EL POLVORI DE LA CERDERA

Avui he decidit perdre'm per la Cerdera, una serra allargassada entre Lleida i Almacelles, on havia hagut el polvorí de l'exercit espanyol. Havia una caserna que ocupaven molt soldats que feien aquí dalt allò que deiem mili.
Un dia vaig caminar per les instal·lacions de la caserna però avui volia anar a buscar les casetes del polvorí. Ja que estava posat he preferit fer un circuit voltant la tanca que envoltava la construcció, però al final he trobat una petita sorpresa.
Una bona caminada divertida i variada.
Recorregut adient per a friquis que vulguin cercar vestigis que ens ajudin a comprendre els anys de la postguerra i localitzar vestigis que en el seu moment foren molt importants però que ara resten abandonats. Sols per a tafaners.
Dificultat: Baixa. Encara que tal com està aquí descrit cal saltar una tanca. Es pot fer mitja volta i tornar per on s'ha pujat.
Desnivell:  70 metres
Distància: 8,8  km.
Temps: 2 h 20 minuts.
Itinerari circular
Com arribar-hi?  Llegiu la descripció que faig de l'itinerari:
Per arribar-hi al km 3 de l'A-22 agafem un trencall a la dreta que ens duu a una gran rotonda ja en la part alta de la Cerdera. Seguim la carretera vella fins dalt de la Cerdera (antic km. 104).
Aparquem a la vora d'una gran antena característica de la zona encara que n'hi ha d'altres. Diria que és  un repetidor de TV. Coordenades UTM: 31T  x=293953  y=4615659
Ara cal tenir clar que hem d'anar a l'esquerra (est) perquè costa descriure-ho però és molt evident sobre el camp.
Anem per la carretera.
2 min Rotonda anem a l'esquerra.
5 min Travessem l'antiga carretera.
7 min Nova rotonda. Anem ara a la dreta vers l'entrada de l'antiga caserna tantada per una porta metàl·lica. Actualment el camp de pràctiques militars està ocupada per vinyes dels Codorniu. Anem per la vora de la tanca.
21 min Ens incorporem a una pista més important. Anem pel camí d'Alpicat a Valmanya. Continuem per la vora de la tanca.
43 min Cruïlla de camins. Per l'esquerra puja el camí procedent de les Torres de Sanui. Tenim davant tres pantans que aprofiten els excedents del canal. indret bucòlic. Passem per la dreta del primer que està al costat de la tanca.
Passem entre canal i canal.
50 min Gir de la tanca cap a la dreta que anem vorejant. A la dreta agafem un trialera costeruda oberta per les BTT's
Entrem als terrenys del polvorí.
1 h 05 min Bifrucació de camins. Anem a la dreta ja que volem visitar les construccions del polvorí.
1 h 08 min Arribem a la primera caseta que està tancada. Coordenades UTM: 31T  x=293129  y=4614604 però una mica més enllà en trobarem d'altres encara que tenen una estructura com senzilla. Hi ha unes finestres petites que sembla que tinguin la funció de ventilar la instal·lació. En aquest tram hi ha 8 casetes. Seguim la pista amunt.
1 h 13 min Trobem 3 casetes més a mà esquerra. Coordenades UTM: 31T  x=293413  y=4614628
A l'altre costat de la clotada en veiem 10 més. Coordenades UTM: 31T  x=293505  y=4614615.
Mirant el mapa veiem que més enllà n'hi ha 7 més. Coordenades UTM: 31T  x=293408  y=4614233
Damunt de les primeres casetes segons la cartografia n'hi ha dues més: Coordeandes UTM: 31T  x=292953  y=4614725 i cinc més disseminades per una vall que hi ha lateral.  Ja veieu 35 casetes per guardar els explosius en la postguerra i que ara romanen totalment oblidats.
Aquestes edificacions estaven controlades per una mena de torres de guaita. En vaig localitzar-ne tres. Vaig pujar a visitar-ne una.
Retorno pel camí que he seguit.
1 h 19 min Abandono la pista i m'enfilo muntanya amunt, cercant el millor pas entre l'herbassar.
1 h 21 min Arribo a la torre. I veig que en el nivell inferior i hi ha dues garites encarades a la muntanya amb espitlleres. Veig que la porta principal està oberta i trobo un petit habitacle amb un foc a terra i un somier. Hi ha unes escales que em permeten pujar al segon pis que està proveït
d'espitlleres. Davant de la porta veig una torre metàl.lica que potser té 20 metres d'alçada que diria que és posterior, amb clares intencions de control d'aquest terreny tan estratègic com era el polvorí. Coordenades UTM: 31T  x=293038  y=4614591
Baixo pel costat contrari anant a buscar la pista principal.
1 h 23 min Estic a la pista que segueixo a la dreta.

1 h 28 min La pista gira cap a l'esquerra però veig que l'antiga tanca amb filferrada tira amunt i vaig a la dreta.
1 h 38 min Arribo al Pla de la Cerdera que ara està conreat amb ceps. Antigament aquest indret era aprofitat per fer practiques de tir i moviments estratègics de soldats.
Aniré contornejant la serra pel pla, conscient que estic dins del perímetre que tanca la valla metàl·lica.
Albiro al fons el castell de Raïmat i les basses de reg. Davant també he vist el turonet que irònicament els soldats anomenaven com el Tibidabo. A veure si un dia hi poso el nas.
A mesura que vaig circumval·lant cap a la dreta vaig veien la carretera cap a Almacelles.
2 h 03 Em situa en paral·lel a la carretera que aniré seguint per dalt. He vist alguns camins que em permetien baixar i superar la tanca de formigó però he preferit seguir des d'aquí dalt.
2 h 14 min en situo al costat de la caserna i les casetes dels oficials, però avui no les vull visitar. Prefereixo passar per damunt del túnel de la Cerdera.
2 h 17 min No veig altra solució que saltar la porta. No és difícil però al costat hi ha una càmera de control. Jo m'he trobat dins de la finca dels Codorniu sense haver trobat cap senyal de prohibició.
2 h 20 min Torno a estar a l'aparcament.