CABANERA ENTRE SANT JOAN DE L'ERM I EL REFUGI DE RAS DE CONQUES

Estem fent la cabanera que pujava d'Alfarràs a Andorra gràcies al record del Tonet que encara la va fer farà prop d'una trentena d'anys però té una memòria exquisida.
Aquesta és la relaciço d'etapes anteriors:
D'Alfarràs al Port d'Àger
Del Port d'Àger a Sant Esteve de la Sarga (travessa del Montsec)
De Sant Esteve de la Sarga a Vilamolat
De Vilamolat a Orcau
D'Orcau a Carreu (no vaig poder anar-hi)
De Carreu a Taús )no vaig poder anar-hi)

Avui l'aventura continua per cor del Pirineu Lleidatà; per una contrada desconeguda plenament per mi però tinc la sensació que mai descobriré tota la bellesa que amaga la muntanya. La sortida és principalment carenera i ofereix una visió privilegiada per les serres de l'Alt Urgell i ja veiem al fons el Salòria que es troba en la partió amb les valls d'Andorra i final del nostre recorregut.
Valoració: Itinerari molt interessant carener que uneix el refugi de Sant Joan de l'Erm i el del Ras de Conques. Molt propers però molt diferents.
Dificultat: Baixa. Itinerari curt. Atenció que potser el ritme de la colla jove va ser un xic ràpid.
Desnivell: 380 m.
Distància: 10 km.

Temps: 1 hores 53 minuts.
A l'aparcament de Sant Joan de l'Erm (1721 m.) trobem un indicador que senyalitza el nostre recorregut.
Comença amb una pujada ferma pel bosc de la Creuilla. Hi ha alguns indicadors que ens senyalitzen un itinerari de raquetes. En un punt hi ha un indicador que marca un mirador de l'itinerari que raquetes. Nosaltres obviem aquesta senyalització i seguim la pista.
18 min. Arribem al Pla de Guillemet. La pista fa un gir a la dreta.
26 min. Collet (1926 m.). Assolim la carena.
En aquest punt recordo que una senyora que ens informa del Parc de l'Alt Pirineu - que havia al refugi de la Basseta - em va dir que l'antic camí anava per la carena, com ara anem nosaltres, però que ara l'estaven marcant per sota perquè en aquest indret hi ha  un cantador de galls fers. A l'hora que passem nosaltres no crec que puguem molestar els galls fers en el seu ritual d'emparellament. Segur que el nou sender sortirà de l'indicador vers el mirador.
31 min. Arribem al turó de la Portella (1974 m.) i baixem.
34 min. Mirador excepcional sobre la vall de Castellbó amb la serra de Port del Comte, al fons, encara nevada.
Una mica més avall la pista davalla i nosaltres agafem un sender que surt per la dreta entre pins. Sembla ser que una part de la colla van baixar per la pista i van haver de pujar-hi més tard.
40 min. Coll de Seix (1891 m.). Observo en el mapa que fins aquí arriba un camí que surt del poble de Seix. Recordo que de jove em van esplicar que en aquest llogarret només hi vivien dues famílies però que no es parlaven. Estaven tan abarallades que tenien dos camins diferents per arribar al poble. Sempre vaig pensar si seria tal la seva enemistat que si algun dia es negarien l'ajut en el cas d'una desgràcia com la mort d'un familiar...
Anem carenejant passant entre colls. Generalment anem pel vessant nord que dona a la Noguera Pallaressa (Vall de Santa Magdalena) que tenim a l'esquerra. A la dreta tenim la vall de Castellbó que dona al Segre.
52 min. Planell del Gavatxo (1863 m.). Tot el recorregut carener esdevé meravellós i sorprenent.
1 h. Planell de la Fusta (1872 m.)
1 h 14 min. Coll de Solanell (1849 m.). Més destacat que els anteriors, per on puja el camí procedent del poble de Solanell. A partir d'aquí tornem a trobar cartells per la qual cosa penso que per aquí sortirà el camí que vindria de Sant Joan evitant la carena.
Ara el sender deixa de passar per la carena i gira a l'esquerra. Anem seguint marques grogues.
1 h 13 min. Arribem a un coll on trobem una creu groga que indica que el camí no continua per la carena sinó que l'abandona per la dreta. Atenció punt molt perdedor. Podríem haver girat abans.
Pel bosc hi ha poques marques grogues i el que és pitjor no mantenen cap coherència i de marca a marca hem d'anar cercant-les amb cura. En algun moment ens perdem. Doncs finalment el camí no davalla sinó el que acaba fent és sortir a un contrafort a la dreta.
1 h 33 min. Sortim al contrafort herbòs. Veiem rodades de vehicle. Hi ha una roulotte en un prat. Al fons ja veiem el refugi del Ras de Conques que és el nostre objectiu.
1 h 40 min. Arribem a la Creu del Ras de Conques (1922 m.) . Important cruïlla de pistes. Seguim cap a la que es dirigeix vers Arcs (dreta). Per l'esquerra aniríem a la vall de Magdalena.
Aviat trobem un cartell que indica un sender que haurem de seguir en la propera etapa.
1 h 53 min. Refugi del Ras de Conques (1841 m.) situat en un indret privilegiat. La noia que porta el refugi ens va tractar de meravella ( i això que li vam fer poc gasto).
Telèfon973 091 154 , 608 266 252E-mailrasdeconques@gmail.comWebhttp://www.refugi-del-ras-de-conques.com
La propera etapa sortirem d'aquest idíl·lic paratge.