PELS CINGLES DE SANT JORDI

Hi ha excursions de les quals no esperes gaire cosa però finalment resulta que és un gran recorregut. Això és el que m'ha passat amb l'itinerari d'avui. M'ha sorprés immensament la visió que tenia des de dalt de la paret de Sant Jordi cap al congost del Segre, ara en diuen de Mu, quan jo tota la vida l'hi havia dit del Segre.

Característiques:
Valoració: És Espectacular. Hi ha un tram amb una vegetació esponerosa que t'arriba a amargar i una tornada molt llarga per pista però és una sortida que està plenament justificada.
Dificultat: Mitja. Encara que cal estar avessat a trescar per trams sense sender i amb vegetació.
Desnivell: 720 m.
Distància: 17,1 km. 
Temps: 5 hores
Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:
Surto de la cruïlla que va cap Alòs de Balaguer per on tornaré. Vaig direcció a l'ermita de Sant Jordi.
10 min. Cruïlla. Per l'esquerra la pista va cap a les Coves (cartell). Nosaltres cap a l'ermita. La pista fa uns revolts que podem adreçar per un corriol que sembla obert per motos i BTT's.
39 min. Deixo a l'esquerra l'accés a l'ermita de Sant Jordi que deixo a un centenars de metres. Si ho heu estat mai val la pena arribar-vos doncs fruireu d'una visió panoràmica excepcional.
43 min. A l'esquerra tinc un gran corral i a la dreta, a dos-cents metres hi ha les restes de l'ermita vella de Sant Jordi (cartell). Tiro endavant.
46 min. A l'esquerra hi ha l'entrada al forat del Bullidor de Sant Jordi amb un cartell informatiu.
51 min. Arribo a un camp que mena a una petita vall suspesa. Abandono la pista i travesso el camp avall doncs ara està erm. A l'esquerro deixo el pujador al Tossal de Sant Jordi i la baixada al pont Penjat.
Baixo per la vallada. El camí carreter que va per sota dels camps esdevé un sender fitat.
54 min. Cruïlla de camins.Per l'esquerra surt un corriol que puja al tossal de Sant Jordi. Avall seguint la vallet el sender al pas Amagat i el sender més evident tira amunt i és el que prenem amb un munt de fites.
1 h 9 min., Sortim dalt de la cinglera i podem albirar les parets de la serra de Carbonera i el riu Segre al fons. Instal·lació per rapelar la paret que utilitzen els escaladors per anar a escalar. A partir d'ara el sender no és tan evident però encara anem trobant fites.
1 h. 14 min. Mirador excepcional (693 m.). Seguim per la carena observant els estimballs que tenim als nostres peus.
Arran de cingle es pot caminar amb força normalitat però el problema és quan hem de travessar una fondalada on no hi ha cinglera i hem de travessar l'espesorall. Hi ha moments que les carrasques són més altes que jo. Costa seguir una línea recta digna doncs cal anar per l'indret millor.
2 h. Trobo un pont de roca que està arran de la paret que forma una mena d'embut cap avall. Es tracta d'una curiositat geològica entre cova i forat.
Coordenades: 41º54'22.4"N 000º54'36.3"E alt 609 m.
Continuo per la carena.
2 h 05 Arribo a les darreres elevacions de la cinglera i decideixo baixar cap a la vall que s'ha obert a la meva dreta. La baixada sembla terrible per la vegetació però vaig seguint alguna tartera, rentiscleres i, en la part baixa sembla, que la vegetació és més oberta.
Arribo en antics camps erms. Hi ha marges de més de tres metres d'alçària.
2 h 37 min. Arribo a una cabana enrunada. Al costat hi ha una fita que indica un sender que no està gens malament per on baixo amb comoditat. Hi ha algun tram de cinta vermella que m'ajuda a reseguir-lo amb comoditat.
2 h 42 min. Surto a un camp conreat i vaig tirar avall seguint el camí carreter.
2 h 50 min. Bifurcació de camins. Vaig pel de l'esquerra que va a un camp que vaig vorejant. El de la dreta passava per uns masos que hi ha dalt.
Passo per la vora de l'Estret del riu on hi ha un cingle abaumat que a la base té una petit cavitat. És la darrera elevació de la serra Carbonera.
3 h 15 min. Cruïlla de camins (277 m.). Per la dreta el camí puja a Camarasa i a l'esquerra va al proper poble d'Alòs de Balaguer. Cartell. Així que amunt.
La pista remunta fent llaçades.
3 h 46 min. Bifurcació de pistes. Veig mirant la cartografia que podia haver anar per la pista menys fressada que puja per l'esquerra però vaig per la més ampla que va per la dreta planejant.
4 h 02 min. En un revolt a l'esquerra abandono la pista i agafo un corriol que surt recte cap al coll que veig davant. Sembla un corriol obert per les motos i BTT's.
4 h 07 min. Surto a la pista que només travesso.
4 h 14 min. Surto de nou a la pista i ja estic al coll (625 m.). Ara comença la baixada.
Aviat trobo un sender que baixa per l'esquerra.
4 h 24 min. Surto a la pista que vaig seguint tot descendint. Passo per la vora d'antics camps conreats.
Deixo a l'esquerra la Bassa del Coll
4 h 30 min. Nou trencall a l'esquerra que agafo.
4 h 36 min. Surto a la pista.
4 h 43 min. Cruïlla. A l'esquerra vaig cap a Camarasa, per on vaig, i a la dreta cap a Cubells segons m'informa un cartell.
5 h. Arribo a l'aparcament (382 m.).
Aproximació:
A l'entrada del poble de Camarasa agafo la carretera que va a Cubells (cartell) i la segueixo per la per fora del poble.
0,7 km. Ja en les afores del poble, agafo el darrer carrer que entra a Camarasa. Em duu a la font. Un cartell m'indica la pista que puja a l'ermita de Sant Jordi. Al començament la pista està asfaltada i té trams ben pendents.
2,9 km. Cruïlla de camins. Un cartell marca a la dreta la pista que va a Alòs de Balaguer per on tornarem. Agafem el trencall de l'esquerra que puja a l'ermita de Sant Jordi.

Per si voleu el track de la sortida:

Powered by Wikiloc

Comentaris