RACONS DEL MONTSEC: LA COVA BEGURIANA I EL PAS DE LA CADENA

Beguria és una comarca poblada pels begurians que es mantenen lliures de la pressió i esclavatge dels romans. Amb en Joan Vàzquez sempre anem dient tonteries sobre la integritat dels begurians enfront de la vilesa dels romans.
Un dia el Joan va trobar una cova que semblava el santuari begurià. Per pujar calia grimpar per la paret. Havia unes escales picades que segur que van fer els begurians, o els seus antecessors. Per la gent no acostumada a grimpar resultava un pas d'uns 15 metres massa difícils per arribar al santuari així que em vaig comprometre a posar-li uns trams de cadena que tenia per casa. I avui amb la companyia del Paulino Grau hem decidit anar a fer la instal·lació.
De fet ens ha servit perquè ens ha ensenyat un pas amb cadena que permet fer un tomb molt interessant pel Montsec més genuí. Un tomb magnífic. Ja hem quedat per fer un tomb complert amb motiu de la castanyada beguriana que farem la nit del 5 de novembre.
Part de l'itinerari està descrit en l'entrada del Montsec més genuí.

Valoració: Proposta per descobrir els racons perduts del Montsec. Fem bé de donar-los a conèixer?? A més posem cadenes per pujar-hi.
Dificultat: Moderada. Trams amb cadenes.
Desnivell: 180 m.
Temps: 1 hora 20 min.
Com anàvem carregats amb el material (cadena, taladro, martell ...) hem decidit pujar en cotxe fins la carena. Veure al minut 35 de la descripció del Montsec més genuí.
Baixem cap al barranc de Sant Esteve deixant a l'esquerra un antic corral. El camí ha estat arranjat aquest estiu per la gent del Camp de Treball d'Ipcena.
12 min. Trencall a la dreta vers la balma beguriana que veiem davant nostre. Impressionant.
17 min. Arribem a les Balmes begurianes. De fet a la dreta n'hi ha una d'estreta. Dalt hi ha un cap que va estar posat pels nostres avantpassats però actualment no tenim "collonets" per pujar-hi. Anem a la cova de l'esquerra més gran. Un mur ens impedeix pujar. Hi ha uns esgraons picats en la roca. Actualment hi ha dos trams de cadena d'uns 15 metres en total que permet pujar-hi amb seguretat.
Dalt hi ha tres petites balmes. La més gran, el santuari begurià, en els temps de molta pluja sembla que té aigua doncs està envoltada de molsa. Caldrà esperar l'època de les pluges.
Hi ha també un gran esbarzer que caldrà netejar.
Un cop en acabat la feina de la instal·lació de les cadenes tornem al camí principal.
Coordenades UTM: 31T 3 182 34 - 46 59 634
22 min. Arribem al camí per on baixem al barranc de Sant Esteve.
29 min. Fem cap al barranc de Sant Esteve. Abans hem passat una terrassa fluvial que antigament devia estar conreada. En l'excursió del Montsec més genuí pujàvem barranc amunt però ara anem seguint el curs del rierol. El rierol va dibuixant curiosos meandres. En alguns casos l'aigua ha repicat en la roca formant curioses formacions en la pedra.
40 min. Abandonem el barranc per la dreta. Anem entre alzines. Antigament també havia estat conreat.
El barranc s'estreny i no permet el pas per sota així que guanyem alçada per la dreta nostra.
33 min. Arribem a un petit grau que superem sense cap dificultat.
Feixa estreta sobre el barranc amb una visió de conjunt superba.
39 min. Ens trobem una pedra que ha quedat encallada entre les parets de la gorja. Ens hi posem damunt, si no teniu vertigen.
Uns metres endavant tenim un passamà que ens permet superar una estretor del torrent.
Més enllà hi ha una cadena que supera un espoló amunt. La cadena potser és una mica poca cosa però permet superar un dels passos més espectaculars del Montsec.
Superem la barrera rocosa que comporta el salt que hem superar. Anem a la dreta amunt. Quan fem la volta el dia 6 de novembre anirem a l'altre costat del barranc.
El camí en els primers metres es prou evident però més amunt el traç va desapareixen i pugem com podem entre la vegetació.
1 h 13 min. Sortim a la carena. Davant nostre tenim un bosc de pins on els bombers van fer unes practiques posant foc. Els pins estan recremats per la zona de sota. En aquest indret feia uns anys havien fet una esclarissada els ecologistes per fer biomassa. Anem a la dreta i baixant entre la pineda.
1 h 17 min. Arribem a la pista i anem a la dreta.
1 h 20 min. Arribem al punt on hem començat l'excursió.