CONFINAMENT: TIMONEDA D'ALFES - ASPA - RIU SET - CANAL DE SEROS

Un altre cap de setmana de confinament perimetral. Em sap molt de greu haver-me de quedar pels rodals del poble però per altra part em permet redescobrir moltes contrades que tenia oblidades. Avui he tingut la companyia de la boira. Amb el GPS no em fa gaire por per ser molt perdedora i em permet fruir d'un paisatge diferent. Una alternativa llarga que ja tenia al cap en l'anterior confinament.

Em sabrà greu confinament però pitjor ho estan passant els treballadors sanitaris i les persones ingressades. Tot el meu reconeixement i respecte. Salut i muntanya.

CARACTERÍSTIQUES:
Recorregut que permet estirar les cames pels bells paratges del Segrià de regadiu i el Segrià de secà jugant amb les diferències paisagistiques. Molt interessant el recorregut arran del riu Set.
Dificultat: Itinerari llarg
Desnivell: 190 metres.
Temps: 6  hores 14 minuts.
Distància:29,5 km

Surto del CAP d'Albatàrrec (carrer de les Escoles).

4 min travesso el pont del canal i agafo el camí de l'esquerra que crec que deuria ser l'antic camí a Alfés.

14 min Surto al canal d'Urgell - que aquí presenta una visió molt modesta - i el segueixo per la banqueta de l'esquerra menys trepitjada i amb herba.

23 min Travesso la carretera d'Alfés. Continuo per la banqueta del canal.

29 min Travesso l'autopista i poc després torno a buscar la banqueta del canal.

39 min Una filada de plàtans m'acompanyen per la banqueta. És un tram molt agradable on a l'estiu tenim l'ombra del fullam i a l'hivern el sol - quan en fa - ens escalfa el camí.

1 h Arribo a la carretera que puja de Lleida i abandono la banqueta del canal. Vaig a l'esquerra en pujada.

1 h 04 min Altiplà de la Timoneda d'Alfés amb les velles instal·lacions de l'aeròdrom. En aquest indret hi ha molts vestigis de la Guerra Civil que vaig assenyalar en una entrada al blog. Com hi ha molta boira decideixo seguir la pista central de l'aeròdrom.
1 h 14 min Fi de la pista. Vaig a la dreta i trobo una camí carreter a l'esquerra. Surto de l'Espai protegit de la Timoneda.
Caminant en mig de la boira
1 h 15 min Encreuament de camins. Continuo recte. Amb la boira no veig que hi ha una pista uns tres-cents metres que em duria millor. L'havia d'agafar darrera de les instal·lacions de l'aeròdrom.
1 h 34 min Pont sobre l'autovia. Havia d'haver agafar el pont que hi ha més a la dreta, però és el que passa anant amb boira i no mirant el mapa.
1 h 44 min Bifurcació de camins. Els dos porten al mateix lloc però agafo el de la dreta que està menys fressat.
1 h 47 min Passo per la vora d'un cobert on abans guardaven els ramats d'ovelles. Ara ho veig abandonat.
1 h 50 min Faig cap a una pista que segueixo a la dreta.
1 h 53 min Bifurcació. Anem a l'esquerra.
2 h 07 min Ens trobem amb el camí que ve del pont de l'autovia per sota. Anem a l'esquerra.
2 h 21 min Ens incorporem a un camí i anem a l'esquerra però als pocs metres l'abandonem per anar a la dreta.

2 h 27 min Travessem el barranc de la Coma Madrona i ens enfilem ara amunt.
2 h 37 min Sortim a la carretera d'Artesa de Lleida a Aspa. No hi sortim ja que agafem un camí carretera que surt a la dreta (cartell indicatiu). Als pocs metres agafem un camí a l'esquerra.
2 h 41 min Fem cap a la carretera vella i poc després a la nova que seguim uns metres (a la dreta).
2 h 45 min Cruïlla de carreteres. Recte va a Aspa que tenim davant, travessant el riu Set. A l'esquerra, hi ha la carretera al Cogul i, a la dreta, la carretera tallada al transit a Alfés que seguim. Enllacem amb el GR3 cap a Lleida que seguirem molts trams.
Anem voltant el poble d'Aspa per sota. Albirem la silueta del Palau d'estiu del bisbe de Lleida.
2 h 50 min Abandonem la carretera i agafem un sender que els primers metres va paral·lel a la carretera. Ara comença un camí encisador. Quan el vaig marcar per primera vegada pensava que es malmetria però veig que està prou ben conservat. Anem uns metres elevats sobre la vall del riu Set.
3 h 12 min Sortim a una pista que seguim uns metres. En un revolt a l'esquerra molt marcat i ascendent veig que el GR va amunt però decideixo agafar un corriol que surt recte, seguint la vall.
3 h 20 min Surto a un camp d'oliveres que vaig seguint la direcció que duia, en paral·lel a la vall del riu Set però sense seguir el GR que va més amunt.
3 h 24 min Surto a una pista que segueixo per la dreta i avall. Faig cap a una altra planta d'oliveres.
3 h 30 min Fi de la planta. Vaig sense camí per antigues espones d'oliveres ara abandonades.
3 h 34 min Retrobo el GR que va uns metres per damunt meu a l'esquerra.
3 h 38 min El GR davalla a buscar el riu Set però hi ha un carrerany que continua recte.
3 h 40 min No puc travessar el riu perquè porta massa aigua. Vaig a buscar el camí que sortia recte pel vessant esquerre del riu.
3 h 50 min Pista. Davallo per ella al riu i veig que el creua a gual però ara és impossible. Continuo la pista per l'esquerra.

3 h 50 min Arribo a la Peixera d'Alfés que ara està plena d'aigua i salta per la resclosa de pedra. Volia seguir el GR per la sèquia de Dalt però veig que aviat em quedaré tallat. Agafo una pista que surt a l'esquerra amunt.
3 h 55 min Surto a una pista important que segueixo a la dreta.
4 h 11 min Faig cap a una rotonda de la carretera d'Alfés a Lleida. Vaig per la dreta i trobo la carretera vella.

4 h 12 min A l'esquerra hi ha les restes del molí de Franxiquet. Continuo per la carretera vella.
4 h 14 min Pont vell sobre el riu Set que baixa ben crescut. Surto a la carretera nova que travesso.
4 h 18 min El GR està marcat que tira amunt, però m'arrisco a anar per l'esquerra per anar a la vora del riu Set.

4 h 25 min S'acaba la pista i agafem un sender que va arran del riu. Hi ha nombroses canyes però és un camí de ribera impressionant.
4 h 48 min Surto a una pista. El GR va per la dreta. La veritat que és molt més atractiva aquesta variant arran del riu. Vaig a l'esquerra.
4 h 50 min Surto a una carretera que segueixo a mà dreta.
4 h 53 min Abandonem l'asfalt i agafem una pista a l'esquerra.

5 h 05 min A l'esquerra hi ha el camí a Sunyer. Anem recte.
5 h 08 min Bifurcació de camins. Anem a l'esquerra, avall.
5 h 22 min Travessem per un túnel l'autopista.

5 h 26 min Travessem el pont de les 5 boqueres que diuen que és l'únic pont que l'aigua passa per dalt i la gent per sota. Un cop passat el pont/túnel agafo el camí que puja a dalt al canal a la dreta. Tornaré a casa pel canal que és la forma més ràpida.
5 h 35 min S'estreny la banqueta del canal però es passa amb cura.

5 h 44 min Es torna a estrènyer la banqueta. Si teniu vertigen aquesta no és la millor solució, podeu agafar unes escales per  sota. Abans hi ha un amagatall de la guerra civil i a l'altre costat sota una torre de la llum hi ha l'espitllera d'un niu de metralladores.
Passem el tram estret amb cura.

5 h 52 min Carretera d'entrada a Montoliu que travessem. Anem seguint la banqueta del canal de Serós.
6 h 10 min Pont sobre el canal de Serós per on hem passat en començar la caminada. Anem a l'esquerra.
6 h 14 min CAP d'Albatàrrec on hem començat l'itinerari.