DE L'ESTACIÓ DE BALAGUER A LA DE SANT LLORENÇ DE MONTGAI


Feia dies que havia anat pel camí de ribera que surt de Balaguer aigües amunt i també havia vist el sender que surt de la presa de Sant Llorenç de Montgai seguint la 2a sèquia auxiliar del Canal d'Urgell. Llavors les 4 neurones que em queden van començat a pensar en enllaçar aquests dos trams en una mateixa sortida i poder traure profit de la nostra xarxa de trens que tan poc aprofitada està. M'ha sortit una travessia - que mal m'està de dir-ho, genial. He volgut anar sempre per la vora del riu (dins del que podia) i he anat per camps de fruiters i de cereal. Si volia tenia pistes que més lluny em podien dur més còmodament però volia posar-hi una mica més d'aventura. Es pot arrodonir millor aquest circuit per fora de camps. 

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES: 
Valoració: Travessa prou creativa que ens permet utilitzar el transport públic. El recorregut excursionista és molt interessant ja que anem molta estona per la vora del riu fruint de l'entorn.
Dificultat: Baixa. Hi ha trams que va pels camps de fruiters i de sembrats. Màxima cura.
Desnivell: 150 metres.
Temps: 3 hores 40 minuts.
Distància: 14,6 km 
Itinerari lineal.
Descripció de l'itinerari:

Surto de l'estació de trens de Balaguer i vaig a l'esquerra per agafar el Passeig de l'estació que segueixo avall.

8 min En arribar al Pont Nou baixo a la riba del riu. Travesso el pont de Sant Miquel i apareix davant meu un joliu camí de ribera. Tram molt agradable. No hi ha pèrdua possible ja que en mig de l'esponerosa vegetació no hi ha alternativa. Hi ha algun aguaita sobre el riu per fruir dels ocells que hi habiten.

30 min Agafo una passarel·la sobre un braç del riu.
41 min Passo per sota del pont del tren. El camí de ribera no esdevé tan evident.

48 min Dubte. Per la dreta podríem anar a buscar el camí de l'horta. El camí de ribera està colonitzat per esbarzers. Prefereixo anar per la vora d'un camp proper. Anar amb cura en anar per camps privats.
55 min  Surto a un camí i anem a l'esquerra, apropant-me de nou al riu. Vaig alternant corriols amb camps de fruiters.
1 h 13 min Faig cap a un camí asfaltat. Vaig a l'esquerra deixant l'asfalt.
1 h 16 min  El camí queda tallat. Reculo uns metres i agafo uns nous camps de fruiters. Com en altres llocs vaig seguint camps que em duen a camins carreters que vaig seguint sempre el màxim proper al riu.
1 h 35 min Baixo a un camí que ve per sota travessant una petita sèquia per una pala de control de la sèquia. Davant tinc un camp de colza que està florida, amb un groc espatarrant.

1 h 45 min Pont sobre el canal que s'inicia en el Partidor. Anem per l'esquerra del canal.

1 h 54 min El Partidor. Es tracta d'una resclosa que barra el pas del riu Segre i que genera el canal de Balaguer que vaig seguint. L'accés està tancat per un reixat. NO em queda altre remei que tirar endarrere.
2 h Trobo un pont per on travesso. Vaig retornant per l'altra banqueta del canal.
2 h 03 min Pont a la dreta per on he passat abans (punt 1 h 45 min). Vaig a l'esquerra.

2 h 11 min Barranc Salat que davalla del Merengue que vaig visitar l'altre dia i un dels escenaris més dramàtics de la Guerra Civil. En aquest modest turó van fer el bateig de foc la lleva del biberó. En lloc de pujar-hi girem per l'altra vessant del barranc. M'adono que en la canalització hi ha impactes de bala que em recorda la tràgica ocupació del Cap de pont de Balaguer. Es fa difícil de concretar quan es fan fer aquests impactes dins del contexte del Front del Segre. Per veure més indicis de la Guerra Civil amb localitzacions meves podeu veure aquí

2 h 16 min Pont per on passo al vessant nord. Pel sud el pas queda tancat per la centraleta del Partidor.
Vaig pel Canal Auxiliar del canal d'Urgell.
2 h 29 min Pont. Passo al costat oposat. Més avall, el camí de la dreta quedarà tallat. Al fons ja veig la serra del Mont-roig. També podem veure el castell de Sant Llorenç que m'ajuda a situar on està Sant Llorenç.

3 h Arribo a la central de Sant Llorenç de Montgai que trobo a l'esquerra. Travesso les comportes i anem per una llarga resclosa. Per la dreta va el camí de la Ribera que volta l'embassament.
3 h 15 min Fi de la resclosa. Davant tinc el càmping de Sant Llorenç. Vaigper la vora de l'embassament on trobem un agradable passeig arbrat.
3 h 27 min Primeres cases de Sant Llorenç de Montgai. Agafo la pista cap a l'estació.
3 h 40 min Estació de Sant Llorenç on acabo el nostre recorregut.
Per si voleu tenir el track:
Powered by Wikiloc

Comentaris