PELS VOLTANTS DEL MERENGUE

Recordo la primera vegada que vaig visitar el Merengue. Havia vist un programa a la televisió i vaig decidir que trobaria aquest modest turó que havia vist al televisor. No havia cap cartell... tot estava per explorar. Ara tot són cartells, trinxeres refetes, indicacions. No em queixo de que aquests indicis és facin turístics sinó que m'enyoro d'aquestes primeres excursions. Avui havia uns 10 cotxes recorrent aquests paratges. Havia algú que pensava que no hauria mai un turisme de la Guerra Civil a casa nostra. Per saber més del Merengue 

Descripció de l'itinerari:

Deixem el cotxe al costat del Club de tennis de Balaguer. Carretera C-13 (entre Balaguer i Camarasa) km 37,3. Podem entrar amb el cotxe més a dins però com caminarem poc ja ens va bé aparcar aquí. Veig els aparcaments ocupats per altres cotxes de visitants.

Tirem per la pista que s'inicia al costat del club de Tennis.

7 min Bifurcació de camins. Anem a la dreta. Davant ja tenim el modest tossal de Déu, conegut popularment com el Merengue per un capità republicà que per animar a la tropa va dir: Esta montaña nos la vamos a comer com un Merengue. Que poc podria imaginar que els atacs republicans serien repel·lits per les metralladores feixistes causant un gran nombre de morts.

9 min  A la dreta veig una cabana de volta, en la que no m'havia fixat mai i vaig a xafardejar-hi. Coordenades 31T  x=321253  y=4633752

14 min Torno a estar a la pista i emprenc la pujada al tossal. Empren la pujada al tossal.

19 min A l'esquerra trobo un refugi. Puc entrar per un costat i sortir per l'altre extrem encara que es molt baixet. Coordenades 31T  x=320883  y=4633754. Continuo per una línia de trinxeres sustentades per sacs terrers i planxes de fusta que sostenen els murs. Hi ha nombrosos abrics on s'ajornarien les tropes. Anem girant el tossal. Hi havia altres línies de trinxeres que no han estat recuperades. Finalment la linea de trinxeres tira amunt.


27 min Assolim el cim del tossal de Déu o del Merengue on hauria un post d'observació dominant les posicions republicanes i els atacs del maig del 38. Coincidiria amb un poblat ibèric totalment malmès.
Baixem vers el monument commemoratiu.

31 min Monument bastit per les Lleves del Biberó que al voltant del 22 de maig es concentraven en aquest cimal per recordar la tragedia del Merengue. L'any 1985 es va posar aquest modest però sentit monument. Coordenades UTM 31T  x=320827  y=4633707. Baixo per la pista

32 min Refugi recuperat a l'esquerra. Coordenades UTM 31T  x=320862  y=4633749 Poc més enllà trobo una trinxera que va voltant el Merengue en sentit oposat (esquerra) i que vaig seguint. Quan acaba la trinxera baixo al recte per antics marges.

41 min Surto a una pista que travesso. El meu objectiu és u n modest turó que tinc davant. Vull saber com estan encarades les trinxeres per saber si era una quota franquista o republicana.

45 min Petit refugi colgat de terra que ja em diu força cosa referent a la posició. Coordenades UTM: 31T  x=320891  y=4633428: Explorar per aquí dalt em recorda els vells temps als que feia referència en començar aquesta entrada.

47 min Cim del modest tossal (285 m.). Trobo un tram de trinxera que segueixo cara avall. Està orientat cap al Merengue. No tinc cap mena de dubte. Es tracta d'unes defenses republicanes. D'aquí dalt van sortir molts biberons corrent per ocupar la cota del Merengue encara que molts es van quedar pel camí i d'altres van haver de retornar davant de la impossibilitat d'ocupar-la. Baixo cap al tercer camp de blat que tinc davant.

51 min En un costat del camp havia hagut la fossa (coordenades UTM: 31T  x=320852  y=4633370)on es van enterrar les víctimes republicanes dels enfrontaments del 22 al 27 de maig.  L'any 1978 es van traure les despulles dels soldats i foren exhumats al cementiri de Camarasa. Un pastor em va explicar que cada any es deixava una modesta creu feta amb dues fustes en aquest camp i que el pagès les deixava al costat del camp on encara les vaig poder veure jo. Encara avui m'he emocionat quan hi he baixat. Retorno cap al cotxe.

57 min Pista que segueixo amunt.

1 h 03 min Club de Tennis de Balaguer. Travesso la carretera i agafo una pista de l'altre costat.

1 h 07 min Arribo a una pista que puja de la carretera. M'enfilo per un corriol a la dreta. Arribo a la carena i tiro a l'esquerra.

1 h 12 min Primer niu de metralladores de Palous Coordenades UTM: 31T  x=322074  y=4633642 amb dues espitlleres encarades al Merengue. Encara es pot veure la trinxera d'accés.L'interior està reforçat amb bigues de ferro per sostentar el sostre.

Continuo, sense un camí evident, seguint els pals del Memorial Democràtic en direcció sud-est.

1 h 14 min Segon niu de metralladores de Palous Coordenades UTM 31T  x=322130  y=4633600. Està colgat per un esbarzer que m'impedeix veure'l detingudament. Tornem pel camí d'anada.

1 h 23 min Club de Tennis de Balaguer on hem començat la caminada.

Per localitzar tots els meus vestigies localitzats en un mapa clica aquí.

Per obtenir el track del dia:

Powered by Wikiloc


Per visualitzar els meus Vestigis de la Guerra Civil localitzats:

Comentaris