LA FEIXA (FEISA) DE XIRIBETA (XIRIVETA - GIRBETA) EQUIPADA PER AL TURISME EXCURSIONISTA

Avui en Ramon Pach ens porta d’excursió. Sabem que és tot un plaer anar a la muntanya amb un personatge com en Ramon que tresca i retresca per tots els racons fins dissenyar un itinerari ideal com el d'avui. Ens porta a Xiribeta on fa un temps vam localitzar una feixa que ara han reequipat – ell ja ho va equipar - amb una visió més comercial, ara pot ser un itinerari turístic. La feixa surt del costat de la impressionant ermita del Congost. És prou ampla amb un petit passamà fins arribar al barranc de Lliterà on hi ha una altra cadena... bé, us ho explicaré més detalladament.
Valoració: Excursió molt interessant. Si es vol es pot escursar a la sortida en acabar la feixa podeu tirar amunt a buscar el castell de Xiribeta.
Dificultat: Baixa. En la nostra proposta hi ha un tram sense camí.
Desnivell: 640 metres
Temps: 3 hores 18 minuts
Aproximació:
En el km. 86,2 de la carretera N-230 a Viella prenem una carretera asfaltada a la dreta. Un modest cartell de fusta en direcciona cap al llogarret de Girbeta o Xiribeta.
3 km. Arriber a Xiribeta (620 m.). Aparquem al costat de l'església en l'extrem més meridional del poble on trobem una original escultura que representa un arbre de ferro amb una placa solar en la seva capçada.
De davant de l'església de Xiribeta prenem un sender cap a l'ermita de la Mare de Déu del Congost. Hi ha un cartell indicatiu. Baixem pel vessant meridional entre els antics carrers seguint unes marques blanques i grogues.
4 min. Sortim a una pista i poc després deixem a l'esquerra la font i poc després abandonem la pista i prenem l'antic sender marcat amb estaques. Caminem entre marges de pedra dels antics camps actualment erms.
24 min. Arribem a l'ermita de la Mare de Déu del Congost (568 m.) que domina el pas del riu sobre el congost de Mont-rebei. Situació privilegiada en un contrafort de la muntanya, tot just abans de l'estretor del Congost. A l'entrada de l'ermita un cartell ens indica el corriol que puja fins a la important torre de guaita de Xiribeta que estava comunicada visualment amb la resta de torres que envolten la contrada i que ens recorden les lluites entre els cristians i sarrains per aquests verals ara farà mil anys i que va omplir la contrada de castells i torres defensives.
L'esglesiola de la Mare de Déu del Congost ha estat restaurada amb goig. Es pot entrar al seu interior on hi ha una imatge de la Verge.
Coordenades UTM: 31T 309359E 4663564N 568 m.
Al costat de l'ermita s'inicia una feixa. Hi ha un cartell que ens indica que ha estat reequipat i senyalitzat.  (Ei, que com ja us vaig dir ho va equipar en Ramon Pach). La seguim a l'esquerra  (oest). Trobem unes primeres restes que sembla que tancaven el pas. Anem localitzant pletes abalmades sota l'impressionant cingle que tenim damunt, tot tenint present que als nostres peus hi ha una altra cinglera. Aquestes pletes segurament amaguen el que foren restes d'antics habitatges perfectament protegits i encarats a migdia.
El pas és prou ample fins que arribem a una cadena que protegeix un pas estret (30 min.). En l'excursió que vaig fer el 2012 vaig rapelar per anar al nivell inferior.
46 min. Arribem al barranc de Lliterà on hi ha un tram de cadena i uns esgraons (una mica absurds). En el plafó de l'inici l'anomena pas de la Lluga. El camí que han dissenyat puja a buscar la torre de Xiriveta però per nosaltres queda una mica curta ka sortida. Preferim travessar el rierol, ara amb força aigua, i seguim per la carena de la muntanya del costat, ara sense camí però de bon passar. La visió del contorn és espaterrant però la boira avui ens privarà d’aquest plaer.
1 h 06 min. Abandonem la carena per un corriol marcat amb dues fites que ens encara avall. Seguim un corriol perdedor.
1 h 14 min. Barrancada. Girem a l’esquerra.
1 h 16 min. Trobem un antic camí que baixa fent ziga-zagues (Coordenades UTM: 31T  x=307392  y=4662931)
1 h 18 min. Enllacem amb un altre camí empedrat. Anem a la dreta, per un camí empedrat proper al cingle.
1 h 24 min. Arribem a casa Pociello que està bastida sota un cingle impressionant. Resta malmesa però amb cura podem visitar el seu interior. Us impressionarà el forn a l’entrada, les alcoves i una terrassa impressionant que s’obre cap a la vall d’Alzamora en el vessant nord del Montsec. Per l’altre costat de la casa surt el camí cap a Montgai.
1 h 28 min. Travessem una pista.
1 h. 33 min. Travessem una nova pista que duu al poble de Montgai però anem a buscar el camí vell.
1 h 36 min. Primera construcció de Montgai. Val a dir que el poble vell va ser malmès per construir unes lletgíssimes cases noves, que estan a mig acabar, on volien instal·lar – diuen males llengües – un hotels de luxe però la crisi els va agafar de ple... Calia malmetre les cases velles?
1 h 39 min. Arribem a l’església del poble. Una petita meravella romànica.
1 h 45 min. A l’esquerra hi ha una curiosa surgència d’aigua que proveïa d’aigua Montgai. Està ara tot plena.
1 h 51 min. Visitem l’altra casa. Més amunt encara hi ha un altre monstre construït lletgíssim. Encara n’hi ha un altre que només té l’estructura metàl·lica. El camí vell baixava arran del cingle, era el carrer únic de Montgai però malmès. Ens encarem vers el cingle del poble on havia hagut les antigues cases.
1 h  57 min. Trobem un grau que surt a l’esquerra del poble. Coordenades UTM: 31T  x=306340  y=4662925
2 h. Sortim a la carena de damunt del cingle. Baixem per l’esplanada.
2 h. 04 min. Enllacem amb l’antic camí a Xiribeta. Anem a l’esquerra. Anem travessant diversos cops la pista.
2 h 40 min. Creuem a gual el torrent de Lliterà. Anem primer per la pista per després anem seguint trobem el camí tradicional que va entre marges.
3 h 18 min. Arribem al llogarret de Xiriveta i tanquem l’excursió.