AUTOCARS DEL CEL: DE CASTELLBO A SANT JOAN DE L'ERM

Avui hem fet la 3a sortida del Cicle de Sort a La Seu d'Urgell amb l'autocar del Centre. Hem estat 42 excrusionistes.
1a etapa: De Sort al llogarret de Rubió
2a etapa: De Rubió a Sant Joan de l'Erm
i avui hem fet de Castellbó a Sant Joan de l'Erm. De fet he canviat l'ordre i he fet l'excursió de pujada per si trobàvem el Sant Greal i especialment doncs ens anava millor, perquè sinò ens quedava una etapa curta i, a més a més, podíem afegir, opcionalment la visita de Sant Joan Vell.
Valoració: Excursió que enllaça el poble de Castellbó amb el refugi de la Basseta passant pel nucli de Turbiàs. Interessant.
Desnivell:  800 metres
Distància: 12 km.
Temps total: 3 hores 13 minuts.
Descripció de l'itinerari: (Alerta els temps són orientatius doncs en anar amb un grup tant nombrós ens hem d'esperar molta estona).
Sortim del poble de Castellbó (791 m) per un sender indicat amb un cartell que hi ha en la carretera.
5 min. Arribem al costat de l'antic colomar que domina el poble. El sender va planejant seguint segurament una conducció d'aigua.
18 min. Arribem a un camp i hem de travessar el riu per una palanca.
Sortim a la carretera i tirem amunt.
27 min. Abandonem l'asfalt pujant per un sender a mà esquerra. Cartell
1 h 07 min. Arribem al poble de Turbiàs i ens reagrupem a la vora de la xiroia església.
Sortim a la carretera a la dreta i en el barranc agafem el camí que puja.
1 h 21 min. Sortim en una clariana. Ara el camí es marca a la dreta. Però quan vaig venir jo a reconèixer el camí venia per dalt. Així que decidim pujar pista amunt. Val a dir que el camí de L'últim catar - que més o menys venim seguint - ara passa per Sant Andreu mentre que fa un any passava per la pista amunt. Crec que respon a criteris comercials doncs segurament hi ha algun allotjament a Sant Andreu. Per anar a Sant Joan és més curt per dalt.
Atenció! Abans d'enfilar-vos val la pena tirar la pista avall (5 min.) i observar una cabana recoberta de pedres. Val la pena arribar-s'hi travessant un camp.
1 h 28 min. Dolmen de la Cabana del Moro. Es pot observar la llosa superior i les laterals que han estat recobertes per pedres que amaguen el prototip de dolmen.
Coordenades UTM: 31T  x=362238  y=4693775 alt 1279 m.
Retornem a la cruilla, i malgrat el cartell cap al refugi de la Basseta, tirem amunt. Aviat trobarem les marques grogues que hem trobat durant tot el recorregut.
1 h 41 min. Abandonem la pista i agafem un sender que tira amunt. Més amunt es tornarà a convertir en una pista i finalment en un nou sender que passa per un joliu bosc de pi roig molt agradable.
2 h 10 min. Travessem unes torres de la llum que baixen de la Culla.
2 h 23 min. Sortim a una pista i tirem amunt.
2 h 25 min .Coll de l'Eix (1677 m.) important cruïlla de camins. Anem per la dreta. Entrem a les pists d'esquí de fons de Sant Joan de l'Erm. Fins aquest indret he baixat molts cops esquiant.
2 h 28 min. Cruïlla de pistes. Agafem la que puja (cartell).
2 h 38 min. Arribem a un tallafocs on entrecreuem amb una pista que seguim a la dreta.
3 h. Santuari de Sant Joan Nou amb una estructura curiosa, a mi m'agrada especialment el campanar.
3 h 13 min. Arribem al refugi de la Basseta (1701 m.) encara que molta gent l'anomena refugi de Sant Joan de l'Erm, molt acollidor, emplaçat en un paratge idíl·lic. Dinem a les taules de fora.
Després de dinar comento si algú vol continuar l'excursió anant a Sant Joan Vell. Potser em passo dient que és un indret tel·lúric i màgic, clar amb aquesta propaganda tothom hi vol anar. Així que hi hem d'afegir 9 km. a l'itinerari i 1 h 50 min. més anant per la pista d'esquí - ara convertida en una pista de terra - que em duu per primera vegada amb l'aspecte terrós a Sant Joan Vell.
Per obtenir el track (encara que no és un track meu):