LIXè PESSEBRE DE MUNTANYA: LA TORRE DE VALLFEROSA

La sortida a posar un pessebre és l'activitat més arrelada del Centre. Ja passem per l'edició 59na. Jo hi vaig des de l'any 1986 (menys un any que vaig estar malalt i vaig enviar la meva filla Alba).
Enguany ha estat un encert l'indret triat. També el dia ha acompanyat. Personalment opino que ha estat un dels millors, però aquesta opinió la dic casi bé tots els anys!!!
I mira que inicialment no em va agradar perquè pensava que era una proposta molt curta però hem fet un itinerari circular que ha estat molt bé i que aquí descriuré agafant el text que ha fet en Josep Lluís Gàzquez que és el responsable de l'activitat seguint la tradició del seu pare.
Valoració: Excursió que ofereix una altra forma de descobrir la mole de la torre de Vallferosa.
Dificultat: Baixa, encara que a la pujada abans de CRP La Collita es pot perdre el camí i cal adreçar entre camps i erms.
Temps total: 2 hores 40 minuts Anada: 1 h 08 min Tornada: 1 h 32 min.
Itinerari circular
Sortirem de Torà per la carretera LV-3005 fins el Km 5,8, deixarem els vehicles al trencall de Fustegueres i la Casa Rural La Collita.
La primera part de l’itinerari segueix el GR-170, per tant anirem seguint sempre les marques vermelles i blanques. Seguim uns metres la carretera en direcció nord per prendre a l’esquerra la pista que porta a Sucarrats (Indicadors).
10 mn: Deixar la pista just abans de l’indret on creua un torrent (sec), per creuar un conreu a la dreta, a l’altre costat segueix el camí en suau pujada. 19 mn: A l’esquerra s’inicia un corriol (GR) que prendrem, pocs metres després deixarem el GR per anar a visitar el Cementiri del Clot dels Nens Xics, conjunt de tombes medievals (segle X) excavades a la roca, feta la visita tornarem a prendre el senderó marcat (GR).
27 min: El corriol s’aboca a un camí carreter que seguirem cap a la dreta.
33 min: Deixem el camí per prendre un corriol a la dreta, en pujada, poc a poc el corriol es va eixamplant fins tornar a ser un camí ample, alguns arbres tombats fan impracticable el pas de vehicles però es flanquegen fàcilment a peu.
49 min: S’arriba a una pista de recent construcció, la seguim amunt en fort pendent, fins arribar a la carretera, si volem podem fer una visita a Santa Maria de la Vallferosa, prenent el camí que ens queda a ma dreta (10 mn anar i tornar).
Seguim la carretera en direcció nord uns 75 metres i prenem a la dreta el camí d’accés a Vallferosa.
1 h 8 min: Arribem al conjunt monumental, en primer lloc la Torre de la Vallferosa, poc més enllà les restes de l’església de Sant Pere, on hi posarem el Pessebre.
Camí de tornada:
El sender de Gran Recorregut continua per l’extrem nord de la Torre i baixa decidit cap al fons de la vall.
6 min: creuem el torrent i pugem per l’altra riba per accedir a una pista que seguirem cap a la dreta sempre per la riba esquerra.
27 min: A l’esquerra podem observar els vestigis d’un antic forn ceràmic (jo no el vaig trobar), seguim la pista, mes enllà creua el torrent.
30 min: El camí es bifurca, per l’esquerra podríem visitar la Balma de la Font Salada ( cal comptar 20 mn anar i tornar seguint el torrent), nosaltres seguim la pista de la dreta en suau ascens.
42 min: Arribem a una cruïlla amb un pal senyalitzador del GR-170, prenem el trencall de la dreta, a pocs metres una segona cruïlla, ara prendrem la pista planera de l’esquerra.
53 min: Després d’un tomb a esquerra la pista inicia la pujada, la seguim uns metres per deixar-la tot seguit per remuntar per la dreta i creuar un conreu pel punt més estret, deu metres després d’aquest punt deixem la rasa per anar a trobar el conreu tot seguint el corriol, deixem el conreu pel camí d’accés, en pujada, fins pla erm. En aquest punt ens vam perdre i vaig anar a sortir a la casa Sant Cristòbal que es veu davant.
57 min: Travessem el pla en direcció nord i iniciem la forta pujada tot seguint unes fites ben visibles. 1 h: Arribem al camí d’accés als coberts, girem a la dreta, en direcció contraria a les edificacions.
1 h 4 min: Balma dels Voliacs, el camí fa un revolt a l’esquerra i arriba a un conreu, anem a cercar el camí que tenim enfront (esquerra) tot seguint el llindar del conreu i prenem el tram esquerre
1 h 11 min: Arribem al camí pavimentat davant de la RCP La Collita, el prenem cap a la dreta, en direcció NW. - 1h 22 mn: Indicador de “Vestigis romans”, és tracta de les restes d’una construcció militar dalt d’un pujolet, poc abans d’arribar i gairebé al fons de la fondalada es pot observar el Cup Casalot (cup tallat a roca d’uns dos metres de diàmetre), cal comptar uns 35 minuts més entre anar i tornar, difícil de localitzar sense GPS, seguim la pista pavimentada, pocs metres més enllà un altre rètol indica “camí ral”, es tracta d’un solc a la roca fet pel pas de persones i cavalleries en el trajecte del camí de la Segarra al Solsonès (compteu 10 mn més).
1 h 24 min: Indicador “Roca Endimoniada”, curiosa formació rocallosa (extensió 10 mn)
1 h 32 min: Després de travessar Can Fustegueres, una de les poques masies que encara resten habitades de forma permanent arribem a la carretera, just on hem deixat els vehicles a l’inici de l’excursió.