QUATRE MILS DE L'ATLAS (2): JBEL TOUBKAL

En l'entrada anterior (ja us deia que era contrari al que anomenàvem Toubkal Exprés que vindria a ser els muntanyes que pugen en un dia al cim del Toubkal i baixen sense adonar-se que l'Alt Atlàs té moltes possibilitats.
Vam veure excursionistes que pujaven amb sabatilles de carrer, sense motxilla ... estem en una ruta Coca-cola però sempre cal tenir compte amb el tema del mal d'alçada i que la muntanya gira i gira i poc canviar.
Malgrat la gent és una muntanya fascinant, bonica i de bon fer ja que el camí està marcadíssim. Nosaltres vam voler baixar per la vall paral·lela fent un itinerari circular més interessant.
Valoració: Recorregut molt interessant sense cap mena de dificultat tècnica. Si teniu idea de muntanya preferible fer el tomb circular.
Dificultat: Moderada.Sempre per sender evident.
Desnivell: 1000 m.
Temps: 6 hores
Des del refugi de Toubkal ja es veu una línia que forma el camí al Toubkal. Va per una vall que queda a l'esquerra. No cal fixar-se gaire per adonar-se que és la morrena d'un antic glaciar.
El primer tram és dret i costerut. Més recorrem l'antic glaciar que esdevé més planer.
En aquest punt l'Alba es va trobar malament pel mal d'alçada i vam anar pujant més poc a poc fins prop del Tizi n'Toubkal (coll) a 3980 m. on la vaig deixar descansant mentre jo aprofitava per fer un altre quatre mil: El Toukbal Oest (4030 m.) que queda a la dreta del coll. De fet no cal arribar al coll doncs un carrerany ens decanta abans d'arribar a la dreta. És un cim secundari però prou rellevant amb una superba visió sobre els cims de Timesguida i Ras que faríem el dia següent.
Ens va anar de fàbula doncs en aquesta mitja hora que vaig emprar entre anar i tornar ella va fer una mini migdiada i ja es va trobar fantàstica.
Des del coll cal resseguir un sender, sempre ben fressat, que ens duu a l'esquerra fins assolí el cim del Toubkal. Nosaltres vam estar 3 h 30 min. comptant el mal d'alçada i el cim del Toubkal Oest.
Al cim hi ha un gram triangle que ja es veu des de ben avall. Una trentena de persones hi pujaven cada dia. Cal demanar número per fer la foto del triangle. Dalt vaig veure una mena d'esquirol o rata amb cua llarga que anava menjant les deixalles dels muntanyencs o agafant coses de les bosses.
Decidim baixar per l'aresta nord - encara que ens van confondre i vam baixar un centenar de metres per l'aresta oest i després remuntar-la - vaig posar una fita. La canal es dreta però es baixa amb relativa comoditat, especialment si es porta pals.
Arribem al Coll Nord o Tizi n'Imouzzer. Intento pujar al pic Imouzzer però no acabo de trobar la forma de pujar-hi doncs des del Petit Imouzzer una profunda bretxa em talla l'accés. Un altre dia serà.
Anem baixant per la vall paral·lela a la de pujada fent un itinerari circular. A mesura que anem baixant anem trobant restes d'una avioneta que per allà els anys 60 va impactar contra la muntanya del davant. Els trossos estan escampats durant més de dos quilòmetres.
Finalment, al fons de la vall, el sender es desvia a l'esquerra. Hi ha algun tram més dret però el sender ens duu fins al refugi per la vall del costat de la que hem pujat. Vam estar 6 hores (comptant mal de cap, Toubkal Oest i intent a l'Imouzzer).
Per obtenir el track (track no és meu):