LA SUPERBA SENDA DE LAS PARDAS

La senda de las Pardas és una travessa reservada a excursionistes de nivell expert. Cal saber una forta pujada inicial que ens duu a una travessa  exigent amb passos acrobatics. Hi ha llocs habilitats amb cables però els indrets més complexos estan totalment desproveïts i on cal assumir alguns riscos.
Majoritàriament anem per una feixa però hi ha topants per on baixa una canal amb neu (no anar a principi de temporada d’estiu). La neu esborra el sender que cada any s’ha de fer nou. No crec que hagi passat gaire gent davant nostre, algú si, segurament a final de temporada el sender deu d’estar més traginat. Ara la bellesa plàstica de l’itinerari supera amb escreix els riscos que hem de superar. És una ascensió superba que cal haver fet ...
Recorregut exigent que ens ofereix una superba visió del món miner i les privacions que havien de patir per bastir aquest conjunt de camins.
Dificultat: Alt
Desnivell:  1550 metres.
Distància: 23,2  km.
Temps: 9 hores 16 min

Itinerari circular
Descripció de l’itinerari:
En el km  88,2 de la carretera A-138 al túnel de Bielsa trobem un petit aparcament on caven uns 8 vehicles com a molt.  Agafem la pista que puja a la vall de Barrosa.
20 min Deixem la pista i agafem un sender que surt a l’esquerra cap a a les mines de Liena o de Parzan (de plom, de ferro i de plata).
El sender puja inicialment fent ziga-zagues en mig d’un bell bosc primer d’avets i més amunt de pins negres. Anem ascendint fins trobar-nos en la part superior amb el prat alpí. Pugem acompanyats per un cable aeri amb vagonetes d’unes velles instal.lacions. Hi ha trams bells que ens ensenyen les velles condicions de treball dels miners que van obrir aquest sender espectacular.
3 h Arribem a una caseta del telefèric que indica el començament de les mines de Liena (2433 m.)
Anem pujant entre les ganges dels forats de les mines. Impressionant. Perdem el camí i anem decididament amunt per veure les diferents entrades. El sender tira cap a l’esquerra on hi ha una marcada bretxa prop del pic de la Mota.
3 h 36 min Arribem a la carena (2602 m.). Davant nostre tenim una extensa carena que ens ajuda a situar-nos.
Davant tenim la mola rocosa de l’Espluga Ruego que anem a buscar. El sender va de l’esmentada bretxa a una pista que puja de Pineta que segueix una estona.
4 h 46 Min Coll d’Espluga Ruego (2493  m).  Trobem l’inici de la feixa on hi ha un cable . La veritat és que nosaltres trobem aquests primers metres són bastant inútils ja que aquí no calen però hi ha trams més exposats i desproveïts d’assegurances. Entenc que no es poden posar cables en les canals per on baixa la neu.
Anem seguint la feixa repicada en la roca.
Una tartera ens barra el pas i costa trobar el corriol per on segueix. Hem contornejar ja per la base els cingles del pic Robiñera. Després de la tartera passen per la cinglera del pic de la Munia i del Troumouse.
Passem per sota una cascada que ens exigeix córrer.
7 h min Sortim de la feixa de la Senda de las Pardas i enllacem amb el camí del Port de Barrosa. No arribem al port sinó que baixem decididament  avall.
8 h 28 min Refugi de Barrosa
Passem per la cruïlla a les mines de Liena on hem començat la pujada.
9h 16 min Aparcament on hem començat l’excursió.
Per obtenir el track: No és un track meu: