PER LES BALMES DE LA VALL DE LA VANSA

Finalment, després del feixuc confinament decideixo quedar amb algú per sortir a caminar. Quedo amb en Ramon Pach, un dels millors amics que tinc per anar a la muntanya. Porta molts dies anant pel voltant de la vall de La Vansa que es coneix com la palma de la mà. Avui em portarà en un dels seus tresors millors amagats. Quan acabo la caminada li pregunto si puc penjar l'excursió ja que entenc que estic fent públic una raconada sorprenent, una relíquia excursionista.
No és un camí difícil però cal anar amb compte ja que anem força vegades per carreranys perduts i sense una direcció clara, però tindrem ocasió de visitar 4 balmes que foren habitades en el seu moment per humanoides i un torrent que forma una mena de cova tancada per pedres que duu a una mena de balcó que sorprèn i ens deixa aquell regust de boca dels plats ben cuinats.
Accés vehicle

Proposta molt interessant que ens permet descobrir un conjunt de balmes que hi ha a la vora del barranc de la Jona, al peu dels cingles de Montadó. És una regió, salvatge, autèntica i que només hauríeu d'anar si teniu la seguretat de deixar l'entorn, com a mínim igual com l'heu trobat ja que crec que la massificació li pot fer mal. Tinc dubte seriosos de penjar aquesta entrada... Us deixem la balma de Gramanet pel final per donar-vos una darrera sorpresa. A fruir i respectar la natura.
Desnivell:  630 metres.
Distància: 10,8  km.
Temps: 4 h 03 minuts.
Dificultat:  Moderada, encara que anem per terreny selvatge i en algun moment anem sense sender definit.
Itinerari lineal

Agafem la carretera C-74 o L-512 que va d'Artesa a Tremp per port de Comiols (km 12,2) agafem una pista asfaltada que surt a mà esquerra (pista de els Masies).
Deixem un ramal que puja a cal Pujol a la dreta. Cartell. Poc després passem per cal Sala i el Cobert de cal Vansa. Trencall a l'esquerra cap a cal Xicó (Cartell). Bifurcació a l'esquerra a cal Botiguer i a la dreta cap a cal La Vansa (cartells informatius). En la propera propera cruïlla aparquem el vehicle. Fins aquí el camí ha estat asfaltat.
Agafem una pista de terra (pista dels Petrolers) que surt a l'esquerra.
24 min Deixem un camí carreter que puja al serrat Ample. Continuem recte.
Una fita indica un possible baixador a la Fontfreda (pendent d'investigació).
46 min Travessem el barranc de la Jona. Continuem per l'altra vessant. Cada vegada la pista està pitjor.
56 min Sortim a un carena. Davant tenim un morro que contornejarem per la dreta. Abandonem la carena i anem sense camí.
1 h 02 min trobem un sender que tomba a la dreta cap al barranc de la Jona. Es tracta d'un carrerany que va flanquejant la muntanya.
1 h 17 min Primera Balma. Tenim sort i encara baixa aigua de dalt formant una cascada. Es veu que han dormit aquí bestiar i algun mur d'utilitat humana. Coordenades UTM: 31T  x=341223  y=4653292
Per l'altre extrem trobem un senderó que va contornejant el cingle de la balma.
1 h 22 min Nova balma, podria correspondre a la cova de la Font del Camí.. De grans dimensions i obrada. En un racó hi ha una tolla amb aigua que impedeix arribar-nos a una petita sala interior. Coordenades UTM: 31T  x=341374  y=4653376. continuem pel camí que hi ha a l'extrem de la balma.
1 h 27 min  Arribem a la tercera balma. De dimensions més modestes que l'anterior però també amb una cascada en el seu extrem. En Ramon m'explica que l'altra vegada que va venir era al febrer i la cascada i el seu entorn estava gelada. Un petit plaer pels sentits que hauré de reservar-me per proper hivern. Coordenades UTM: 31T  x=341532  y=4653391
 Al'extrem de la cavitat hi ha un altre carrerany que seguim descendentment.
1 h 32 min Arribem a la barrancada de la Jona, però cal descendir unes grans roques. Cal baixar amb cura uns 8 metres.
Arribem al fons del barranc que forma una mena de túnel (amb llum natural). En un costat tenim el cingle de la muntanya (esquerra) mentre que en l'altre tenim blocs de pedra caiguts. Anem tirant el que seria aigües avall.
1 h 40 min. Sortim a una balconada on la barrancada forma un petit desnivell que es podria arribar a baixar amb una corda per on continua la llera del riu. Davant tenim les dues darreres balmes a l'altre vessant de la muntanya.
Tirem endarrere sobre les nostres passes.
1 h 53 min Fem cap al baixador al barranc per on hem passat fa una estona. Hem intentat pujar barran amunt però hi ha un petit ressalt que ens impedeix pujar-hi. Tirem encarrera.
2 h Tercera balma. Seguim el camí d'anada.
2 h 22 min Estem en el frontal de la muntanya que hem vorejat per la dreta (punt 1 h 02 min). i seguim el camí que contorneja el frontal ara pel barranc del sant Miquel.
2 h 26 min Cruïlla de camins. Continuem recte amunt. El camí està molt brut.
2 h 28 min El camí està colgat per la vegetació. M'entesto a tirar amunt, de vegades penso si no dec de ser la reencarnació d'un porc senglar. Coordenades UTM: 31T  x=341062  y=4653115.
Superem el cingle. Anem a l'esquerra. Em queda pendent si podria pujar amunt.
2 h 44 min Trobem dues fites que ens indiquen un baixador. Segurament amunt sortiríem a la carena i podríem accedir al poble de Montadó, però això queda pendent per un altre dia.
Tirem avall. coordenades UTM: 31T  x=340904  y=4653121
2 h 51 min Cruïlla. Si anéssim rectes sortiríem al sender que voreja el cingle i que ens ha dut a les balmes. Anem descendint.
2 h 57 min Balma de Gramanet que està obrada i es pot observar els envans de la casa troglodítica. No és tan impressionant com l'arxiconeguda de La Vansa però bé val una visita. A destacar un forn que està intacte. Sembla com si l'haguessin abandonat ahir. Coordenades UTM: 31T  x=341013  y=4653086 Retornem sobre els nostres passos.
3 h 01 min Cruïlla. Ara anem baixant seguint unes fites.
3 h 03 min Pista dels Petrolers encara que no es gaire evident. Anem a l'esquerra.
3 h 08 min Punt on hem deixat la pista i ens hem enfilat muntanya amunt per anar a cercar les balmes (punt de la descripció: 56 min).
Seguim la pista per on hem vingut, ara més evident.
4 h 03 min Arribem a l'aparcament sota la masia de La Vansa.