BON ROTLLO: FERRATA D'OBARRA A LA CROQUETA

(Personal:  He posat de bon rotllo, perquè no m'agrada fer ferrates, però un bon amic, en Caseret d'Alfarràs - quasi novios - i ara feia temps que no sortíem junts, quan li vaig dir de sortir em va dir que volia tornar a fer la ferrata d'Obarra... i no li vaig poder dir que no. Per cert trobo un cultisme molt d'esnob dir ferrada a un italianisme com ferrata que és la denominació original).

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:
Hi ha un abús de ferro, grapes i més grapes que donen molta sensació de seguretat - ja porten dos morts fent la via, així que alerta. Malgrat la ferralla hi ha moments que els equipadors ens fan tocar la roca per arribar a les grapes, té el seu encant de palpar la pedra, més agradable que el metall. En la meva descripció miraré de ser una mica més original que altres ressenyes que he trobat i us parlaré de trams.
Podeu trobar molt bona informació a Deandar, rocjumper i KomandoKroketa
Dificultat: K4. Trobo que no hi ha un pas especialment difícil però és una via molt constant i mantinguda.
Temps d'accés: 5 minuts.
Temps en la via: 2 h 30 min, encara que sabíem que havia de ploure i vam estar 1 h 45 min. Vam sortir molls els darrers metres.
Temps de tornada: 45 minuts. Anem al poble de Ballabriga (a l'esquerra) pel GR18.1. Al poble continuem el GR fins que sortim a la carretera que ens deixa a l'aparcament inferior.
Hi ha tres ponts tibetants (els dos primers amb plataforma i el darrer només amb un cable).
A veure si veieu els tres ponts tibetans?
Aparquem en el km 40,5 km de la carretera A-1605 de Graus a Bonansa. A l'altre costat de riu hi ha el monestir d'Obarra.
Seguim un centenar de metres per la carretera cap al nord fins trobar a l'esquerra la pujada a la ferrata.
Anem caminant primer per un coster amb cable fins arribar a un mur.
Primer tram: Són 100 metres que són de bon fer, pendents però amb molt de ferro. Diria que són un K2. Trobem durant tota la ferrata anelles per rapelar (es pot portar una corda de 40 metres per seguretat). En arribar dalt hi ha un escape a la dreta, encara que no sé com està per baixar. Ara ens toca caminar per un coster pedregòs i pesat cap al nivell superior.

Segon tram: Ara la paret és més vertical (hi ha algun petit desplomb però hi ha tants esglaons que no presenta problemes, apart del cansament de braços) i potser en més llocs ens cal posar-nos en la roca per progressar. Sortim a la carena de l'agulla de la Croqueta que ens queda a la nostra esquerra. Carenem uns metres. Fem el primer pont tibetà. De sobte hem de baixar uns 10 metres i abandonem la carena. Anem a buscar el segon pont tibetà. Els dos amb plaquetes.
Abans de superar el segon pont podem veure que per l'esquerra baixa un "escape" que va a buscar el tram que hem anat caminant i enllacem amb l'escape del primer mur.

Tercer tram: És segurament el tram més exigent i llarg de la via. Primer guanyem alçada pel costat dret de l'agulla i després anem a l'esquerra fent un flanqueig que no es gaire agradable ja que de tant en tant ens hem de despenjar i baixar un pam per posar el peu en un ressalt, i després tornar a pujar. Només pots veure un parell de metres de la teva progressió. Arribem al tercer pont, aquest només amb un cable pels peus.

Quart tram: Ens queda un mur vertical però sense res especial que de tant en tant he de sortir de l'esglaó i posar-me a la paret i arribar millor a l'esglaó superior. Finalment arribem al cim de l'agulla de la Croqueta (1396 m.)

Descens: Com el terra estava moll hem patit a la baixada. Hi ha un cable de vida que en condicions normals diríem que sobre però us asseguro que avui l'hem estimat.