LA VIA FERRATA DEL MONTSANT

El recorregut de la ferrata del Montsant és una excursió molt completa doncs exigeix una caminada per arribar al peu de la paret contornejant un conjunt de blocs que ens exigeixen fer uns passos atlètics. Arribem a la paret i ara ens toca tibar. La via està perfectament equipada.
Fa 4 anys havia arribat a estar tancada per falta de manteniment. Recordo haver passat el pont tibetà que estava molt fluix i ballava que feia pànic. Fa poc la van tornar a obrir i constitueix un exemple de ferrata lògica que ens permet pujar fins la carena cimal de la serra de Montsant i baixar després pel grau de la Grallera que segurament és el més factible.
Valoració: Una excursió completa de muntanya: caminar, fruir de la ferrata, assolir la carena cimal i baixar pel camí tradiconal del grau de la Grallera.
Dificultat: K3. Hi ha passos on cal tibar doncs els esgraons estan una mica separats. El pas més espectacular és el pas tibetà que uneix una agulla amb la paret.
Desnivell: 250 m. de ferrata - 160 metres caminant.
Distància: En total 6 km. dels quals 1,7 són d'aproximació i 3,5 de retorn.
Temps a peu de la paret 40 min.
Temps estimat de la ferrata: 50 min.
Temps de tornada: 1 h.
factible.
Ens situem en la part superior del poble de la Morera i agafem un sender de petit recorregut cap a l'esquerra. Cartell que ens indica la via Ferrada. Anem planejant.
20 min. Un cartell ens indica que hem de deixar el sender i agafar un corriol que puja per la dreta. Hi ha trams costeruts. En la part superior hem de contornejar alguns grans blogs que ens obliguen a mirar on posem els peus. Hi ha alguna grapa esparsa.
40 min. Arribem al peu de la via ferrata. Hi ha un cartell informatiu.
El primer tram puja per un mur vertical amb força grapes per anar pujant. Quan arribem dalt ens cal fer una petita desgrimpada agafant-nos a una cadena.
Anem a l'esquerra fins situar-nos al peu d'una esbelta agulla a la que hem d'ascendir. Dalt ens trobem amb un pas tibetà d'uns 10 metres amb un contacte entremig. És el pas clau de tota la via.
Després ens anem cap a l'esquerra, de nou, caminant. Sembla que la via ja hagi acabat però ens falta un altre mur per on hem d'ascendir. Hi ha un petit flanqueig d'un metre, segurament innecessari però posat per fer la pujada més atractiva. En la part de dalt, quan la paret tomba una mica hi ha uns trams de cadena per on hem d'anar pujar.
Sortim a la carena de la Serra Major hi ara hem d'anar seguint el camí cap a la dreta que està perfectament fitat. Va per la carena fins que davalla a buscar la clotada per on davalla el camí del grau de la Grallera que era el pas més accessible per anar del poble de la Morera als plans cimadals del Montsant.

Aquí teniu un video que he trobat a youtube que us podrà donar una imatge més real de la ferrata del Montsant.