha diverses possibilitats.
La més evident és anar a la dreta i passar per sota de les torres de la llum.
6 h 25 min. Cruïlla de camins. Anem a la dreta.
6 h 42 min. Arribem al Refugi de la Basseta o de Sant Joan de l'Erm (1721 m.). Una mica més al sud hi ha l'església nova de Sant Joan de l'Erm d'estil modern. Sant Joan Vell està en el camí que anava de l'Alt Urgell al Pallars Sobirà en un indret màgic. Fou cremat el juliol de 1936 però no fou a conseqüència de la Guerra Civil sinó per un malaurat incendi. Feia d'hospital per allotjar els viatges que emprenien aquest viatge que era molt dur a l'hivern. Sant Joan Vell està a 5,9 km. del refugi de la Basseta. Antigament havia hagut una gran bassa però ara ha pràcticament desaparegut.
A la tardor farem una actuació per corregir les errades que vam fer per baixar a Freixa. Tot lo bo cal fer-ho esperar.

Si voleu obtenir el track: