LA CRESTA DEL BONY DE LA MINA AL BONY DE CARROI

Potser el nom no us sona però si sou observadors quan aneu pel fons de les Valls d'Andorra us podeu haver adonat d'un agrest pic on hi ha instal·lades unes lletgíssimes antenes de comunicació. És el tribut als Temps moderns. Aquest és el bony de Carroi. Si des de molts topants de sota es veu el cim, des del cim podreu fruir d'una vista aèria dels principals nuclis andorrans (Andorra la Vella, Escaldes, Engordany, La Massana, Sant Júlia de Lòira,...). Ja sols aquesta visió compensaria l'ascensió, però resulta que igualment podeu delectar-vos amb la panoràmica de totes les muntanyes frontereres. No és una gran excursió però si una visió superba d'Andorra.
Accés:
En la carretera CG-4 a La Massana, poc després de la rotonda on s'ajunten la carretera que puja d'Andorra la Vella i el túnel que puja d'Escaldes, agafem el trencall que puja al llogarret de Sispony (CS-320).
Passat el centre neuràlgic hem d'estar atents doncs hi ha un cartell a l'esquerra que ens indica cap als cortals de Sispony.
Travessem encara el poble per carrers estrets i sense gaires indicacions. De fet hi ha una indicació que ens posa collada de Montaner però és per on va el Sender de Gran Recorregut però no el cotxe. Passem davant del museu de casa Rull.
Quan acaba l'asfalt veiem una bifurcació. A l'esquerra hi ha una casa de pagès habitada. Aparquem a la vora (1420 m.), hi ha poc espai. Un cartell de fusta ens indica a l'esquerra la pista que remunta al pic de Carroi (per on baixarem).
Característiques tècniques:
Valoració: Travessa molt interessant per les excepcionals panoràmiques. Vaig trobar força gent que l'estava fent en sentit invers.
Dificultat: Moderada. Majoritàriament per camí. En algun punt de la carena cal passa algun pas que requereix emprar puntualment les mans.
Distància: 15,25  km.
Desnivell: 1105 metres.
Temps: 5 hores 10 minuts.
Recorregut circular.
Descripció de l'itinerari:
Agafem la pista de la dreta que tira amunt.
20 min. Bordes dels Fenerols. Per la dreta s'incorpora el sender de Gran Recoregut GRP que volta tota Andorra per les muntanyes. Continuem per la pista amb el sender que té marques de pintura groga i vermella. El camí tradicional marcat com GRP adreça la pista. Trobarem cartells que ens indiquen els trencalls.
25 min. Bordes de Fenerols. Passem per davant del refugi de la Borda (1650 m.). Tirem pista amunt.
32 min. Travessem el riu Montaner que baixa amb força. Remuntem pel vessant oposat a l'ombra de bells pins. La pista ha anat esdevenint un sender que ara té diferents traces però no genera gaires dubtes. De totes maneres tenim les marques de pintura que ens ajuden a orientar-nos amb facilitat.
54 min. El camí deixa de pujar, i fins hi tot perd uns metres d'alçada en entrar en una clariana. Gira a la dreta i sembla que no duu la direcció correcta per ascendir a la collada de Montaner. Tranquils ja anem bé.
1 h 23 min. Collada de Montaner (2076 m.) en la frontera d'Andorra amb Catalunya. Important cruïlla de camins. Pel davant baixa el camí que va a Os de Civis, aquell poblet català al qual només es pot arribar per carretera passant per Andorra.  Per la dreta, continua el GRP cap al coll de la Botella, l'Alt del Covil i, per l'esquerra, un corriol ens remunta vers el bony d'Enclar. Tirem amunt per aquesta darrera opció.
1 h 32 min. Passem per la vora d'un pi negre monumental amb un tronc principal poc destacat però amb diferents braços prou corpulents.. Coordenades UTM: 31T  x=373933  y=4707962
1 h 37 min. El mapa marca que hi ha un sender que puja directe a la carena - no el si veure - però vaig traçant una llarga diagonal a l'esquerra més planera.
1 h 52 min. Surto a la carena principal (2237 m.). Visió espectacular. Giro a la dreta, seguint la carena.
1 h 57 min. Passo pel costat del bony d'Enclar (2382 m.). El camí no hi arriba a passar però val la pena fer-hi cap.
Continuo per la carena herbosa i de bon passar encara que ara em toca perdre uns metres.
2 h 15 min. Bony de la Pica (2402 m.). Està dins la llista dels 100 cims.  Panoràmica excepcional. Hi ha un vèrtex situat uns metres més avall. També trobo marques grogues i vermelles d'un sender que puja de Santa Coloma i Bixessarri. Retorno sobre les meves passes.
2 h 38 min. Torno a passar pel Bony d'Enclar. M'he trobat amb uns caçadors de 100 cims i em comenta que en el mapa de l'Alpina d'Andorra situa el cim del Bony de la Pica i d'Enclar en el mateix cim. Jo en els mapes que he consultat els posa en diferent ubicació.
2 h 43 min. Bifurcació per on he pujat. Continuo per la carena. Hi ha un carrerany que m'indica el pas humà.
2 h 50 min. Passo pel cim de Coll Pa (2289 m.) que m'indiquen alguns mapes. No tinc molt clar la seva ubicació però el track em diu que hi he passat però no en tinc consciència.
Hi ha algun moment que la carena s'estreny però no arriba a ser espectacular. No fa de mal passar. Hi ha algun moment que hem de passar per l'esquerra de la carena. De fet m'he trobat una parella que feien la carena en sentit invers i m'han indicat el canvi de direcció. De totes maneres si esteu atents, ho podem trobar amb facilitat doncs es passa. Trobaré un altre noi que fa també la carena en direcció oposada. Potser es fa més en aquella direcció!!!
3h 55 min. Arribo al bony de Carroi (2331 m.) on també hi ha curiosament el vèrtex uns metres per sota del cim. Vaig cap a les instal·lacions i passo per la vora dels edificis. La visió sobre Andorra la Vella i Escales és espaterrant.
Ara em toca la part lletja de l'excursió: Baixar per la pista de terra que no té cap atractiu. Hi ha rampes ben costerudes.
5 h 10 min. Arribo al cotxe i tanco el cercle.
Per obtenir el track: Aquest no és el track que vaig fer jo durant la caminada però és prou indicatiu:


Powered by Wikiloc

Comentaris