LA DISSORTADA JUGADA DEL METRE: PALA ALTA DE SERRADÉ

En la guia dAgustí Jolis i M. Antonia Simó Pallars - Aran - una bíblia excursionista de l'any 1961, en un temps que tampoc havia gaires publicacions adreçades als muntanyencs - posa que la Pala Alta de Serradé mesurava 3001 metres i molts muntanyencs hi van pujar. Després en datacions posteriors, i encara amb baròmetres, el van degradar i les roques cimals van passar a quedar en l'oblit. Jo de jove era molt innocent - encara ho sóc - i vaig dir que un dia aniria a mesurar-lo. La veritat és que en feia una mica de pena. No hi havia fet mai realitat el meu somni.
Ara resulta que està dins de la llista dels 100 cims de la FEEC i la gent hi tornar a anar encara que no crec que hi pugin a carretonades doncs tot just hi ha alguna fita escadussera. Especialment en el tram final de la cresta. Anava amb un track d'un que es va quedar a l'avantcim.
Valoració: Excursió interessant per estimar el terreny de descoberta.
Dificultat: Moderada. Cal tenir present el desnivell i que hi ha algun pas d'escalada (PD+ - II+) que per la seva dificultat es fa sense corda.
Distància: 11 km.
Desnivell: 1415 metres
Temps: 7 hores 32 minuts
En el darrer revolt abans d'arribar a la presa de Cavallers surt per la dreta un camí carreter (1747 m.) que seguim. Puja fent llaçades.
11 min. Cruïlla. Anem a l'esquerra.
14 min. Trencall a mà dreta que s'enfila per una canal coberta per una tartera inestable. Els primers 50 metres de desnivell són ben feixuccs doncs la pedra solta ens fa pujar mig metre per baixar-lo després. Cal prendre-ho amb calma. Més amunt el camí puja per un corriol entre l'herba i és més agradable encara que guanya metres de valent.
45 min. Abandonem la canal pedregosa per un pas a l'esquerra que està senyalitzat amb pals grocs. Molt evident. El pas de sortida és un xic estret.
Coordenades UTM: 31T  x=324621  y=4716399 2090 metres.
Ara el sender esdevé més humà i traça una diagonal vers la dreta.
1 h 29 min. Arribem al riu. Hi ha algun pas una mica compromès principalment perquè hi ha diferents opcions amb fites. Un problema que pateixen molt les nostres muntanyes doncs tothom posem fites, però mai traiem les que no són correctes. Per mi la solució més correcta seria pujar per una canal amunt abans de bregar pel riu.
2 h. Em se planeja un dubte pujar per una canal nivada o baixar uns metres i vorejar l'estany de Comalesbienes. De fet porto dos tracks i cadascú d'ells pren una solució diferent.
Per això faig aquest blog...per donar-vos la millor solució  ... heu d'anar a l'esquerra per la canal nivada que només creuareu.
2 h 39 min. Collet (2605 m.). Baixem a l'estany superior de Comalesbines.
2 h 44 min. Sortida de l'estany (2580 m.).
Ara ens toca pujar per una canal que encara roman colgada de neu. Decideixo pujar per un coster lateral d'herba. Es puja prou bé. Trobo alguna fita.
3 h 08 min. Passo per damunt de l'estany Gelat que encara resta com diu el seu nom. Continuo pujant per la vall amunt cercant el millor pas entre el tarteram.
3 h 31 min. Assoleixo la carena cimal.
3 h 39 min. Arribo a l'avantcim (2930 m.). Ara em cal seguir la cresta que es presenta prou entretinguda. En començar sembla que la podré fer amb les mans a la butxaca però, poc a poc, es va tornant més exigent. Cal superar un contrafort central. La baixada a la darrera feixa esdevé una mica més exigent i cal anar-hi amb cura (PD+ o II+). Vaig baixar per l'esquerra de la darrera agulla que cau molt vertical sobre la bretxa. He fet un pas aeri i espatarrat que m'ha dut a una feixa per on he baixat sense cap problema. Un cop en la bretxa ja trobo fites que m'indiquen que he d'anar uns metres planejant a la dreta per arribar a una canal per on pujar fent anar les mans.
4 h 05 min. Assoleixo el cim de la Pala Alta de Serradé o de Serrader (2983 m.).
La baixada la faré a grans trets igual que a l'anada, encara que aprofito alguna congesta de neu no gaire pendent.
7 h 31 min. Torno a ser a l'aparcament.
Per obtenir el track de la sortida: