EL DÒLMEN DEL MIRACLE

Avui he hagut de pujar a Tuixent a fer un encàrrec.  A la tornada he decidit passar un moment pel Santuari del Miracle. Feia temps que havia llegit que al turó de davant del santuari hi havia un dòlmen. He cregut que tenia prou temps per un tomb per la contrada. He dissenyat la ruta des de casa però en arribar-hi, em trobo que correspon a un itinerari senyalitzat. Millor.
Primer cal fer una visita al santuari del Miracle i molt especialment el seu espectacular retaule barroc de Morato. Visites obligades pels que estimen el patrimoni històric. Com jo tinc la sort d'haver-lo visitat força cops, decideixo fer una excursió per la contrada.
Valoració: Passejada amb prou elements interessants que s'assoleixen amb poc esforç.
Dificultat: Minima. Hi ha un corriol que segueix el recorregut i algunes estaques indicatives de la direcció.
Distància: 1,38  km.
Desnivell:Inapreciable.
Temps: 24 minuts.
Recorregut circular.
En l'aparcament de l'entrada veig dues escales que s'enfilen muntanya amunt. Agafeu les que vulgueu. Potser estan millor les de la dreta. Jo vaig per l'esquerra...
Surto a un camp de blat que està travessat per un sender que segueixo.
7 min. Arribo a la Creu de Constantí. És una creu que té un to modernista, forjada en ferro. He llegit que fa referència a l'emperador Constantí que l'any 313 es va convertir al cristianisme i va permetre la llibertat de culte a l'imperi romà. Segons la llegenda va agafar la religió catòlica perquè abans d'una batalla la creu li aparegué en somnis i l'incorporà en els seus estandarts i va guanyar la batalla.
La creu fou bastida l'any 1913 però durant la guerra cal pensar que fou destruïda i col·locada de nou l'any 2003.
Tiro endavant seguint un corriol.
10 min. Bifurcació de camins.Si aneu per la dreta fareu cap a un camp de blat i veureu el vèrtex geodèsic una trentena de metres per davant. Com no hi ha camí prefereixo refer el camí i anar pel camí de sota.
13 min. Assoleixo el vèrtex de Sant Gabriel (861 m.). Em cal pujar per tres esgraons metàl·lics per pujar-hi dalt.
Des de dalt veig ja la llosa funerària i un camí que travessa el camp de blat, així que el segueixo.
15 min. Arribo a la llosa funerària del Roc de la Mare de Deu. Es tracta d'una gran pedra que es va bastir damunt de dues pedres. Es suposa que la pedra corresponia a un jaciment megalític que fou malmès. Posteriorment es va tornar a bastir però sense les pedres de sota (l'any 1784). Al costat hi ha una creu que indica que l'indret paga fou adoptat per la fe cristiana. Des d'aquest indret es beneïa el terme i quan es feia alguna professor sempre s'aturava en aquest indret. Té una gran força tel·lúrica l'indret.
19 min. Passo pel costat de la capella de Sant Gabriel que no presenta cap mena d'interès (opinió personal). Poc després trobo els dipòsits i una mica més enllà agafo el sender de retorn al Santuari, a la dreta.
24 min. Arribo al santuari i acabo el recorregut. En un plafó m'adono que correspon a un itinerari senyalitzat. Itinerari núm. El camí de ronda.

1. Sería bo, saber del jaciment anterior a l'esglesia, fa molts anys que estic interessat en la historia del Miracle xq penso q es un Lloc místic.....x algo es va establir el santuari a la zona...es fascinant com encara conserva l'encant de sempre i com els habitants de la zona conserven jaciments a la Seva propietat.....