PER LA PEIXERA I LA SERRETA DE CORBINS (i II)

L'altre dia em vaig anar a Corbins. aigües avall de la Noguera Ribagorçana fins a l'aiguabarreig amb el Segre. Em vaig quedar amb l'afany d'anar aigües amunt. Així que aquesta setmana anirem amunt fent un tomb on gaudirem dels arbres fruiters encara ben florits.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES
Valoració: Passejada prou interessant que ens permet fruir d'un bell bosc de ribera i, a la tornada, uns camps de fruiters i unes vistes privilegiades.
Dificultat: Baixa.
Temps: 1 hores 50 minuts.
En l'extrem de llevant de Corbins, abans de travessar el pont sobre la Ribagorça trobem l'aparcament del Parc del Riu. Un plàtan altiu a l'entrada ens ajudarà a localitzar l'indret. Baixem al parc i anem passant per la vora de les instal·lacions esportives. Podem anar arran del riu o per un camí paral·lel que després es troben amb el que  baixa seguint una sèquia.

A la dreta tenim el bosc de ribera proper al riu i a l'esquerra el pinar que creix en el talús de la muntanya. Veiem carreranys que davallen de la muntanya per on roden les bicicletes. Fins i tot hi ha un cartell que indica una pujada al col du Barrinades amb un desnivell del 10% com si fos una etapa del tour. De vegades el nostre camí passa per dalt d'una sèquia coberta o pel camí de sota. Hi ha un mirador enlairat.

33 min Bifurcació de camins. Per la dreta anem a l'Assut i la font del Segarrenc, per on anem. Mentre que també podríem anar a la dreta tot pujant pel camí de la Peixera. Cartell indicatiu.

39 min Per l'esquerra puja el camí a la font del Segarrenc. De moment anem recte cap a l'assut. A l'esquerra tenim un circuit de motos força malmès.

41 min Anem a la dreta ja que podrem veure l'inici de la Peixera. Què és una Peixera? Són basses que es construeixen a la vora dels rius per aprofitar les seves aigües on s'estaven molt peixos. D'aquí el nom. L'aigua generalment era reconduïda cap a sèquies de rec. Tornem al camí principal i continuem vorejant per la vora la Peixera.

48 min Arribem a l'assut. Es tracta d'una presa que limita el pas de l'aigua de la Noguera i dona l'aigua a la Peixera i la sèquia paral·lela. Recordo que fa anys vaig haver de travessar l'assut a l'hivern descalçant-me. Vaig arribar amb els peus congelats. Tirem endarrera.

57 min Arribem a la cruïlla que ens indica la pujada a la font del Segarrenc. Anem amunt. El camí va flanquejant per dalt el circuit de motos.

1 h La font ens queda a la dreta entre el canyissar. Podem veure com correr l'aigua però la surgència està colgada d'herbassar. Seguim la caminada pujant amunt per la pista.

1 h 8 min Sortim a la part alta i ara ens trobem en una extensa esplanada que està ocupada per arbres fruiters que encara estant florits. En lloc de sortir directament al camí asfaltat a la Portella preferim anar voltant els camps florits i deixar perdre la nostra vista sobre la plana que envolta la Noguera Ribagorçana. Espectacular visió de l'entorn. Estem en el Pla de la Portella. Anem contornejant el talús per la seva bellesa tot que no és el camí més curt.

1 h 20 min A l'esquerra veiem uns cartells que ens indiquen circuits de bicicleta. Rapida, sant Paradís, ... hi ha un sender que passa per sota de la carretera. És un sender molt agradable. Llàstima que l'agafo per la meitat. Veritablement anem pel Paradís.

1 h 39 min Sortim al cementiri de Corbins. Hi ha un divertit cartell que ens indica que hem caminat pel camí de la Serreta.

Uns metres més enllà hi ha una pintura mural ben artístic.
M'endinso pels carrers de Corbins.

1 h 45min Passo per davant del castell de Corbins. Un gran cassalot que desconeixia. Un patrimoni cultural que desconeixem. Crec que deu ser una propietat privada i això limita el coneixement dels nostres monuments. 0 estan totalment malmesos com per exemple el castell de Castelló de Farfanya quan són públics o estan en relatiu bon estat de conservació quan estan en mans privades. Caldria pensar-hi una mica sobre aquest tema. Agafem un carreró pendent cap al riu, passant prop de l'esglèsia. En el fossar vell hi ha un monument a les víctimes de l'holocaust del poble. Podeu trobar més informació aquí (pàgina on estic treballant recollint vestigis de la Guerra Civil i monuments de l'holocaust).

1 h 50 min Aparcament del parc del Riu on hem començat a caminar.