OBSESSIÓ PER LA PENYA FORATATA

La penya Foratata és una mola  que s'imposa damunt nostre com un vaixell de pedra que atrau fortament, obsessivament, als excursionistes el desig d'assolir el seu cim . Com podeu intuir és una muntanya que m'ha agradat des de sempre, així que quan he tingut ocasió me mirat de pujar-hi.
He d'insistir en la idea que no és un cimal per a novells sinó que cal tenir experiència en muntanya doncs haurem de superar passos de III grau. Actualment hi ha instal·lats trams amb corda però crec que no ajuden gaire a superar els passos més compromesos.
Hi ha l'opció de plantejar la sortida seguint un itinerari circular però jo ho desconeixia i em vaig plantejar la travessa de forma lineal i vaig tornar pel mateix camí que a l'anada.
De la web del komando kroketa
La Penya té dues puntes destacades: Foratata Oriental (2341 m.) i la Foratata Occidental (2288 m.). Vaig anar sol, però m'atreviria a dir que no és un bon indret per anar sol, doncs vaig fer una patinada en un dels passos i em vaig quedar penjat amb una bona rascada a les cames. Aquest és el tribut que hem de pagar en l'aventura de descobrir la natura. A la baixada vaig muntar un rapel d'uns 25 metres per poder evitar els trams verticals.
Característiques tècniques:
Ascensió molt interessant, però reservada a excursionistes bregats en trescar bé per la muntanya.
Dificultat: alta.
Distància: 10,8  km
Desnivell: +830 metres
Temps: 6 hores
Itinerari lineal.
Descripció de l'itinerari:
Aparquem el vehicle en la part alta de Formigal (1610 m.) i localitzem un plafó informatiu, un xic malmès, però amb les dades bàsiques per enfilar-nos muntanya amunt. Voregem un hotel i una urbanització que ens recorda que les estacions d'esquí alpí només són rentables si hi ha darrera un negoci immobiliari que fa que la gent comprem una segona residència.
13 min. Deixem la pista i agafem un sender prou evident.
1 h 03 min. Assolim el collado de Forato (2036 m.) que domina la contrada. A la vora hi ha una agulla prou esvelta. S'incorporen altres camins. El nostre, el més fressat, gira a la dreta i va guanyant alçada.
Ara anem voltant la carena de la Penya Foratata però pel vessant oposat. Hi ha alguna collada que ens permet tenir una visió excepcional sobre Formigal, la ciutat de les formigues.
En aquest llarg flanqueig trobem algun pas que ens exigeix fer anar les mans. Passem per sota de la punta Occidental de Foratata.
1 h 53 min. Assolim el coll que hi ha entre les dues elevacions de la punta Foratata (2209 m.). Perdem uns metres d'alçària pel vessant oposat per sobre de Sallent de Gallego. Tram pendent i pedregós.
2 h. A la nostra esquerra hi ha una feixa herbosa que seguim. És un pas estret on cal anar amb copte de no lliscar, però es puja prou bé.
2 h 12 min. Ens situem en la part alta de la feixa i observem en la paret una marca vermella a l'esquerra que ens indica que hem d'ascendir per una estreta canal. Actualment hi ha una corda que ens ajuda en aquest pas.
Arribem a un muret dret que superem per la corda. Ara ens cal anar a l'esquerra superant una roca superior. La roca està una mica polida pel pas dels excursionistes. Cal anar amb cura, és el pas més complicat tècnicament doncs la corda dona una falta sensació de seguretat. Aquí vaig patinar jo. Posaria una dificultat de III grau d'escalada.
Un cop superat aquest pas la dificultat va minvant. Trobem una instal·lació de rapel d'uns 25 metres que em servirà a l'hora de descendir. Per la qual cosa recomano dur la corda (mínim 50 metres, arnès, rapelador i, sobretot, casc doncs van caient pedres.
Ara la dificultat minva considerablement i només cal ascendir per un terreny rost de pedres i algun mur. Més amunt, canviem de barrancada passant per un pas estret entre roques (tram molt visual) i finalment per l'aresta arribem al desitjat cim (2341 m.) (3 h.) amb una panoràmica dilatadíssima. Cal anar seguint les fites vermelles per orientar-nos millor i posar una mica d'atenció pensant en la baixada. Llàstima que no sigui una zona que domina gaire doncs ho vaig gaire per la vall del Tena però puc distingir: Balaitous, Palas, Ariel. Frondielles, Pics de l'Infern, Garmo Negro, Argualas i Arnales, Tendenyera, serra de Patacua, Pala d'Ip,Escarra, Anayet ...
Baixem per la canal amb cura i muntem un rapel abans d'arribar a la feixa herbosa.
3 h 55 min. Torno a estar un altre cop al coll final entre les dues puntes de Foratata. Ara decideixo pujar a la punta de la Foratata Occidental. Cal seguir unes fites que van seguint un rastre poc evident. Anem per un esperó rocòs que ens duu al cim de l'esquerra. Per assolir el cim pròpiament dit cal seguir una petita cresta.
4 h 08 min. Fotos, mitja volta i avall.
Refem el camí d'anada.
6 h. Formigal.
Per obtenir el track de la sortida (no és meu):



Powered by Wikiloc

Comentaris

  1. Molt be i una gran excursió. Al pujar, només patia per baixar despres, però un cop a dalt va començar a tronar i varem fugir corrents i amb 4 salts ja erem a baix .........

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada