ASCENSIÓ AL PIC DE BOCS (BOX) DE SAHUN

Avui he anat a una sortida col·lectiva del Centre. L'Antoni Satorra ens porta d'excursió al pic de Bocs. Un plaer anar amb un bon guia.
La veritat és que no tenia ni idea d'on estava el pic de Bocs fins que vaig veure la fitxa de la sortida. Està a la dreta (nord) del collado de Sahun. Una mica abans dels pics d'Eriste o de Bagüeñola. En principi anem perquè té molt bona vista sobre els Posets però la boira ens farà una mala passada.

Valoració: Ascensió interessant d'un cim amb una panoràmica superba (encara que aquest dia no em vam poder fruir).
Dificultat: Mitja. La principal dificultat és el desnivell i que hi ha trams sense sender i cal orientar-se per les praderies i els tarters.
Desnivell:  1200 metres
Distància:11,7 km.
Temps total: 6 hores 45 minuts.

Ens situem al collado de Sahun - un dels escenaris bèl·lics de la Bolsa de Bielsa (llàstima que això ho descobreixo un dia més tard) - entre els pobles de Chia i Plan. Uns metres abans hi ha un trencall a la dreta. Per passar-hi cal demanar permís a l'ajuntament de Sahun i t'estalvies 3 km d'anada i 3 de tornada.
Alguns han baixat caminant i han estat 45 min. que afegirem al total.
45 min. Cascada de Barbaricia (1828 m.) on acaba la pista. Travessem per una palanca el riu i abans d'arribar a la barraca del pastor trobem un sender.
50 min. Agafem un sender a mà esquerra que supera la cascada i anem seguint el camí que s'endinsa per la vall.
1 h 10 min. Abandonem el camí i tirem per la dreta amunt.
Coordenades UTM: 31T  x=287215  y=4719194
No hi ha cap sender definit però cal seguir la intuïció més "animal" amb un bon tira amunt. Primer anem a buscar la barrancada que tenim davant i després de travessar-la pugem per la dreta contornejant un mur que ens duu a un dur coster.
En la part de dalt esdevé més pedregós i cal pujar amb cura cercant els espais amb herba i evitar el pedruscall pendent.
2 h 55 min. Cim del tossal de Bocs (2730 m.). Al coll de la Vall tinc ocasió de parlar amb els pastors de la contrada i em confirmen que vers aquesta muntanya tenen tendència de pujar els ramats de cabres. Recordem que boc és el mascle de la cabra. Ell pronuncien "box" però en plural diuen boques.
El cim de tenir molt bona vista però en mig de la boira no veiem res. Després de fer un bon mos tirem carena avall vers el nord-est.
3 h 12 min. Tossal de las Lleras de Cecília (2711 m.) cim secundari on s'obre ja una mica el cel i podem veure el llac de los Chuncos. Davant tenim un ramat de corders i cabres que salten el coll de la Vall o de la Muntanyeta vers on ens dirigim.
3 h 32 min. Passem per una cota secundària (2651 m.) on hi ha una alta fita.
3 h 39 min. Ens situem en un coll i decidim abandonar la carena i baixar per la dreta. És una baixada dreta però sense gaire més dificultat que les pedres que volen marxar amb nosaltres avall. Anem en diagonal. Veig que en Francesc Català hi va anar per la carena que aquí és mostra més rocallosa.
4 h 10 min. Collado de la Vall o de la Muntanyeta (2536 m.) on ens trobem amb els pastors que ens permet aprendre d'aquesta noble tasca. Estan a la cabana que hi ha a tocar de la cascada.
4 h 30 min. Estany de Barbaricia (2321 m.) on dinem ara que els núvols ens han abandonat.
4 h 46 min. Estany Chico de Barbaricia (2265 m.). Continuem pita avall.
5 h 20 min. En pujar al matí, en aquest punt, hem abandonat el camí que està marcat com sender de PR (marques grogues i blanques) per pujar directament al pic de Bocs.
5 h 50 min. Cascada de Barbaricia. Agafem la pista ara amunt.
6 h 45 min. Collado de la Sahún (2002 m.).