LA VENGANÇA ES SERVEIS FREDA: PIC BASIERO DE GABAS

Fa molts anys el meu mestre excursionista en Manel Cortés organitzava una sortida a aquesta contrada però, el mateix dia, venia un grup de muntanyencs d'una entitat excursionista que volien a fer el Feixant de Carlets al Montsec. I com ell, que tenia moltes qualitats, la de l'omnipresència no la tenia, em va encomanar a mi que els dugués. Així va ser com em vaig quedar sense poder anar-hi.
No em va saber gaire greu doncs estava content que el mestre em tingués en consideració com alumne excursionista. He tardat anys però avui he fruit com un nen ascendint aquest modest cim.
Us ajudaré a localitzar-lo. Segur que heu passat pel congost del Ventamillo per pujar a Benasc; doncs bé, aquest cim estaria a l'extrem de llevant del congost. És una serra secundària del conjunt de la serra de Turbó. Orogràficament m'ha recordat molt a les meves muntanyes del Cadí, el Pedraforca i la serra del Verd.
Característiques tècniques:
Valoració: Molt interessant. Entorn genial.
Dificultat: Moderada. La principal dificultat és el desnivell i que hi ha trams sense camí evident.
Distància: 11,2  km.
Desnivell: 870 metres.
Temps total: 5 h 06 min. (2 h 49 min de pujada i 2 h 17 min de baixada).
Descripció de l'itinerari:
Ens situem en el poble de Gabàs (De Castejon de Sos agafem la carretera a Pont de Suert per Lespaules. Arribem al poble de Bisaurri i prenem un trencall a la dreta que ens durà al llogarret de Gabàs - no confondre amb el Gabàs de la vall d'Aneu) ja veiem la muntanya. De fet es tracta de l'extrem situat més a ponent, més rocòs, que poder des del poble no s'arriba a albirar però si que tenim una bona visió de conjunt.
Entrem al poble de Gabàs (1265 m.) a buscar l'església on agafem el GR 15 i que s'enfila muntanya amunt per un camí antic que han malmès les motos.
6 min. Cruïlla de camins. El GR gira a l'esquerra a buscar el llogarret de Sant Martín de Veri. Nosaltres agafem una drecera costeruda que ens mena a la pista.
10 min. Agafem l'antic camí que surt recte amunt.
18 min. Sortim a una pista. Anem a la dreta.
Cruïlla amb un cartell. Anem a l'esquerra - de fet hem fet una drecera ràpida d'accés a la pista.
33 min. Cruilla de camins. Anem a la dreta cap a l'ermita de Sant Joan.
37 min. Ermita de Sant Joan amb una visió excpcional vers el Cotiella, la muntanya de Sahun, el Posets, la muntanya de Cerler .... i els núvols.
Retornem a la cruïlla.
40 min. Agafem el trencall oposant.
51 min. Un tallafocs baixa per l'esquerra. De fet no es tracta d'un tallafoc sinó la rasa de la cabanera que han fet els ramats durant anys i anys. Ens enfilem amunt.
A mesura que pujo em plantejo si tinc que puja dalt de tot, o em puc estalviar un tram de la pujada anant per l'esquerra. De fet, el dubte és fals doncs al final pujarem de les dues maneres iguals. Els ramats anaven per dalt doncs hi ha herba per pràcticament tot el camí.
1 h 05 min. Surto a la pista. No la segueixo i prefereixo anar pels prats doncs hi ha carreretes.
1 h 10 min. Passo pel costat d'una cabana. Vaig per una esplanada molt plaent (i amb carreretes, llàstima que unes motos passen pel prat). En algun mapa he vist el Cliot.
1 h 18 min. Font en mig del prat amb un llarg com.
1 h 25 min. Fi del Cliot i un ramal puja per l'esquerra amunt. Hi ha un sender fitat.
Travesso una primera tartera on hi ha marcat un sender.
En arribar a la segona tartera us plantejo un problema. El camí, que jo crec que és de pujada, l'atravessa en diagonal per uns corriols menys definits. Al baixar veig que en aquest mateix lloc hi ha un sender que hi duu però puja molt dret i pel mal terreny (tartera menuda). Crec que és millor pujar en diagonal. Més endavant perdreu el camí però no patiu el camí més fressat va per damunt vostre i ja el trobareu. Millor anar amb pals de caminar.
1 h 57 min. Em retrobo amb el sender que puja/baixa per la tartera principal. Vaig a la dreta.
2 h 06 min. Entro en una canal. Els arbres ja han desaparegut i només en roman algun d'escadusser. Tram molt agradable, on cal seguir les fites i alguna taca de pintura verda/blava.
A la baixada cal anar amb més cura.
2 h 20 min. Assoleixo la carena prop del collado Morrera (2051 m.) on he de baixar uns metres per enfilar-me de nou amunt.
El sender va contornejant la paret.
2 h 40 min. Arribo a un cim secundari (2111 m.) per arribar al principal tinc que baixar uns metres i enfilar-me per una aresta (no difícil, però és inesperada).
2 h 49 min. Cim del pic Basiero (2115 m.) Bassiva, referint-se a les ovelles, i altres animals, és l'animal que perd la cria o ja no es pot quedar prenyada. Voldria dir muntanya erma. També he trobat que l'anomenen muntanya de Gabàs. Des del cim la visió sobre el Cotiella, el pic de las Once, muntanya de Chia, o de Sahun, segons qui ho mira, pics d'Eriste, Bachimala, Posets, Perdiguero, Maladetes, Turbó que pot oferir més per menys...
Per baixar faig el mateix recorregut però al Cliot m'entretinc a agafar carreretes (i això que hi ha un cartell que ho prohibeix però la temptació de fer una truita no me la pot traure ningú).
Arribo a Gabàs a 2 h 17 de baixada.
Per obtenir el track:



Powered by Wikiloc

Comentaris