CAMI DE SOPEIRA A LLASTARRI - CAMI DE L'AUBAGA

Llàstarri és  un poble que la història ha abandonat. Ara només en resta algunes cases caigudes. No hi ha restes del seu castell ni de la seva necròpolis. Només hi ha esbarzers per arreu. Però, per contra, gaudeix d'una visió espatarrant. Fa uns anys van recuperar el camí que puja des de Sopeira, i com no, constitueix una forma privilegiada per ascendir-hi i visitar-lo, si més no des de la collada ja que transitar pels seus carrerons és un perillós joc d'aventura amb els terribles esbarzers, si malgrat tot hi voleu entrar a la sala de terror porteu unes tisores i uns guants. Endavant.

Vaig trobar neu gelada a la part inferior però es deixava pujar prou bé. També podeu veure una entrada que vaig fer fa uns anys pujant pel camí de Llàstarri i després vaig baixar cap a Casterner de les Olles.

CAMÍ DE SOPEIRA A LLASTARRI:

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Itinerari prou interessant per descobrir una bella raconada de la nostra geografia.

Dificultat: Moderada. Principal dificultat és el desnivell.

Temps: 1 hores 45 minuts. (anada i tornada)

Distància: 8,75 km (anada i tornada)

Itinerari lineal

Sortim de la vora del Pont Negre que porta a la central d'Escales i agafem un sender que baixa riu avall.

3 min. Travessem el Pont dels Tolls o pont Vell (735 m.) davant de la Central Hidroelèctrica d'Escales un cop hem passat la central m'enfilo per un sender a l'esquerra que puja per unes escales encara que podria haver anat pel camí que va per la vora del riu.

Hi ha un trencall que remunta muntanya amunt per on es deuen de pujar els escaladors. Nosaltres davallem i anem paral·lels al camí del riu que està molt urbanitzat: cartells informatius, bancs, taules... És el camí de l'Aubaga que després explicarem.

7 min. Abandonem la riba i el camí s'enfila muntanya amunt. Un cartell ens indica que anem en direcció a Llastarri que pràcticament veiem en una collada de dalt. Guanyem alçada i observem una privilegiada imatge del monestir de l'Alaon reflectit a l'aigua del petit embassament de Sopeira.

20 min. Mirador de Sopeira. Hi ha moltes feixes de pedra que ens recorden que aquests contorns antigament havien estat conreats mentre que ara se'l menja l'herbassar.

Ara anem pel camí tradicional de tota la vida doncs el sender va fent llaçades plenes de lògica. Primer anem per un paratge on domina el boix però més amunt, sense abandonar el boixagar passem per la vora de jolives carrasques.

54 min. Fem cap a un collada (1172 m.) amb un prat. A la vora hi ha una bassa. Saltem a la vessant oposada.

Ens apropem cap al nucli de Llastarri però ens trobem amb massa esbarzers i fem una exploració exterior. Esmorzem i baixem pel camí de pujada.

CAMÍ DE L'AUBAGA:

Quan arribem al nivell de l'embassament de Sopeira anem a l'esquerra seguint el camí de l'Aubaga que va vorejant la vora fins que de sobta queda tallat. Llàstima que no arribes fins la presa i poguéssim completar la volta però no sempre pot ser. Ara el camí té un tel bucòlic que justifica una estirada de cames.

Valoració: Proposta turística amb una visió sobre Sopeira i la paret d'Escales excepcional.

Dificultat: Baixa.

Distancia: 2,6 km (anada i tornada)