OLIANA: FERRATA DE LES CANALS

Ja vaig dir altres vegades que no m'agraden especialment les ferrates però per amistat sempre acabo fent-ne alguna. Avui hem fet la ferrata de les Canals. L'entorn és meravellós i compensa amb escreix l'esforç que has de fer. Hi ha qui diu que és sols una K3 i d'altres una K4. A mi em sembla una K4, però per a gustos ja sabeu.

CARACTERÍSTIQUES:

Valoració. Itinerari molt agradable que té la particularitat que arriba a un cim amb una panoràmica excepcional. Ojo, la currada dels equipadors. Enhorabona.

De fet es tracta de dues ferrates. Una familiar (K2) i una esportiva (K4)

Dificultat:K4

Desploms: 2

Ponts: 2 (1 amb taulons i un altre amb un sol cable.)

Desnivell: Equipat: 400 m. + 650  metres.  Desnivell total: 200 metres.

Temps total: 1 h 20 min. (15 anada + 15 tornada)

Descripció de la via:

Com he fet en alguna altra via vaig a parlar de parts que es pot distinguir en el recorregut.

1a part: és tracta d'un tram de K1. Avorrit perquè has d'anar pujant i pujant sense haver de pensar gaire on posar els peus. Són 150 metres.

Arribem a una cruïlla on cal decidir fer el tram familiar que surt a la dreta i puja per l'aresta (que es per on baixarem després), o bé, per anar a l'esquerra que era la versió més esportiva. Anem caminant per una feixa.

2a part: Ara la ferrata s'enfronta decididament cap a la paret. Els primers 10 metres són un xic extraplomats i cal anar ràpid per no cansar-se gaire. Un cop dalt, segurament us caldrà recuperar un xic l'alè. Tram intens. .. després ja esdevé vertical i cal anar pujant tranquil·lament.

3a part: Ens trobem amb un pont amb taulons de 22 metres. Espectacular però no difícil. El que costa més és entrar i sortir al pont. Cal posar atenció com posen els mosquetons del dissipador per no molestar-nos.

4a part: Ja en l'altre costat del pont. Pita amunt un altre cop. Potser no hi ha desplombs però si que és vertical. Cal prendre-s'ho amb calma i amunt. Anem també flanquejant a l'esquerra. La visió sobre l'entorn és superba.

5a part: Ens trobem un altre pont ara amb un sol cable pels peus i un altre per agafar-nos. És el que dic jo que això de les ferrates és com si cada vegada hagués de ser més difícil todavía... com el círcol. Equilibri i tranquil·litat. Sembla que en el següent pas ens vulguin fer baixar els pantalons.

6a part: El tram que ens queda també està format per desploms. He trobat una web que posava que era el pas clau de la via. Per a mi, són els primers metres, però per a gustos. Aquí dalt ja estem una mica cansats i sembla que no arribis mai. Els sostres són menys mantinguts que a l'inici. Finalment arribem a la creu del Tossal de les 3 Creus. Foto de grup.
La visió des d'aquí dalt espatarrant. És la tercera vegada que hi arribo aquí dalt. La primera va ser la cresta que puja pel vessant nord. Un altre cop per la cresta de l'oest i ara de front...

7a part: Ara baixem per la cresta est, amb una barana quitamiedos. Hi ha algun tram que té esglaons però es deixa fer prou bé. Tram divertit per pujaria la versió familiar.

Arribem a la cruïlla/coll on hem arribat amb el primer tram. Continuem per la cresta cap a llevant.
8a part: Ara baixem per una llastra per una cadena. Al final se me fa una mica llarg baixar amb la cadena i anar a tres grapes. Llàstima, aquí sortiria una via de III d'escalada super guapa (potser en fem una de propera).
Per obtenir el track (que no és meu):

La foto que no havíem de posar... Coca de recapte d'Albesa (pur plaer) al refugi de la Cortiuda: