EL MAR INTERIOR DEL SEGRIÀ: UTXESA (I)

Utxesa és una gran embasament interior de les Terres de Lleida. El seu origen és artificial, bastit pels humans, concretament, en fer el canal de Seròs, per allà l'any 1912 es va anegar les valls Major i del Secà per formar una mena de reservori d'aigua per la central elèctrica de Serós. Actualment forma un dels entorns naturals aquàtics més interessants juntament amb els boscos de ribera del Segrià. A grans trets forma com una mena de 8 gegant per la qual cosa permet fer clàrament dos itineraris. Avui farem l'inferior o ponent. L'altre ens espera la setmana propera.

És un espai natural protegit envoltat pels secans. Aquí podeu trobar més informació. Us recomano dur uns prismàtics per fruir més de la sortida naturalista. La nota negativa és que anem molta estona voltant urbanitzacions que tenen un cert regust de caos urbanístic.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Passejada ideal per descobrir l'embassament d'Utxesa (1)

Dificultat: Baixa. Camins ben senyalitzats.

Temps: 2 hores 06 minuts.

Aparquem en el Centre d'informació (a 4,9 km des de la creu de terme de la rotonda de la part superior de Torres de Segre, camí indicat amb cartells). Aquí trobareu plafons informatius. Bona part de la ruta està indicada. En algun moment trobo els cartells en l'altra direcció i penso que la faig en sentit invers del que està indicat. És un conjunt de construccions que són anomenades la Fusteria. Hi ha taules de pic-nic i força cartells. Anem al sud.

2 min Travessem el canal de Seròs i unes comportes. Em van explicar que aquí s'havien recollit molts cossos de noies que havien baixat a la ciutat de Lleida a "servir" i moltes sense cap formació sexual es quedaven embarassades (del senyorito o qualsevol altre aprensiu) i davant de la vergonya i el rebuig social preferien tirar-se al canal de Seròs a Lleida i els seus malaurats cossos eren recollits en les comportes que ara travessem. Seguim per la carretera.

7 min Hi ha un cartell que posa que és el pas exclusiu per veïns però entenc que a la vora de l'aigua és un terreny públic i no poden prohibir el pas. Alerta que després per sortir caldrà saltar dues tanques però teniu tot el dret a passar-hi. Val la pena posar-li una mica de morro.

Hi ha racons ben bonics per caminar arran de l'aigua. De sobte no podem continuar i hem de pujar per unes escales que ens deixen en una tanca que hem de saltar. Si feu això no us caldrà anar gaire al gimnàs. Estareu en forma. Si no voleu problemes aneu vorejant pel costat de la urbanització.

14 min Sortim al carrer superior. Anem per l'esquerra.

18 min Trencall. Anem a l'esquerra retornant a la vora de l'embassament ara sense problemes.

22 min Anem trobant contraforts per a pescadors.

47 min Sortim a una carretera més important. Anem a l'esquerra.

50 min Deixem la carretera (que va a Sarroca de Lleida) i anem a l'esquerra. Travessem la vall Major que és la cua  de l'embassament.

52 min Sortim a una altra pista. Anem a l'esquerra cap als miradors. Cartell.

M'enfilo cap a unes pedres que hi ha davant on hi ha una escletxa amb una mena de túnel d'uns 5 metres de fondària encara que no hi passo per no embrutar-me massa.

55 min Mirador del Molí que resta arran de l'aigua. No s'hi pot accedir.

Anem vorejant l'embassament amb algun cap de fruiters que estan tocar l'aigua.

1 h 4 min El camí queda tallat i tirem amunt per un sender fins sortir a una pista. Anem a l'esquerra. Davant tenim el modest tossal dels Moros. L'anem voltant.

1 h 8 min Arribem a l'extrem oposat del tossal. Sortim al carrer tossal dels Moros i ens enfilem amunt sense sender. Anem revoltant un sistema de muralles.

Sitja del tossal dels Moros

1 h 11 min Arribem al cim del tossal dels Moros (175 m.) on trobem una sitja. Es tracta d'un poblament de finals del bronze (uns mil anys abans Crist i medieval). Coordenades UTM: 31T  x=293054  y=4596059. Baixem i seguim el carrer del tossal dels Moros.

1 h 16 min Cruïlla. Anem a l'esquerra. Anem a buscar el mirador de les Comportes.

1 h 20 min Arribem al mirador de les Comportes, amb un banc. Hem trobat molts bancs de fusta per relaxar-nos. El nom del mirador correspon que es pot veure les comportes on hem començat l'itinerari. Retornem sobre les nostres passes.

1 h 24 min Ara seguim la carretera d'accés.

1 h 32 min Deixem l'asfalt i agafem un sender que va per la vora de l'embassament que ara ens queda a la dreta.

Fotografiant un corb marí amb les ales obertes secant-se
1 h 42 min Arribem al pont que separa els dos pantans d'Utxesa. A l'altre extrem anem a l'esquerra per un camí de terra rogenca. Passem la resclosa que tanca l'embassament, es veu poc pel costat de l'esquerra.

1h 52 min Si estem atents a la dreta podem veure el cartell que ens indica el baixador cap a la Fonteta.

1 h 56 min Font a la part baixa de la resclosa, envoltada d'arbres. Lloc ombrívol. Àrea de pic-nic. Pugem a la resclosa i agafem un sender anant per unes passeres.

2 h 01 min Pugem per unes escales. Podem observar dues cases que devien correspondre als responsables tècnics de les obres. El seu estat, tristament és ruïnós. Anem voltant fina sortir de nou a la carretera.

2 h 06 min Arribem a la Fusteria on hem començat el recorregut.

Per obtenir el track, encara que el GPS em va fer algun salt: