CIRCULAR PELS CINGLES DE LA PENA D'ALMATRET

Amb motiu del 2N (2 de novembre de 1937 - data del bombardeig de la ciutat de Lleida pels feixistes) la Baula organitza cada any una sèrie d'actes per recordar tan tràgica data. El Centre Excursionista de Lleida des de fa anys organitza una excursió a algun indret de la nostra demarcació que també patís el càstig ferotge de l'aviació. Enguany teníem pensat recordar el bombardeig del 12 d'octubre de 1938 sobre la localitat d'Almatret (publicació). Havíem contractat els serveis de l'empresa Terraenllà però les restriccions de la Covid va fer que no poguéssim concretar l'activitat. Finalment vam decidir que per poder col·laborar amb els actes del 2N nosaltres faríem una ruta i respondríem l'interès de la gent que s'havia apuntat a l'activitat.
CARACTERÍSTIQUES:
Dificultat: Baixa
Desnivell:  340 metres.
Distància: 12 km
Temps: 2 hores 55 minuts

Sortim de davant de l'església del poble i seguim el carrer Major i carrer del Pou.
4 min Sortida del poble. Anem recte. Durant tot el recorregut anirem trobant cartells indicatius. Anem per un camí asfaltat. Anem descendint pel camí del Riu.
42 min Trencall a l'esquerra cap al mirador i monument en memòria de David Duaigües. Encara que no toqui amb el tema de la Guerra Civil fem una parada i recordem la figura de l'apreciat bomber que troba la mort en el tràgic incendi d'Horta de Sant Joan (per saber-ne més). En David fa una brillant exposició explicant els inicis de la batalla de l'Ebre.
Tornem a la carretera i la seguim cap a l'esquerra.
52 min Agafem un trencall a la dreta.

1 h Arribem a la mina de la Pena. A partir d'aquí anirem trobant diferents construccions de les mines de carbó. Aquestes concretament foren obertes precisament durant la Guerra Civil.
1 h 20 min Mina de Duró. Ara el camí s'enfila amunt. Hi ha algun tram de cadena però no crec que siguin pas necessaris.
Pujada ferma entre el bosc de pins blancs.
1 h 45 min Fem cap a un extens altiplà. Anem a la dreta.

1 h 50 min Arribem al mirador dels cingles de la Pena (415 m.). A l'esquerra tenim un post d'observació construït a traves d'una galeria que tindrà una trentena de metres. Cal entrar amb llum. És especialment interessant deleitar-se amb la visió des de l'espitllera que tenim a l'extrem de la galeria encarada, com no, cap a l'Ebre i que controlava la serra d'Aüts on van haver els primers enfrontaments entre les forces feixistes i les lleials. Tornem al mirador dels cingles i baixem cap a les restes de post d'observació que impròpiament hem anomenat molts cops com búnquers dels cingles de la Pena. Es pot observar perfectament la seva estructura encara que tenen els sostres volats en la postguerra per obtenir el ferro.
Sortim per una trinxera que hi ha a l'esquerra.
2 h Trobem tres entrades que correspondrien a refugis antiaeris. El del mig no està acabat però els laterals comunicarien.

Sortim a l'altiplà. Anem a l'esquerra seguint la carretera d'accés en vehicle.
2 h 25 min Abandonem la carretera principal i anem per una de secundària a la dreta. Cartell. Seguim el camí.
2 h 45 min Pou de la Vila.
Continuem per l'altre extrem del pou.
2 h 51 min Dipòsit del poble. Girem a l'esquerra i entrem al poble pels carrers per on hem anat en començar el recorregut.
2 h 55 min Plaça Plajor on hem començat la travessa.