PERDUTS EN EL COR DEL MONTSEC PERÒ NO PERDENT EL TEMPS

Avui torno al Barranc del Bosc i l'estima Castellot de Moror. En dos mesos em sembla que he estat 5 cops. Aviat em saludaran les pedres. Avui ha estat en Joan Vàzquez d'Ipcena que m'ha trucat per dir-me que ha trobat l'inici d'un camí que puja al Castellot pel vessant diferent.
Doncs a quadrat agendes i malgrat que la previsió dels temps sigui dolenta decidim anar-hi amb el convenciment que ens mullarem. Finalment ens hem mullat poc però el camí per dalt l'hem perdut. Però continuarem treballant.
Surtim del pal indicador que hi ha a la pista. Anem per la pista recte. Anem perl GR 1-4.
5 min. Deixo a la dreta el camí que baixa al molí de Carrió i a Sant Martí de les Tombetes. Continuem per la pista.
9 min. Coll de la cova de Sant Miquel. Deixem a mà esquerra el camí que puja al Castellot. Continuem per la pista.
15 min. Font que no raja. Sota hi ha un petit dipòsit.
Anem pel camí dels Brugals.
45 min. Arribem al Planell del Gipon on deixem la pista i agafem un sender que surt a mà dreta. Cartell indicatiu. Pujada forta.
Anem seguint uns pals indicatius pintats de taronja que van posar el grup IPCENA quan va arranjar aquest sender.
El camí puja dret travessant marges de repoblació forestal. Molts pins han estat fets malbé per la processonària.
1 h 06 min. El sender deixa de pujar i va planejant a l'esquerra. Estem a l'obaga del Serrat Alt.

1 h  10 min. Arribem a una cruïlla de camins. Per davant puja el camí del serrat de les Marrades del coll de les Arboceres. Davant albirem el pas de la canal d'Osca en la carena principal del Montsec d'Ares. És recomanable fer aquesta excursió a la tardor per veure la tonalitat de les fulles de la fageda del Montsec que està sota del pas.
Baixem a un barrancada secundària i després fem una petita baixada que ens duu a l'entrada de la vall del barranc del Bosc que roman als nostres peus, uns 250 metres avall. L'espectacle és superb doncs des d'aquí s'albira la salvatgia del terreny feréstec. Forta baixada.
Passem pel costat d'una agulla que està penjada en l'abisme. Si no teniu vertigen hi poden pujar.Primer davallem amb una tendència cap a l'est (esquerra) però finalment anem cap a la dreta cercant el millor pas entre els cingles. Al fons atalaiem la impressionant roca del Castellot de Moror amb un arc natural immens que podem observar en els seus cingles.
1 h 42 min. Arribem al fons del barranc del Bosc (580 m.).

Anem un metres barranc amunt i ens enfilem pel vessant oposat. El primer tram és molt evident, anem passant per un ressalt que hi ha damunt de la Llau del Castellot. Fins aquí ja van estar treballant la setmana passada.
Més amunt el camí és menys evident però anem seguint carboneres que justifiquen aquesta ascensió.
El Joan va netejant i jo vaig caminant, semblo que vaig d'encarregat d'obra. Al mapa de l'ICC anomena aquest pas com a Pas de l'Oliver.
3 h Sortim al camí que baixa del Castellot. Al costat surt un camí que seguim una bona estona però comença a ploure i deixen la investigació d'aquest camí que va planejant passant per més carboneres (42 minuts entre anar i tornar). Hem arribat fins la Llau de la Coma Fonda.
3 h 04 min. Coll del Castellot (864 m.). Ha parat de ploure però anem baixant pel camí ja conegut.
3 h 34 min. Sortim a un camí més important. A la dreta va al jaciment de Sant Martí de les Tombetes. Anem per l'esquerra per un camí ample.
3 h 45 min. Sortim a la pista del contrafort de la Dona morta. Continuem baixant.
A la part faig un parell de dreceres que ja em conec.
3 h 53 min. Barranc del Bosc. Vaig cap a l'aparcament de Sant Martí de les Tombetes i uns 50 metres més enllà agafo un sender que surt a la dreta. Cartell.
4 h A la dreta surt el camí al molí de Carrió. Vaig amunt.
4 h 03 min. Surto a la pista per on he passat al matí. Vaig a l'esquerra.
4 h 08 min. Cruïlla on he començát l'excursió.
Aproximació:
En el km. 78,3 de la carretera C-13 en direcció a Tremp trobem el trencall a l'esquerra cap a Guàrdia de Noguera i Moror.
Anem per la carretera L-9124. Passem l'estintolat llogarret de Moror i a la sortida trobem a mà esquerra una pista que davalla al costat d'una cabana. Anem per la pista amb cura.
1,5 km. Cruïlla. Per l'esquerra arriba el GR-1.4 i continua avall. Aparquem el cotxe a la vora d'una alzina que tenim uns metres a la dreta.